Ford Fiesta – Focus w skali mini

Chcąc kupić małe auto miejskie, musicie wziąć pod uwagę kandydaturę Forda Fiesty. Auto stanowi ciekawą propozycję, która charakteryzuje się dobrymi osiągami, rozsądną ceną i atrakcyjną stylistyką.

Fiesta – fordowska odpowiedź na kryzys paliwowy

Ford Fiesta po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w roku 1976. Model nie był specjalnym pionierem na rynku małych hatchbacków. W tamtym czasie Europejczycy poruszali się już Fiatami 127 i Renault 5. Był to jednak świetny czas dla małolitrażowych i ekonomicznych konstrukcji. Lata siedemdziesiąte przebiegały bowiem pod znakiem kryzysu paliwowego i szalejących cen benzyny. Poza tym nie bez znaczenia pozostawało dynamicznie zwiększające się zatłoczenie największych miast. Fiesta na tyle spodobała się klientom, że model jest chętnie wybierany do dnia dzisiejszego. Przez 35 lat produkcji fabryki Forda opuściło VI generacji Fiesty.

Nowa Fiesta – van z nutą agresji

Wygląd najnowszego modelu ma trzy, podstawowe zalety. Styliści postawili na obłą i wysoką karoserię. Dzięki temu patrząc na auto można odnieść wrażenie, że ma się do czynienia z małym vanem. Kolejnym elementem wizerunku Forda jest stylizacja. Ostre i stanowczo poprowadzone linie w połączeniu z agresywnymi lampami dodają sportowego charakteru. Skwitowanie sukcesu designerskiego stanowi uniwersalność. Za kierownicą Fiesty można sobie wyobrazić zarówno mężczyznę, jak i kobietę, osobę starszą i młodą, czy mieszkańca miasta i terenów pozamiejskich.

Oczywiście to co dobrze wygląda nie zawsze musi być praktyczne i funkcjonalne. Na początek popatrzcie na wyraźnie opadającą linię dachu. Jej kształt jest dynamiczny, jednak ograniczy przestrzeń nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. Zasadniczy problem podczas parkowania może stanowić także mała, wysoko umieszczona i otoczona dużym spojlerem wsteczna szyba.

Wnętrze Fiesty – nowoczesność i uporządkowanie

Ford FiestaBardzo dobrą informacją dla potencjalnych nabywców Fiesty jest wygląd wnętrza. Stylistyka jest nowoczesna oraz jednocześnie odnosi się wrażenie, że każdy przycisk i panel sterowania jest dokładnie tam, gdzie być powinien. W efekcie całość jest czytelna i prosta w obsłudze. Poza tym uwagę zwracają ciekawie ukształtowane tuby zegarów oraz wysokiej jakości materiały. Dzięki cienkim słupkom przednim kierowca ma dobrą widoczność.

Ford Fiesta jest typowym autem miejskim. Mimo to zapewnia przyzwoitą ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. W efekcie dorośli ludzie zajmą wygodną pozycję nie tylko z przodu, ale również na tylnej kanapie. Pod względem rozmiarów, karoserii Fiesty nieco brakuje do Volkswagena Polo, czy Fiata Punto Evo. Krótsze nadwozie nie przeszkadzało jednak inżynierom Forda w wygospodarowaniu 295 litrów pojemności bagażnika (przy wyborze zestawu naprawczego). Z pełnowymiarowym kołem zapasowym kufer zmniejsza się do 281 litrów. To jednak nadal bardzo dobry wynik, który się łapie do średniej w tej klasie.

Kolejna zaleta Fiesty – ilość silników

Właściciele Fiest poprzedniej generacji z pewnością zdążyli się przyzwyczaić do silnika benzynowego o pojemności 1,25 litra. Motor typu Duratec może dostarczyć 60 lub 82 konie mechaniczne. 60-konna wersja być może i jest oszczędna, jednak marnie radzi sobie z małych hatchbackiem. 16,9 sekundy do 100 km/h to wynik niegodny roku 2011. Nieco lepsze osiągi przy podobnych wynikach spalania daje zarówno wersja 82-konna, jak i silnik 1,4 Duratec 96 KM. Będą one zatem najbardziej rozsądnym wyborem. Najmocniejsza jednostka benzynowa ma pojemność 1,6-litra. Wolnossący Ti-VCT dostarcza 120 koni mechanicznych i 152 Nm momentu obrotowego. Spora moc w połączeniu z rozsądną wagą dają przyspieszenie do 100 km/h w 9,9 sekundy. Średnie spalanie wynosi 5,8 litra.

Fiesta 1,4 TDCi spali zaledwie 3,5 litra w trasie

Paleta silników diesla składa się z dwóch propozycji. Po pierwsze pod maskę Fiesty może trafić motor 1,4 TDCi. Jednostka jest bardzo oszczędna, bowiem potrzebuje zaledwie 3,5 litra na każde sto kilometrów pokonane w trasie. Mocniejszy silnik wysokoprężny daje 1,6-litra i moc 95 koni mechanicznych. Dzięki niemu hatchback Forda przyspieszy do 100 km/h w 11,8 sekundy i spali mniej ropy w mieście, niż diesel 1,4. Jednostka posiada filtr cząstek stałych.

