Przyspieszenie.pl
  • Moto testy
    • Testy samochodów
    • Testy motocykli
    • Testy nawigacji
  • Motoryzacja
    • Jaki samochód kupić? Pobierz darmowy eBook!
    • O blogu
    • Moto technika
    • Motocykle
    • Wiadomości
    • Premiery
    • Porady motoryzacyjne
    • Jaki kupić samochód? – Poradnik
    • Rynek
    • Targi
  • Dane techniczne
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • Search
  • Menu
Blog
You are here: Home / Ciekawostki / Alfa Romeo – historia marki – cz.1
Witold Hańczka

Alfa Romeo – historia marki – cz.1

2 sierpnia 2011/0 Komentarzy/w Ciekawostki /by Witold Hańczka

Alfa Romeo to dla wielu symbol włoskiej motoryzacji. Jest marką posiadającą swoją, obfitującą we wzloty i upadki, historię. Alfa, niczym piękna kobieta, od zawsze posiadała liczne grono adoratorów. Są jednak i tacy, którzy publicznie przyznają się do żywionej wobec niej pogardy. Jedno jest pewne. Włoska marka produkuje auta, obok których nie sposób przejść obojętnie. Jakie były jej początki?

Alfa Romeo - historia marki
  • Alfa Romeo - historia marki
  • Alfa 24 HP - 1910 r.
  • Alfa Romeo P2
  • Alfa Romeo 158 (Alfetta)
  • Alfa Romeo 1900 - 1950 r.
  • Alfa Romeo Giulietta 1954 r.
  • Alfa Romeo Giulietta SZ
  • Alfa Romeo Giulia
  • Alfa Romeo Giulietta 2.0 Turbodelta 1983 r.
  • Alfa Romeo 75 1.8 iturbo - 1988 r.
  • Alfa Romeo 164
  • Alfa Romeo 145 i 146

Alfa Romeo – narodziny

Alfa przyszła na świat ponad sto lat temu. Pierwsze kroki stawiała w okolicy Mediolanu, do którego przeniosła się jeszcze przed oficjalnym nadaniem imienia i logo. Imię to po prostu skrót od Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili, czyli Lombardzka Fabryka Samochodów. Lombardzcy przedsiębiorcy odkupili firmę od francuskiego producenta, Alexandre Darracqa. Pierwszym, wypuszczonym przez Alfę modelem, był 23 HP (to właśnie z okazji powstania tego auta, w 2010 roku firma zaprezentowała nowy model Giulietty). 23 HP był samochodem wyścigowym. Jego czterolitrowy silnik generował przyzwoitą moc 42 KM, co pozwalało rozpędzić lekkie auto nawet do 115 km/h.  Pierwszy samochód Alfy został stworzony z myślą o sycylijskim rajdzie Targa Florio.

Alfa i Nicola Romeo

Prawidłowy rozwój raczkującego przedsiębiorstwa został zaburzony przez I wojnę światową, w trakcie trwania której, warsztaty Alfy służyły do produkcji amunicji, silników lotniczych oraz sprzętu wojskowego. W 1918 roku do nazwy Alfa dodano człon Romeo, od nazwiska Nicoli Romeo – przedsiębiorcy-inżyniera, który wykupił firmę i objął w niej kierownictwo (lata 1915-1928).  Następne lata to okres sukcesów sportowych marki. Do historii przeszedł model P2 z 1925 r. Był to bolid z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM. ,,Doładowane” silniki Alfy robiły furorę na torach wyścigowych i wyznaczały szlaki rozwoju motosportu. Kres takiego stanu rzeczy nadszedł jednak szybko…

Alfa Romeo matką Ferrari

Już w 1932 roku koncern ponownie zmienił właściciela. Tym razem zostało nim państwo. Nacjonalizacja zakładu oznaczała zakończenie przygody z wyścigami oraz produkcją sportowych samochodów. Odtąd Alfa musiała przynosić duże zyski, a to możliwe było jedynie dzięki produkcji automobili ,,dla ludu”. Włoska firma oficjalnie wycofała się z wyścigów. Oficjalnie, ale nie w praktyce… Dziś niewielu fanów motoryzacji pamięta, że jednym z kierowców, ścigających się w przedwojennych bolidach Alfy Romeo był…Enzo Ferrari.  Tuż po nacjonalizacji, kierowca otrzymał kilka najnowszych modeli marki (w tym rewelacyjny ośmiocylindrowy 8C oraz bolidy P2 i P3). Bazując na zdobytym doświadczeniu, zdecydował się na założenie własnej firmy. Tak też, Scuderia Ferrari zaczęła kontynuować myśl techniczną Alfy Romeo, która aż do II wojny, zmuszona była produkować auta użytkowe, busy, a nawet autokary.

