Porsche i Toyota najbardziej niezawodne

Niemiecka organizacja TUV opublikowała raport niezawodności samochodów w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011. Dane dotyczą rynku niemieckiego i są oparte na niemal ośmiu milionach przeglądów technicznych.

Awaryjność a wiek auta

Mazda 2Specjaliści z TUV podzielili samochody na pięć kategorii wiekowych. Najmłodsze, ujęte w zestawieniu auta miały 2, najstarsze 11 lat. Niestety po raz kolejny wzrósł wskaźnik awaryjności pojazdów. Tylko w jednej kategorii (auta 4 i 5-letnie), zanotowano spadek poziomu awaryjności. W pozostałych, liczba usterek zwiększyła się. Markami, które znalazły się na czołowych miejscach zestawienia w każdej kategorii są Toyota i Porsche. Inne marki japońskie i niemieckie także sklasyfikowano wysoko. Pamiętać należy, że ujęte w badaniu przeglądy przeprowadzano w Niemczech i wyniki niekoniecznie muszą się pokrywać z obserwacjami czynionymi w innych krajach. Przy opracowywaniu zestawienia, brano pod uwagę tylko poważne usterki, mogące zagrozić kierowcy i innym użytkownikom dróg.

Kategoria 2 i 3 lata

Dominacja Japończyków

Toyota PriusŚredni wynik usterkowości w tej kategorii wzrósł z 5,5 % do 5,9 %. Na czele zestawienia znalazła się hybrydowa Toyota Prius z deklasującym rywali wskaźnikiem 1,9% istotnych awarii. Drugie miejsce ex aequo (2.6%) zajęły Toyota Auris oraz Mazda 2. Tuż za Japończykami uplasowali się Niemcy –  Porsche Boxster/Cayman i Volkswagen Golf + (2,8%).

Kategoria 4 i 5 lat

Bezkonkurencyjny Phaeton

Volkswagen PhaetonWśród cztero i pięciolatków, palmę pierwszeństwa dzierży ekskluzywna i mocna wersja Passata, czyli Volkswagen Phaeton. Zanotował on imponujący wskaźnik 2,4% istotnych awarii, mimo że średni przebieg badanych egzemplarzy tego modelu był znacznie wyższy niż innych aut z czołówki (76 tys. km). Drugie miejsce zajęła najlepsza wśród młodszych Toyota Prius (3,3) z przebiegiem średnim 62 tys. km. Trzecia lokata należy do Porsche Boxster/Cayman (4,5%). Średni wskaźnik awaryjności w tej grupie spadł o 0,1 % i wynosi 10,3 %.

Kategoria 6 i 7 lat

Nie ma mocnych na Porsche 911

Porsche 911Pierwsze miejsce w tej kategorii zajęło Porsche 911 z wskaźnikiem 5,5 % istotnych awarii. Sporą stratę procentową wobec niemieckiego super-samochodu, miała druga na liście Toyota Corolla Verso (7,1%). Kolejne miejsce także należy do Japończyków. Zajęły je Toyota RAV4 – jedyny tak wysoko sklasyfikowany samochód z segmentu aut terenowych i SUVów i miejska Honda Jazz (8%). Średni wskaźnik awaryjności wzrósł i wynosi 17,5 % (w ubiegłym roku 16,7%).

Kategoria 8 i 9 lat

Status quo

Toyota RAV4Także wśród ośmio i dziewięcioletnich aut, najniższą awaryjność wykazało Porsche 911 (6,9 %). Toyota RAV4 z wynikiem 10% tym razem wylądowała na drugim miejscu. Na podium ponownie zmieściła się też Honda Jazz (10,7%). Wskaźnik wzrósł z 21,4% do 22,2%.

 

 

Kategoria 10 i 11 lat

Najlepsi wśród najstarszych

Honda JazzWedług TUV, największą trwałość mimo upływu lat wykazuje Porsche 911 (9,5%). Drugie miejsce ponownie dla Toyota RAV4, która zachowała taki sam rezultat, co w przypadku aut o rok i dwa lata młodszych – 10%. Trójkę uzupełnia Toyota Yaris ze sporo wyższym średnim rezultatem -16,8%. Średni wynik awaryjności wzrósł znacząco i wynosi 26,8 % (było 26%).

Porsche czy Toyota – który lepszy?

Wcale nie takie mocne Porsche

Niektóre wskazania raportu TUV mogą być mylące. Znajdujące się na szczycie niemal w każdym zestawieniu Porsche, za każdym razem legitymowało się o wiele niższym średnim przebiegiem niż pozostałe auta z czołówki. Ze względu na elitarny charakter i przeznaczenie tego auta, kierowcy zwykle wykorzystują Porsche rzadziej, zazwyczaj posiadając także drugi samochód. Średni przebieg badanych 911 w kat. 10 i 11-letnich aut, to zaledwie 90 tys. km – prawie 20 tys. mniej niż drugiej Toyoty RAV4. Kolejnym argumentem świadczącym na niekorzyść obiektywności testów TUV jest to, że organizacja do jednego worka z autami klasy premium wrzuca samochody, często wykorzystywane komercyjnie, np. jako pojazdy służbowe w firmach. Gdyby w tym miejscu przyjąć inne kryteria lub opracować wzór, dużo wyższe miejsca w zestawieniach zajmowałyby Toyota Yaris i Honda Jazz.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!