VTG – Zmienna geometria łopatek turbiny
W każdym silniku spalinowym ( tłokowym ) aż 70% energii uzyskiwanej ze spalania paliwa wydalana jest bezużytecznie wraz ze spalinami. Turbosprężarka VTG poprawia osiągi silnika oraz podnosi jego sprawność.
Działanie sprężarki ze zmienną geometrią turbiny polega na zmianie kąta strumienia spalin napędzającego turbinę (kierownica), dzięki czemu nawet przy małym obciążeniu silnika i jego niskich obrotach praca turbosprężarki jest bardzo efektywna.
Ponadto możliwe jest płynne regulowanie ciśnienia doładowania. W silnikach wysokoprężnych z turbosprężarkami VTG nie wyczuwa się opóźnienia w działaniu, a moment obrotowy osiąga wysokie wartości już przy bardzo niskich obrotach jednostki napędowej. Wzrasta także moc silnika i efektywność jego pracy. Turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek wpływają też pozytywnie na emisję cząstek stałych. Sprężarki VTG oferują nowe rozwiązania dla układu recyrkulacji spalin.