Alfa Romeo – historia logo

Mediolańska marka od początków istnienia wyróżniała się za sprawą skomplikowanego logotypu. W kolistym herbie zawarte zostały najważniejsze symbole, związane z historią koncernu. Na obwodzie koła widnieje nazwa firmy. Od 1910 do 1971 roku, zawierała ona człon ,,Milano”. W 1972 r. człon usunięto, co bezpośrednio wiązało się z rozbudową i przeniesieniem niektórych zakładów firmy poza Mediolan (do Turynu). Charakterystyczny czerwony krzyż na białym tle jest herbem macierzystego miasta Alfy. Zielony zaskroniec w koronie pochodzi z kolei z herbu rodziny renesansowych władców Mediolanu – Viscontich,  a konkretnie protoplasty roku – Ottona Viscontiego. Otton był rycerzem, uczestnikiem krucjat. Legenda głosi, że podczas jednej z wypraw pokonał w pojedynku poganina, na którego tarczy widniał charakterystyczny herb. Visconti przejął ów symbol. Z czasem do wizerunku potężnego gada domalowano… ginącego w jego pysku Saracena. Logo Alfy istniało już od 1910 r. Do dziś funkcjonuje w niemal niezmienionym kształcie.

Alfa Romeo – czasy powojenne

Pomimo wielu zniszczeń odnotowanych w czasie II wojny światowej, Alfa Romeo szybko wróciła do sportu. Niemal od razu stała się marką o wysokim prestiżu, produkującą nieprzyzwoicie szybkie auta. Olbrzymi sukces odnotowała, zaprojektowana jeszcze przed wojną Alfa Romeo 158, powszechnie znana jako Alfetta. Jednomiejscowy bolid ulegał z czasem licznym modyfikacjom. Gdy w 1950 tryumfował w Grad Prix Formuły 1, ważąc nieco ponad 700 kg, krył pod maską ośmiocylindrowy (układ rzędowy) silnik o pojemności 1.5 litra, który dzięki sprężarce mechanicznej potrafił osiągnąć moc 350 KM (sic!). Konieczność odbudowywania zniszczeń wojennych, zmusiła Alfę do stopniowego wycofywania się ze sportu. Produkcja seryjna stosunkowo niedrogich aut miała podreperować budżet firmy. Pierwszym modelem produkowanym taśmowo był rodzinno-sportowy Alfa Romeo 1900. Jego 65-konny silnik w owych czasach w zupełności wystarczał do dynamicznego przemieszczania się po włoskich ulicach. Samochodem, który zdaniem fanów marki zrewolucjonizował europejską motoryzację, wprowadzając do niej nowe kategorie estetyczne, była Alfa Romeo Giulietta. Za wygląd tego sportowego auta odpowiedzialna była znana włoska firma projektancka – Bertone. Giulietta odniosła sukces nie tylko dzięki wyjątkowym kształtom nadwozia. Epokę wyprzedzała także, użyta do jej produkcji technologia…

Historia Alfy Romeo cz. 2 >>


Podobne wpisy:

Alfa Romeo – historia marki – cz.2

Alfa Romeo to dla wielu symbol włoskiej motoryzacji. Jest marką posiadającą swoją, obfitującą we wzloty i upadki, historię. Alfa, niczym piękna kobieta, od zawsze posiadała liczne grono adoratorów. Są jednak i tacy, którzy publicznie przyznają się do żywionej wobec niej pogardy. Jedno jest pewne. Włoska marka produkuje auta, obok których nie sposób przejść obojętnie.  Zapraszamy […]

Alfa Romeo – historia marki – cz.3

Samochody marki Alfa Romeo do niedawna bardzo rzadko pojawiały się na polskich drogach. Wiele zmieniło się w ostatnim dziesięcioleciu. Auta włoskiej firmy, przestały w światopoglądzie Polaków, uchodzić za elitarne i niedostępne dla przeciętnego kierowcy… Niniejszy artykuł zamyka serię dotyczącą historii Alfy Romeo.

Opinie | Test | Alfa Romeo 156
Test: Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD

Alfa Romeo od zawsze kojarzy się z autami o sportowym zacięciu. Niestety silniki benzynowe TwinSpark po latach nie są przykładem jednostek bezproblemowych, dlatego warto przemyśleć zakup modelu 156 z silnikiem wysokoprężnym. Tylko czy diesel 1,9 produkcji Fiata pasuje do najpopularniejszej Alfy w historii?

