TDI vs. TSI – porównanie technologii

Diesel(TDI) czy Benzyna(TSI) oto jest pytanie!

Kiedyś odpowiedź była prosta: chcesz oszczędzać – diesel, chcesz komfortu i dynamiki – benzyna. W dzisiejszych czasach nie jest to już takie oczywiste. W dzisiejszym porównaniu chcemy skonfrontować nie konkretne samochody a technologie : TSI kontra TDI


Silniki TDI i TSI występują w różnych modelach samochodów grupy Volkswagena ( min. Audi, VW,Skoda, Seat). Aby porównania dotyczyły zbliżonych jednostek, braliśmy pod uwagę tylko nowe silniki TDI wykorzystujące technologie Common Rail.

TDI – klasyka gatunku

Zalety nowych silników TDI są dobrze znane: niskie spalanie, stosunkowo wysoka kultura pracy, wytrzymałość. Niestety jak większość nowoczesnych jednostek napędowych silniki TDI są ,,delikatne”. Stosunkowo często występują drobne ( nie znaczy tanie ) awarie systemu wtryskowego, elektroniki itd. Dużo zależy od samego sposobu użytkowania samochodu, np. dynamiczna jazda na zimnym silniku potrafi bardzo przyspieszyć zużycie turbiny.

Główna wada nowoczesnych diesli – cena zakupu i serwisu.

TSI – w pogoni za dieslem

Nowoczesne ,,benzyniaki” zaczęły gonić diesle pod względem spalania. Kluczem do rozwoju ekonomicznych jednostek benzynowych okazał się ,,downsizing” – czyli zmniejszanie pojemności silnika przy zachowaniu mocy większej jednostki. Oczywiście od dawna produkuję się silniki turbo benzynowe – ale od niedawana robi się to po to aby obniżyć zużycie paliwa.

Główną zaletą silników TSI są b.dobre osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Kolejny plus – elastyczność i wysoka kultura pracy. W erze starych ( wolnossących ) jednostek benzynowych, diesle o tej samej mocy w codziennym użytkowaniu okazywały się znacznie dynamiczniejsze. Np. aby auto benzynowe miało elastyczność 150 konnego diesla musiało mieć ok 200 KM. W przypadku silników TSI jest inaczej. Mają duży moment obrotowy i szerszy zakres ejektywnej pracy silnika.Większy zakres efektywnej pracy silnika benzynowego, 1000-6000 obr/min sprawia, że łatwo można ,,przeciągnąć” silnik. Np. podczas wyprzedzania możemy długo przyspieszać na jednym, stosunkowo niskim biegu. W dieslu efektywne obroty silnika ( 1000-4000 ) wymuszają szybszą zmianę biegu na wyższy.

Niestety, podobnie jak silniki TDI, turbodoładowane jednostki TSI ( TFSI ) również są podatne na awarie związane z niewłaściwym sposobem eksploatacji samochodu oraz niską jakość paliwa

TSI – trochę zamieszania w terminologii

Jakiś czas temu w grupie VW były silniki TFSI, TSI. Skróty te oznaczały:
TFSI – benzyna turbo, wtrysk bezpośredni ( stosowana np. w Audi )
TSI – benzyna turbo + kompresor, wtrysk bezpośredni ( silnik 1.4 twincharger – moc 140-170km)

Obecnie nie wszystkie silniki TSI mają kompresor, np. 1.4 TSI 122 KM lub 1.8 TSI 160KM. Nie ma to w sumie kluczowego znaczenia ale wprowadza dziwne zamieszanie…

Porównanie TDI vs. TSI

Do porównania wybraliśmy różne konfiguracje silników TSI vs. TDI, staraliśmy się aby w praktyce (nie w katalogu ) samochody były porównywalne pod względem dynamiki. Z różnicy spalania ustaliliśmy jak długo będzie się ,,zwracać” diesel.
Nie uwzględnialiśmy droższych ubezpieczeń, serwisu ( na niekorzyść TDI ), ani mniejszej utraty wartości ( zaleta TDI ).

Model
Silnik

Moc kW/KM/

obr.

Moment obrotowy Nm/obr.
0-100 km/h
V-max
Średnie spalanie
Cena zakupu

Koszt

100 km

Różnca cen

TDI-TSI

TDI zwróci

sie po:

VW Golf
1.4 TSI

90/122/5000

200/1500-4000

9,5 s
200
6,2
66 640
26,66
7 300
84.000 km
1.6 TDI
77/105/4200

250/1500-2500

11,3s
189
4,5
73 940
18
VW Passat
1.8 TSI
118/160/5000-6200

250/1500-4200

8,6 s
220
7,4
91090
31,82
12 700

134.000 km

2.0 TDI
125/170/4200

350/1750-2500

8,6 s
223
5,6
103790
22,4
Audi A4
2.0. TFSI

155/211/4300-6000

350/1500-4200

6,9 s
250
7,1
132200
30,53
32 700
663.000 km
2,7 TDI

140/190/3500-4400

400/1400-3250

7,9 s
239
6,4
164900
25,6
TDI kontra TSI ( TFSI ) – porównanie technologii
Rodzaj silnika
TDI
TSI ( TFSI )
Kultura pracy silnika
Moc
Elastyczność
Spalanie
Wytrzymałość / niezawodność
Koszty serwisu
Cena zakupu

Podsumowanie

Nowoczesne jednostki benzynowe ( szczególnie doładowane ) doganiają diesle pod względem spalania. Przy spokojnej jeździe auto benzynowe zużywa niewiele więcej paliwa niż diesel. Większe różnice ( niż wynikają z tabeli ) występują przy jeździe autostradowej – wówczas zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym zwróci się szybciej.

Są jednak przypadki ekstremalne, takie jak opisywane Audi A4 ( 2.0 TFSI i 2.7 TDI ). Różnica w zakupie jest bardzo duża, 2.0 TFSI jest znacznie dynamiczniejsze a spala niewiele więcej. Nie wiem, czy kiedykolwiek zakup silnika 2.7 TDI się zwróci 🙂

Z drugiej strony w droższych autach silniki wysokoprężne są często w cenie jednostek benzynowych – bogatemu łatwiej oszczędzać 😉

Zobacz również Diesel bez dopłaty!


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!