Ford Fiesta – dane techniczne

Silnik Moc / Moment obrotowy Przyspieszenie Prędkość maks. Spalanie*
1,25 Duratec 60 KM / 109 Nm 16,9 s. 152 km/h 7,3 / 4,4 / 5,5
1,25 Duratec 82 KM / 114 Nm 13,3 s. 168 km/h 7,4 / 4,5 / 5,6
1,4 Duratec 96 KM / 125 Nm 12,2 s. 175 km/h 7,6 / 4,7 / 5,8
1,4 Duratec aut. 96 KM / 125 Nm 13,9 s. 166 km/h 8,9 / 5,2 / 6,6
1,6 Ti-VCT 120 KM / 152 Nm 9,9 s. 193 km/h 7,9 / 4,6 / 5,8
1,4 TDCi 68 KM / 110 Nm 14,9 s. 162 km/h 5,3 / 3,5 / 4,2
1,6 TDCi 95 KM / 205 Nm 11,7 s. 175 km/h 4,9 / 3,6 / 4,1

* spalanie w mieście / na trasie / średnio

Fiesta proponuje cztery wersje wyposażenia

Ford przygotowując ofertę małego hatchbacka dla polskiego klienta postawił na pięć wersji wyposażenia. Podstawowa nazywa się Ambiente. W jej przypadku Fiesta posiada w standardzie wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie awaryjnego hamowania i 14-calowe felgi stalowe. Za 1100 złotych więcej można mieć model Trend. W jego przypadku na pokładzie dodatkowo pojawią się elektrycznie sterowane szyby z przodu, czy centralny zamek. Różnica między wersją Trend a Trend SVP rozbija się o skórzaną kierownicę, komputer pokładowy i 15-calowe felgi stalowe.

Miłośnicy bardziej sportowej stylistyki odnajdą się w Fieście Sport. Auto otrzyma przeprojektowane zderzaki, 16-calowe felgi aluminiowe, obniżone zawieszenie, wyprofilowane fotele z przodu, boczne poduszki powietrzne, poduszka chroniąca kolana kierowcy oraz klimatyzację manualną i komputer pokładowy. Najwyżej w hierarchii Forda uplasował się poziom wyposażenia Titanium. Standardem w jego przypadku jest skórzana kierownica, chromowane wykończenia karoserii i światła przeciwmgłowe. Dopłata za dodatkową parę drzwi wynosi tysiąc złotych.

Ford Fiesta – cennik

Silnik Ambiente Trend Trend SVP Sport Titanium
1,25 60 KM 41.550 zł 42.650 zł 43.950 zł brak brak
1,25 82 KM 43.950 zł 45.050 zł 46.350 zł brak 51.650 zł
1,4 brak 46.550 zł 47.850 zł brak 53.150 zł
1,4 aut. brak 51.550 zł 52.850 zł brak 58.150 zł
1,6 Ti-VCT brak brak brak 55.650 zł 55.750 zł
1,4 TDCi 49.770 zł 50.870 zł 52.170 zł brak 57.470 zł
1,6 TDCi brak 53.600 zł 54.900 zł 60.100 zł 60.200 zł

Ford dobrze wyskalował cennik

Patrząc na cennik wyraźnie widać, że najnowsza generacja Fiesty ma być autem dla każdego. Idealną dla siebie wersję znajdą zarówno osoby z małą ilością gotówki, jak i ludzie poszukujący świetnie wyposażonego, miejskiego hatchbacka. Poza tym ceny Forda bardzo dobrze wypadają na tle konkurencji. Za podstawową wersję Volkswagena Polo 1,2 60 KM można kupić 82-konną Fiestę z wyposażeniem Trend. Bardzo podobne sumy trzeba wydać na Fiata Punto Evo, który proponuje nieco niższy poziom jakości. Tańszym konkurentem jest Opel Corsa. W jego przypadku jednak za cenę niespełna dwóch tysięcy mniej, trzeba się pogodzić z litrowym silnikiem o mocy 65 koni. Najpoważniejszym, cenowym konkurentem Fiesty jest Nissan Micra. Japończyka może zgubić tylko wąska paleta jednostek napędowych.

Podsumowanie

Trudno się oprzeć wrażeniu, że Fiesta jest mniejszą i tańszą wersją Focusa. To jednak jedna z lepszych rekomendacji, jaką można zafundować autu tej klasy. Automatycznie oznacza bowiem sukces komercyjny. W związku z tym klienci prywatni będą chętnie wybierać modele benzynowe, a firmy wersje z jednostkami wysokoprężnymi. Sukces sprawia, że jeżdżąc Fiestą w dużym mieście nie poczujecie się oryginalnie. W zamian otrzymacie jednak długą listę zalet.

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!