Współczesny monocykl w wydaniu Hondy
Urządzenie osobistej mobilności Honda U3-X zostanie zaprezentowane w Cite De L’Architecture et du Patrimoine.
Informacja: Honda
Honda zaprezentuje urządzenie osobistej mobilności U3-X na wystawie „GETTING AROUND: Miasto, mobilność i architektura” organizowanej w paryskim muzeum Cité de l’Architecture et du Patrimoine w dniach od 4 kwietnia do 26 sierpnia 2012 roku.
U3-X to jedyne w swoim rodzaju urządzenie opracowane w centrum badawczo-rozwojowym Hondy. Ten eksperymentalny przyrząd reprezentuje zupełnie nową formę mobilności i demonstruje nowe podejście do idealnej koegzystencji człowieka i maszyny.
U3-X jest w stanie utrzymać pionową pozycję poprzez kontrolę własnego środka ciężkości – inspiracją do stworzenia takiego układu był doskonale utrzymujący równowagę robot ASIMO. Opracowany przez Hondę system wielokierunkowego koła napędowego umożliwia przemieszczanie się we wszystkich kierunkach; jadący musi jedynie pochylić górną część ciała w celu przemieszczenia środka ciężkości, decydując w ten sposób o kierunku jazdy.
Urządzenie zostało zaprojektowane przez Hondę z myślą o intuicyjnym wykorzystaniu w takich miejscach, jak muzea, lotniska czy centra handlowe.
U3-X na wystawie „GETTING AROUND”
Na wystawie „GETTING AROUND” zwiedzający będą mogli dowiedzieć się, jak zmieniała się struktura powierzchni użytkowej i w jaki sposób kształtowano ją z myślą o łatwym poruszaniu się osób z wykorzystaniem różnych środków transportu wynalezionych w ciągu ostatnich 150 lat.
Urządzenie osobistej mobilności U3-X przyciągnęło uwagę organizatorów, w związku z czym zostanie wystawione w sekcji „Człowiek w ruchu” ilustrującej niezależność ruchową człowieka.
Dodatkowe informacje
Honda U3-X: swobodne przemieszczenie się odzwierciedlające ludzki chód
1. Urządzenie zawiera układ kontroli równowagi znaną z robota ASIMO: czujnik pochylenia wykrywa stopień pochylenia urządzenia w oparciu o zmianę obciążenia zaaplikowaną przez użytkownika i ustala jego zamiary odnośnie prędkości i kierunku jazdy. W oparciu o uzyskane dane, system w precyzyjny sposób przywraca urządzenie do pionowej pozycji, co pozwala w prosty sposób uzyskać płynne i zwinne ruchy.
2. System wielokierunkowego koła napędowego: Honda opracowała pierwsze na świecie wielokierunkowe koło napędowe, umożliwiające przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos. Układ ten składa się z wielu napędzanych kół o małej średnicy, które połączono ze sobą rzędowo, co tworzy jedno koło o dużej średnicy. Urządzenie porusza się do przodu i do tyłu poprzez wprawienie w ruch dużego koła, podczas gdy uruchomienie małych kół powoduje przemieszczenie się w bok. Połączenie tych ruchów skutkuje wykonaniem ruchu na ukos.
3. Zwarty i innowacyjny układ: połączenie układu kontroli równowagi z systemem wielokierunkowego koła napędowego pozwoliło na uzyskanie zwartego i innowacyjnego układu w stylu jednokołowego urządzenia. Co więcej, w samonośnym nadwoziu zawarto składane siedzenie, podnóżek oraz obudowę konstrukcji pełniącą także rolę ramy. Wszystko to wpływa na uzyskanie niskiej masy własnej urządzenia oraz pozwala na jego łatwy transport.
Informacja: Honda