Kiedy warto kupić samochód z napędem tylne koła (RWD) ?

Najbardziej klasyczny rodzaj napędu – silnik umieszczony z przodu (wzdłużnie) i napęd na tylną oś. Oczywiście, w tym przypadku silnik nie musi się znajdować z przodu (choć to najbardziej popularne rozwiązanie), często sportowe auta mają silnik umiejscowiony centralnie (przed tylną osią) lub nawet za tylną osią (np. Porsche 911).

Napęd RWD – zalety, wady, fanatycy…

W praktyce, trudniej jest zrobić dobry samochód z napędem na tylną oś niż z napędem FWD. O ile rozkład mas (przód/tył) 65/35 dla samochodu z napędem na przednią oś jest optymalny (i łatwy do uzyskania), o tyle w przypadku samochodu RWD należy mocniej ,,dociążyć” tylną, napędową oś. Nie jest to zadanie łatwe, z przodu zazwyczaj znajdują się najcięższe elementy samochodu takie jak silnik, skrzynia biegów, układ chłodzenia, akumulator itp. Jak uzyskać rozkład mas 50/50? Producenci (np. BMW czy Mercedes) mają swoje metody, po pierwsze często silnik jest umieszczony za przednią osią, skrzynia biegów jest umieszczona wzdłużnie (często dokładnie pod lewarkiem zmiany biegów). Czasem w bagażniku umieszczany jest również akumulator. Załóżmy, że udało się wyprodukować auto z tylnym napędem i rozkładem mas zbliżonym do 50/50 – co z tego wynika?

………………………….

Możliwość komentowania jest wyłączona.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!