Test: Nawigacja TomTom Go Live 1000 – wszystko wiedząca
Czasy, gdy nawigacje GPS miały tylko wyznaczać drogę, którą powinniśmy jechać by dotrzeć do celu, bezpowrotnie minęły. Testowany przez naszą redakcję, TomTom Go Live 1000, nie tylko wytyczy szlak, ale także podpowie nam, gdzie zatrzymać się na kawę, ile czasu stracimy w korkach, oraz…jaką pogodę zastaniemy w miejscu docelowym.
TomTom Go Live 1000 – test
Nawigacja Go Live 1000 posiada wbudowany modem, który na bieżąco pobiera informacje o stanie dróg. Wciąż aktualizowane dane dają możliwość korygowania trasy oraz czasu dotarcia na miejsce. Jeśli nawigacja wykryje duże opóźnienia, może zaproponować inną drogę. Urządzenie korzysta z zasięgu sieci T-Mobile, z Internetem łączy się co dwie minuty. Dzięki temu możemy sprawdzić także pogodę w miejscu docelowym podróży lub dowolnym punkcie na mapie, znaleźć za pomocą wyszukiwarki Google interesujące nas miejsca. Wciąż aktualizowana baza fotoradarów jest bardzo dokładna. To wszystko brzmi wspaniale, ale… nigdy nie wierzymy producentom na słowo. Postanowiliśmy sprawdzić usługi Go Live.
Usługa Live darmowa przez rok
Niestety już na początku podróży z Go Live 1000 musimy połknąć gorzką pigułkę. Internetowe funkcje nawigacji są bezpłatne, ale tylko przez pierwszy rok użytkowania. Potem trzeba ponownie wykupić pakiet, który (jeśli cena nie spadnie) będzie kosztował prawie 200 zł. Cóż, całe szczęście, że nabywca ma aż rok na to, by stwierdzić, czy dodatkowe usługi są mu naprawdę potrzebne. Kierowcy, którzy korzystają z nawigacji rzadko, np. tylko przy okazji wyjazdu na urlop, mogą stwierdzić, że aktualizacja za rok jest dla nich po prostu nieopłacalna. Go Live 1000 to urządzenie dla ludzi, którzy jeżdżą dużo.
HD Traffic w teorii i praktyce
Jak działa Quick GPS Fix
System informowania o utrudnieniach w ruchu HD Traffic naprawdę działa. Co prawda nie dowiemy się tego, że coś może pójść nie tak już w momencie wytyczenia trasy, ale informacje przekazywane nam przez urządzenie w trakcie jazdy pozwolą w porę ominąć korki, czy remontowane drogi. Wraz z narastającą liczbą utrudnień, korygowany jest także czas dotarcia na miejsce. Ten, w skrajnych wypadkach, podczas testu, zmieniał się nawet o godzinę. Nie zawsze jednak plany TomToma są optymistyczne. Bywa, że w przewidzianym korku stoimy krócej i na miejsce docieramy szybciej niż wskazywała nawigacja. Oczywiście Go Live 1000 nie znajduje alternatywnej trasy zawsze. Często jest to po prostu niemożliwe. Wówczas możemy liczyć jedynie na informacje. To, kiedy napotkamy utrudnienia pokazuje pasek po prawej stronie ekranu.
HD Traffic zdarzają się drobne błędy, ale to i tak przełomowe rozwiązanie, które ma przed sobą dobrą przyszłość. Przy okazji, połączenie z Internetem naprawdę może pomóc kierowcy. Informacje pogodowe nie są najważniejsze. Warto za to korzystać z wyszukiwarki Google, np. szukając pensjonatu w okolicy, w której się znajdujemy. Mapa fotoradarów naprawdę jest dokładna. Po części tworzymy ją sami, zgłaszając obecność napotkanego w trasie sprzętu do nabijania kas urzędów gmin. Internet pomaga także w szybkim ustalaniu pozycji. Usługa Quick GPS Fix pobiera dane o satelitach, dzięki czemu nawigacja ,,znajduje się” szybciej.
