Alfa Romeo – historia marki – cz.1
Alfa Romeo to dla wielu symbol włoskiej motoryzacji. Jest marką posiadającą swoją, obfitującą we wzloty i upadki, historię. Alfa, niczym piękna kobieta, od zawsze posiadała liczne grono adoratorów. Są jednak i tacy, którzy publicznie przyznają się do żywionej wobec niej pogardy. Jedno jest pewne. Włoska marka produkuje auta, obok których nie sposób przejść obojętnie. Jakie były jej początki?
Alfa Romeo – narodziny
Alfa przyszła na świat ponad sto lat temu. Pierwsze kroki stawiała w okolicy Mediolanu, do którego przeniosła się jeszcze przed oficjalnym nadaniem imienia i logo. Imię to po prostu skrót od Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili, czyli Lombardzka Fabryka Samochodów. Lombardzcy przedsiębiorcy odkupili firmę od francuskiego producenta, Alexandre Darracqa. Pierwszym, wypuszczonym przez Alfę modelem, był 23 HP (to właśnie z okazji powstania tego auta, w 2010 roku firma zaprezentowała nowy model Giulietty). 23 HP był samochodem wyścigowym. Jego czterolitrowy silnik generował przyzwoitą moc 42 KM, co pozwalało rozpędzić lekkie auto nawet do 115 km/h. Pierwszy samochód Alfy został stworzony z myślą o sycylijskim rajdzie Targa Florio.
Alfa i Nicola Romeo
Prawidłowy rozwój raczkującego przedsiębiorstwa został zaburzony przez I wojnę światową, w trakcie trwania której, warsztaty Alfy służyły do produkcji amunicji, silników lotniczych oraz sprzętu wojskowego. W 1918 roku do nazwy Alfa dodano człon Romeo, od nazwiska Nicoli Romeo – przedsiębiorcy-inżyniera, który wykupił firmę i objął w niej kierownictwo (lata 1915-1928). Następne lata to okres sukcesów sportowych marki. Do historii przeszedł model P2 z 1925 r. Był to bolid z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM. ,,Doładowane” silniki Alfy robiły furorę na torach wyścigowych i wyznaczały szlaki rozwoju motosportu. Kres takiego stanu rzeczy nadszedł jednak szybko…
Alfa Romeo matką Ferrari
Już w 1932 roku koncern ponownie zmienił właściciela. Tym razem zostało nim państwo. Nacjonalizacja zakładu oznaczała zakończenie przygody z wyścigami oraz produkcją sportowych samochodów. Odtąd Alfa musiała przynosić duże zyski, a to możliwe było jedynie dzięki produkcji automobili ,,dla ludu”. Włoska firma oficjalnie wycofała się z wyścigów. Oficjalnie, ale nie w praktyce… Dziś niewielu fanów motoryzacji pamięta, że jednym z kierowców, ścigających się w przedwojennych bolidach Alfy Romeo był…Enzo Ferrari. Tuż po nacjonalizacji, kierowca otrzymał kilka najnowszych modeli marki (w tym rewelacyjny ośmiocylindrowy 8C oraz bolidy P2 i P3). Bazując na zdobytym doświadczeniu, zdecydował się na założenie własnej firmy. Tak też, Scuderia Ferrari zaczęła kontynuować myśl techniczną Alfy Romeo, która aż do II wojny, zmuszona była produkować auta użytkowe, busy, a nawet autokary.
Alfa Romeo – historia logo
Mediolańska marka od początków istnienia wyróżniała się za sprawą skomplikowanego logotypu. W kolistym herbie zawarte zostały najważniejsze symbole, związane z historią koncernu. Na obwodzie koła widnieje nazwa firmy. Od 1910 do 1971 roku, zawierała ona człon ,,Milano”. W 1972 r. człon usunięto, co bezpośrednio wiązało się z rozbudową i przeniesieniem niektórych zakładów firmy poza Mediolan (do Turynu). Charakterystyczny czerwony krzyż na białym tle jest herbem macierzystego miasta Alfy. Zielony zaskroniec w koronie pochodzi z kolei z herbu rodziny renesansowych władców Mediolanu – Viscontich, a konkretnie protoplasty roku – Ottona Viscontiego. Otton był rycerzem, uczestnikiem krucjat. Legenda głosi, że podczas jednej z wypraw pokonał w pojedynku poganina, na którego tarczy widniał charakterystyczny herb. Visconti przejął ów symbol. Z czasem do wizerunku potężnego gada domalowano… ginącego w jego pysku Saracena. Logo Alfy istniało już od 1910 r. Do dziś funkcjonuje w niemal niezmienionym kształcie.
Alfa Romeo – czasy powojenne
Pomimo wielu zniszczeń odnotowanych w czasie II wojny światowej, Alfa Romeo szybko wróciła do sportu. Niemal od razu stała się marką o wysokim prestiżu, produkującą nieprzyzwoicie szybkie auta. Olbrzymi sukces odnotowała, zaprojektowana jeszcze przed wojną Alfa Romeo 158, powszechnie znana jako Alfetta. Jednomiejscowy bolid ulegał z czasem licznym modyfikacjom. Gdy w 1950 tryumfował w Grad Prix Formuły 1, ważąc nieco ponad 700 kg, krył pod maską ośmiocylindrowy (układ rzędowy) silnik o pojemności 1.5 litra, który dzięki sprężarce mechanicznej potrafił osiągnąć moc 350 KM (sic!). Konieczność odbudowywania zniszczeń wojennych, zmusiła Alfę do stopniowego wycofywania się ze sportu. Produkcja seryjna stosunkowo niedrogich aut miała podreperować budżet firmy. Pierwszym modelem produkowanym taśmowo był rodzinno-sportowy Alfa Romeo 1900. Jego 65-konny silnik w owych czasach w zupełności wystarczał do dynamicznego przemieszczania się po włoskich ulicach. Samochodem, który zdaniem fanów marki zrewolucjonizował europejską motoryzację, wprowadzając do niej nowe kategorie estetyczne, była Alfa Romeo Giulietta. Za wygląd tego sportowego auta odpowiedzialna była znana włoska firma projektancka – Bertone. Giulietta odniosła sukces nie tylko dzięki wyjątkowym kształtom nadwozia. Epokę wyprzedzała także, użyta do jej produkcji technologia…