Alfa Romeo Giulietta – już w sprzedaży

Alfa Romeo Giulietta jest samochodem, który kontynuuje tradycyjny styl i technologię zapoczątkowaną przez model Alfa 8C Competizione. Model ten łączy w sobie przestronność, komfort i bezpieczeństwo z typowym sportowym duchem marki.

Alfa Romeo Giulietta – zgrabna Włoszka

Giulietta niczym piękna i zwiewnie ubrana Włoszka wdarła się na polskie ulice. O ile jednak każdy podziwia jest urok, o tyle nie każdy zdecydowałby się na związek z nią. Alfę Romeo wybiera się przecież sercem, a nie rozumem.

125 urodziny! Mercedes – historia marki cz.1/4

Mercedes-Benz to dziś firma produkująca pojazdy cenione na całym świecie za jakość oraz niepowtarzalny charakter. Doskonałą renomę koncern zawdzięcza ogromnemu doświadczeniu na rynku. W tym roku mija 125 lat od oficjalnej rejestracji pierwszego samochodu firmy. Zapraszamy do zapoznania się z historią marki, od której wszystko się zaczęło.

Pininfarina 2uettottanta – nowa Alfa Romeo?

Pininfarina 2uettottanta to samochód koncepcyjny, w którym niektórzy upatrują pierwowzoru nowej Alfy Romeo Spider. Czas pokaże, czy firma z Mediolanu zdecyduje się wprowadzić do sprzedaży kolejne, obok debiutującego wkrótce 4C, auto sportowe.

Dodge Dart na bazie Alfa Romeo Giulietty – koniec świata jednak w 2012 r.

Dodge ujawnił dwa zdjęcia prototypu kompaktowego auta, który zostanie zaprezentowany szerokiej publiczności na początku 2012 r. Konstrukcyjnie Dodge Dart bazuje na Alfie Romeo Giulietta.

Alfa Romeo MiTo, Giulietta i 159 – nowe promocje

Należąca do stajni Fiata, Alfa Romeo, postanowiła zaproponować bardziej atrakcyjne warunki zakupu trzech flagowych modeli. Teraz auta z rocznika 2011, można kupić taniej o kilkanaście procent.

Alfa Romeo na LPG w sprzedaży w Polsce!

Alfa Romeo zwiększyła ofertę jednostek silnikowych miejskiego modelu MiTo. Pojawiły się dwa nowe, silniki benzynowe, w tym wersja z fabryczną instalacją LPG.

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

Tagi: 1, 23hp, alfa, alfa logo, Alfa romeo, alfetta, historia, historia marki, romeo
http://przyspieszenie.pl/wp-content/uploads/2014/07/przyspieszenie-logo11.png 0 0 Witold Hańczka http://przyspieszenie.pl/wp-content/uploads/2014/07/przyspieszenie-logo11.png Witold Hańczka2011-08-02 08:12:052012-06-26 08:51:12Alfa Romeo - historia marki - cz.1

Najnowsze wpisy

  • Nowy Lexus LBXNowy Lexus LBX – spraw sobie odrobinę luksusu6 czerwca 2025 - 15:29
  • „Mając dobrą ofertę, można konkurować z najlepszymi” - wywiad z p. Stanisławem Mielczarkiem z AWparts.pl„Mając dobrą ofertę, można konkurować z najlepszymi” – wywiad z p. Stanisławem Mielczarkiem z AWparts.pl23 maja 2025 - 00:33
  • Praca UberPraca Uber – jak zostać kierowcą?27 stycznia 2025 - 14:40
  • Lakiernik samochodowyLakiernik samochodowy – największe zalety i wady profesji20 stycznia 2025 - 14:27
  • Giełdy krypto w F1Giełdy krypto w F114 stycznia 2025 - 13:41
  • Dywaniki gumowe uniwersalne czy dedykowaneDywaniki gumowe uniwersalne czy dedykowane? Wady i zalety obu rozwiązań8 stycznia 2025 - 10:17
  • TurbosprężarkiTurbosprężarki: Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie7 stycznia 2025 - 11:06
  • Dodatki do silnikaDodatki do silnika: Jak wpływają na żywotność i osiągi?7 stycznia 2025 - 11:05

Kategorie

.
  • O mnie i o blogu
  • Regulamin
  • Reklama
  • Kontakt
  • Partnerzy
  • Darmowy eBook – Jaki samochód kupić?
  • Testy samochodów
  • Testy motocykli
  • Testy nawigacji
  • Motoryzacja
© Copyright - Przyspieszenie.pl
Nadchodzi siódma generacja Volkswagena Golfa! Ford Fiesta – Focus w skali mini
Ta strona używa cookies Więcej informacji
Scroll to top