Alfa Romeo – historia marki – cz.2

Alfa Romeo to dla wielu symbol włoskiej motoryzacji. Jest marką posiadającą swoją, obfitującą we wzloty i upadki, historię. Alfa, niczym piękna kobieta, od zawsze posiadała liczne grono adoratorów. Są jednak i tacy, którzy publicznie przyznają się do żywionej wobec niej pogardy. Jedno jest pewne. Włoska marka produkuje auta, obok których nie sposób przejść obojętnie.  Zapraszamy do zapoznania się z drugą częścią artykułu.

Alfa Romeo Giulietta – strzał w dziesiątkę

Wyprodukowana w 1954 r. Alfa Romeo Giulietta (prezentacja nowej Giulietty), wyróżniała się na tle samochodów europejskich nieprzeciętnym wyglądem oraz znakomitymi osiągami. Na jej sukces wpłynęła nienaganna konstrukcja, wykonanego w całości z aluminium, silnika. Potrafił on rozpędzić lekkie auto do niebotycznych prędkości. Na uwagę zasługuje fakt, iż przy pojemności 1.3, potrafił generować moc ponad 100 KM. Kolejne modyfikacje poprawiły jeszcze jego osiągi. Pierwsza wyprodukowana w Portello (przedmieścia Mediolanu) Giulietta, otrzymała przydomek Sprint. Była klasycznym coupe.  W kolejnych latach powstawały nowe wersje. Wśród nich rodzinny sedan oraz szybki, dwumiejscowy Spider.  Sukcesorem pięknej Giulietty była równie ponętna Giulia. Nowy model występował w kilku wersjach i z kilkoma dostępnymi silnikami, oczywiście maksymalnie sprężonymi. Przykładowo Giulia w wersji Super 1.6 z podwójnym gaźnikiem, rozpędzała się do setki w niespełna 12 sekund. Takie osiągi dawały nowej Alfie przewagę nad konkurencją. Giulia przez długi czas królowała na torach wyścigowych w Europie.

Alfa Romeo – szalone lata siedemdziesiąte

Kilka udanych modeli z lat 60′ zapewniło Alfie względną stabilność na rynku. Niestety już w następnym dziesięcioleciu koncern musiał borykać się ze sporymi kłopotami finansowymi. Na kryzys złożyło się kilka przyczyn: nieudana próba wejścia na rynek drogich samochodów typu Ferrari (z modelem Montreal), kryzys energetyczny, wysokie koszty ponoszone za sprawą udziału w wyścigach samochodowych. Alfa wciąż jednak produkowała. W 1972 roku zaprezentowano nową Alfettę oraz ciekawy model Alfasud. Ten ostatni produkowano już w nowej fabryce w Turynie. Alfasud był pierwszym samochodem Alfy, posiadającym napęd na przednie koła. Tym samym zrezygnowano z zastosowanego w Alfetcie układu Transaxle (silnik z przodu, napęd tylni). Pod maską turyńskiego wozu pracował czterocylindrowy silnik typu boxer. Silnik ten był przez długie lata wizytówką marki, ale i źródłem problemów. Znacząco wpływał bowiem na podniesienie współczynnika awaryjności samochodów włoskiej stajni…

Na ratunek Giulietta

Rok 1978 to powrót modelu Giulietta. Odświeżona ,,Bella” posiadała bogatą gamę silników, z których każdy wyposażony został w podwójny wałek rozrządu w głowicy (DOHC). Chwilowo zrezygnowano z napędu na przód, wracając do układu Transaxle. Nowa Giulietta przeszła do historii jako samochód udany, ale nie powtórzyła sukcesu poprzedniczki. Jej następcami zostały modele 75 (nazwa wiązała się z 75. rocznicą powstania firmy) oraz 33. ,,Trzydziestka trójka” to ostatni samochód Alfy Romeo, opracowany w całości samodzielnie. Mocne silniki boxera, zazwyczaj napędzały przednią oś 33. Zazwyczaj, gdyż produkowano także wersje ze zmiennym oraz stałym napędem na cztery koła.

Alfa Romeo pod skrzydłami Fiata

Narastające zadłużenie zmusiło włodarzy Alfa Romeo do podjęcia negocjacji w sprawie sprzedaży części udziałów firmy. Oficjalnie informację tę podano do wiadomości w 1986 roku. Wówczas włoski koncern prowadził już rozmowy z Fordem. Zostały one zerwane, gdy atrakcyjną finansowo propozycję wystawił rodzimy Fiat. Firma nie była jednak zainteresowana dzieleniem kapitału. Zdecydowała się na  wykupienie stu procent akcji Alfy Romeo…

Historia Alfy Romeo cz. 3 >>


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!