Nowy wtyczkowóz od Peugeota
EX1 to najnowszy pojazd koncepcyjny od Peugeot’a, który ma być uczczeniem 200-lecia istnienia marki.
EX1 to dwumiejscowy roadster, wyróżniający się futurystyczną stylistyką i oryginalną konstrukcją.
Ten dość nietypowy pojazd swoje osiągi zawdzięcza aerodynamicznym kształtom, bardzo lekkiej konstrukcji, dwóm silnikom elektrycznym, które zapewniają łączną moc o wartości 340 KM oraz napędowi na wszystkie koła. Rozpędzenie do setki zajmie mu tylko 3,58 sekundy, a maksymalnie rozpędzi się do 260 km/h.
EX1 trudno nazwać klasycznym roadsterem, bowiem stworzono go w oparciu o strukturę wzorowaną na kształcie kropli wody. Z tego powodu tylna część nadwozia wsparta jest na dwóch kołach osadzonych blisko siebie.
Wybrana dla EX1 struktura pozwoliła zmniejszyć rozmiar przedziału pasażerskiego, co umożliwiło optymalny rozkład masy i całkowite usunięcie dodatkowego obciążenia w obrębie zwisu przedniego i tylnego.
Konstrukcja przedniego zawieszenia to dwa wahacze poprzeczne z łącznikami, zaś z tyłu znajdziemy pojedynczy wahacz poprzeczny z umieszczonym centralnie amortyzatorem.
Aby w jeszcze większym stopniu obniżyć masę i zwiększyć sztywność nadwozia, jego samonośna jednobryłowa konstrukcja została wykonana z kompozytów węglowych o strukturze plastra miodu. W kompozytowym nadwoziu umieszczono punkty montażowe mechanicznych zespołów pojazdu.
0,9 m wysokości i 1,77 m szerokości nowego EX1 pozwalają obniżyć środek ciężkości i poprawiają właściwości aerodynamiczne pojazdu.
Kierowca i pasażer wsiądą do pojazdu drzwiami otwieranymi „pod wiatr”, a wewnątrz znajdą sportowe, kubełkowe fotele. Dzięki tak nietypowemu rozwiązaniu „zatapiają” się w futurystycznym wnętrzu, z zaskakującym zestawem zegarów, a ściślej mówiąc z indywidualnymi ekranami w tablicy rozdzielczej, pokazującymi aktualne osiągi pojazdu. Jakość wykonania i wybrane materiały np. „czysty” metal czy skórzane obicia z przetłoczeniami, również przyciągają uwagę. Kierowca siedzi bardzo nisko i kieruje pojazdem przy pomocy dwóch drążków sterowniczych, co bardziej przypomina sterowanie samolotem lub… sterowanie symulatorem w grze Play Station.
Kolejny istotny element wyposażenia to znakomicie wkomponowana stylistycznie owiewka, pozwalająca cieszyć się codzienną jazdą bez dachu bez konieczności zakładania kasku.
Niska masa własna oraz moc, która płynie z obu elektrycznych silników, a także niezwykle wydajne akumulatory litowo-jonowe to elementy, które na pewno czynią z EX1 samochód dysponujący bardzo dynamiczną charakterystyką przyspieszenia – przyspieszenia, które może przekraczać wartość 1G siły grawitacyjnej.
Co ciekawe, EX1 już ustanowił międzynarodowe rekordy (zatwierdzone przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA) dla lądowych pojazdów z napędem elektrycznym. Osiągnął je Nicolas Vanier, słynny francuski podróżnik i filmowiec (Ostatni Traper, Wilk), zasiadając za sterami koncepcyjnego EX1. Do końca roku Chiny, które są aktualnie największym rynkiem motoryzacyjnym świata, staną się areną, na której EX1 podejmie próby pobicia kolejnych rekordów.