TDI vs. TSI – porównanie technologii
Diesel(TDI) czy Benzyna(TSI) oto jest pytanie!
Kiedyś odpowiedź była prosta: chcesz oszczędzać – diesel, chcesz komfortu i dynamiki – benzyna. W dzisiejszych czasach nie jest to już takie oczywiste. W dzisiejszym porównaniu chcemy skonfrontować nie konkretne samochody a technologie : TSI kontra TDI
Silniki TDI i TSI występują w różnych modelach samochodów grupy Volkswagena ( min. Audi, VW,Skoda, Seat). Aby porównania dotyczyły zbliżonych jednostek, braliśmy pod uwagę tylko nowe silniki TDI wykorzystujące technologie Common Rail.
TDI – klasyka gatunku
Zalety nowych silników TDI są dobrze znane: niskie spalanie, stosunkowo wysoka kultura pracy, wytrzymałość. Niestety jak większość nowoczesnych jednostek napędowych silniki TDI są ,,delikatne”. Stosunkowo często występują drobne ( nie znaczy tanie ) awarie systemu wtryskowego, elektroniki itd. Dużo zależy od samego sposobu użytkowania samochodu, np. dynamiczna jazda na zimnym silniku potrafi bardzo przyspieszyć zużycie turbiny.
Główna wada nowoczesnych diesli – cena zakupu i serwisu.
TSI – w pogoni za dieslem
Nowoczesne ,,benzyniaki” zaczęły gonić diesle pod względem spalania. Kluczem do rozwoju ekonomicznych jednostek benzynowych okazał się ,,downsizing” – czyli zmniejszanie pojemności silnika przy zachowaniu mocy większej jednostki. Oczywiście od dawna produkuję się silniki turbo benzynowe – ale od niedawana robi się to po to aby obniżyć zużycie paliwa.
Główną zaletą silników TSI są b.dobre osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Kolejny plus – elastyczność i wysoka kultura pracy. W erze starych ( wolnossących ) jednostek benzynowych, diesle o tej samej mocy w codziennym użytkowaniu okazywały się znacznie dynamiczniejsze. Np. aby auto benzynowe miało elastyczność 150 konnego diesla musiało mieć ok 200 KM. W przypadku silników TSI jest inaczej. Mają duży moment obrotowy i szerszy zakres ejektywnej pracy silnika.Większy zakres efektywnej pracy silnika benzynowego, 1000-6000 obr/min sprawia, że łatwo można ,,przeciągnąć” silnik. Np. podczas wyprzedzania możemy długo przyspieszać na jednym, stosunkowo niskim biegu. W dieslu efektywne obroty silnika ( 1000-4000 ) wymuszają szybszą zmianę biegu na wyższy.
Niestety, podobnie jak silniki TDI, turbodoładowane jednostki TSI ( TFSI ) również są podatne na awarie związane z niewłaściwym sposobem eksploatacji samochodu oraz niską jakość paliwa
TSI – trochę zamieszania w terminologii
Jakiś czas temu w grupie VW były silniki TFSI, TSI. Skróty te oznaczały:
TFSI – benzyna turbo, wtrysk bezpośredni ( stosowana np. w Audi )
TSI – benzyna turbo + kompresor, wtrysk bezpośredni ( silnik 1.4 twincharger – moc 140-170km)
Obecnie nie wszystkie silniki TSI mają kompresor, np. 1.4 TSI 122 KM lub 1.8 TSI 160KM. Nie ma to w sumie kluczowego znaczenia ale wprowadza dziwne zamieszanie…
Porównanie TDI vs. TSI
Do porównania wybraliśmy różne konfiguracje silników TSI vs. TDI, staraliśmy się aby w praktyce (nie w katalogu ) samochody były porównywalne pod względem dynamiki. Z różnicy spalania ustaliliśmy jak długo będzie się ,,zwracać” diesel.
Nie uwzględnialiśmy droższych ubezpieczeń, serwisu ( na niekorzyść TDI ), ani mniejszej utraty wartości ( zaleta TDI ).
Model
|
Silnik
|
Moc kW/KM/ obr. |
Moment obrotowy Nm/obr.
|
0-100 km/h
|
V-max
|
Średnie spalanie
|
Cena zakupu
|
Koszt 100 km |
Różnca cen TDI-TSI |
TDI zwróci sie po: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VW Golf
|
1.4 TSI
|
90/122/5000 |
200/1500-4000 |
9,5 s
|
200
|
6,2
|
66 640
|
26,66
|
7 300
|
84.000 km
|
1.6 TDI
|
77/105/4200
|
250/1500-2500 |
11,3s
|
189
|
4,5
|
73 940
|
18
|
|||
VW Passat
|
1.8 TSI
|
118/160/5000-6200
|
250/1500-4200 |
8,6 s
|
220
|
7,4
|
91090
|
31,82
|
12 700
|
134.000 km |
2.0 TDI
|
125/170/4200
|
350/1750-2500 |
8,6 s
|
223
|
5,6
|
103790
|
22,4
|
|||
Audi A4
|
2.0. TFSI
|
155/211/4300-6000 |
350/1500-4200 |
6,9 s
|
250
|
7,1
|
132200
|
30,53
|
32 700
|
663.000 km
|
2,7 TDI
|
140/190/3500-4400 |
400/1400-3250 |
7,9 s
|
239
|
6,4
|
164900
|
25,6
|
TDI kontra TSI ( TFSI ) – porównanie technologii | ||
---|---|---|
Rodzaj silnika |
TDI
|
TSI ( TFSI )
|
Kultura pracy silnika | ||
Moc | ||
Elastyczność | ||
Spalanie | ||
Wytrzymałość / niezawodność | ||
Koszty serwisu | ||
Cena zakupu |
Podsumowanie
Nowoczesne jednostki benzynowe ( szczególnie doładowane ) doganiają diesle pod względem spalania. Przy spokojnej jeździe auto benzynowe zużywa niewiele więcej paliwa niż diesel. Większe różnice ( niż wynikają z tabeli ) występują przy jeździe autostradowej – wówczas zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym zwróci się szybciej.
Są jednak przypadki ekstremalne, takie jak opisywane Audi A4 ( 2.0 TFSI i 2.7 TDI ). Różnica w zakupie jest bardzo duża, 2.0 TFSI jest znacznie dynamiczniejsze a spala niewiele więcej. Nie wiem, czy kiedykolwiek zakup silnika 2.7 TDI się zwróci 🙂
Z drugiej strony w droższych autach silniki wysokoprężne są często w cenie jednostek benzynowych – bogatemu łatwiej oszczędzać 😉
Zobacz również Diesel bez dopłaty!