Obsługa TomTom Go Live 1000
Solidny uchwyt i dziwna ładowarka
Nawigacja posiada ekran o przekątnej 4,3 cala. Jeśli dla kogoś to za mało, może wybrać model Go Live 1005. Taki sam, lecz z większym ekranem. Większość użytkowników modelu 1000 nie będzie miała jednak problemów z odczytaniem najważniejszych wskazówek. Nawigację łatwo zamontować na uchwycie, który z kolei, za pomocą pokrętła, można bez problemu przykleić do szyby. Nieco więcej trudności przysparza montaż ładowarki, ale nie jest to duże utrudnienie. Aby zrezygnować z nadmiaru kabli, TomTom zdecydował się na produkcję jednego, wyposażonego we wtyczkę USB i wtyczkę gniazda 12V. Dzięki temu rozwiązaniu, zaadaptowanemu ze smartfonów, służy on zarówno jako ładowarka jak i umożliwia podpięcie do komputera. Dziwnym szczegółem była słaba jakość podłączenia wtyczki USB do wtyczki zapewniającej ładowanie z gniazda zapalniczki. Kabel często wypadał z portu.
Ekran dotykowy, jak to zwykle bywa, często powoduje utrudnienia. Czas reakcji nie zawsze jest na tyle krótki, by poprawnie wybrać żądaną opcję. Także wpisywanie adresu zajmuje więcej czasu niż powinno. W zasadzie działanie ekranu dotykowego TomToma nie poprawiło się od testu modelu Go 730 – wykonanego przez naszą redakcję dwa lata temu. Go Live 1000 nie jest jednak pod tym względem gorszy od konkurencji.
W drogę z TomTom Go Live 1000
Z nawigacją Go Live pokonaliśmy ponad 1000 km. Służyła dobrze i nie popełniała rażących błędów. Małe jednak się zdarzały. Bywało, że z sobie tylko znanych powodów, damski głos TomToma kazał nam zawracać podczas jazdy po prostej drodze. Opamiętanie przychodziło szybko, ale trudno powiedzieć, co stałoby się, gdyby dziwnych wskazań posłuchać. Pani, zamknięta w niewielkim urządzeniu była bardzo rozgadana. Naturalnym zachowaniem pasażerów jest przerwanie rozmowy z kierowcą, w momencie, gdy nawigacja rozpoczyna przekazywanie komunikatu. W Go Live często trwa to bardzo długo! Zazdrosna spikerka lubi skupiać na sobie uwagę, informując nie tylko o kierunku jazdy, ale także o nazwie ulicy, na której się znajdujemy, przewidywanym opóźnieniu i innych sprawach, przeciągając swoje wystąpienia do kilkudziesięciu sekund. Szkoda, że nie można z nią porozmawiać, bo funkcja komunikatów głosowych, działa tak sobie.
Nawigacja TomToma może służyć jako zestaw głośnomówiący Bluetooth. Urządzenie ma możliwość pobrania z telefonu naszej listy kontaktów. Jakość rozmowy nie jest najwyższa, ale to dobre rozwiązanie, jeśli nasz samochód nie jest wyposażony w zestaw Bluetooth.
Cena a jakość – Go Live 1000
Nawigacja i CB radio w jednym
Urządzenie TomTom Go Live 1000 nie należy do najtańszych. Jego ceny w sklepach internetowych zaczynają się od ponad 700 zł za wersję z mapą Polski. Mapa 45 państw europejskich wymaga dopłaty, w efekcie cena wzrasta do ponad 900 zł. Czy warto wyłożyć tę kwotę? Zapaleni fani gadżetów i nowych technologii zapewne się na to zdecydują. Go Live jest innowacyjną serią, która wytycza pewien szlak rozwoju nawigacji GPS. Sprzęt należy polecić osobom, które podróżują dużo i potrzebują aktualnych informacji o korkach i fotoradarach. Go Live 1000 to nawigacja i CB radio w jednym. Ma swoje mankamenty, ale reprezentuje bardzo wysoki poziom.