Silnik 1.2 TCe 115 KM – Dacia Lodgy, Renault Megane i Scenic
Nowa, turbodoładowana jednostka benzynowa Renault już montowana jest w modelach Megane i Scenic. Wkrótce trafi pod maskę Dacii Lodgy. Co to za jednostka i jakie ma parametry?
1.2 TCe 115 KM – wady i zalety
1.2 TSI vs. 1.2 TCe?
W gamie jednostek napędowych Lodgy znajdą się znane konstrukcje grupy Renault. Ciekawostką jest zaoferowanie benzynowego silnika turbodoładowanego z bezpośrednim wtryskiem, który zadebiutował w nowych wersjach Megane i Scenica. Jest to niewielki 1.2 TCe o mocy 115 KM. Maksymalny moment obrotowy 190 Nm jest tu osiągany przy 2 000 obr./min., co sprawia, że mimo małej pojemności, silnik zapewnia osiągi porównywalne z konstrukcjami większymi pojemnościowo.
Renault Energy TCe 115 jest pierwszym benzynowym doładowanym silnikiem Renault z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W połączeniu z układem doładowania, poprzez wbudowany turbo-kolektor i zmiennym rozrządem z podwójnym układem przestawnym wałka rozrządu, jednostka umożliwia uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego już przy niskich obrotach i w bardzo szerokim zakresie obrotów. Wtrysk benzyny następuje bezpośrednio do komory spalania, co pozwala na uzyskanie optymalnej sprawności i elastyczności pracy, niezależnie od warunków eksploatacji.
Spalanie ma wynieść zaledwie średnio 5,9 l na 100 KM. Silnik jest bardzo lekki, co powinno pozytywnie wpłynąć na osiągi auta. Został też wyposażony w niewymienialny, łańcuchowy układ rozrządu, dzięki czemu zmniejszą się koszty eksploatacji. Jak dotąd Renault nie oferował silników turbodoładowanych w autach Dacii. Trudno ocenić trwałość mocno wysilonej jednostki, jednak zastosowanie turbosprężarki i wysoki moment obrotowy powodować mogą silne obciążenie silnika. Czy przełoży się to na awaryjność? Przekonamy się wkrótce