Jak pokonywać zakręty?

Pokonywanie zakrętów to jeden z najczęstszych manewrów, jakie kierowcy wykonują podczas jazdy. Umiejętne przejeżdżanie krętych dróg wymaga odpowiedniej wiedzy, techniki, ale przede wszystkim ostrożności i rozwagi.

W ubiegłym roku na zakrętach i łukach drogi doszło do 5 265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych.* Kierowcy jadący krętymi odcinkami dróg, bez względu na swoje umiejętności, powinni zachować ostrożność. Z jednej strony jest to spowodowane ograniczoną widocznością i brakiem możliwości prawidłowej oceny tego co dzieje się za zakrętem, z drugiej strony ma to związek z przyczepnością. Szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia dróg często jest mokra i śliska, znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi. Należy jednak podkreślić, że nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne, jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni . Należy również pamiętać o tym, że bardzo łatwo również wypaść z drogi, kiedy inny kierowca „nie zmieści” się w zakręcie, a my wjeżdżając na pobocze stracimy przyczepność. Na uwadze trzeba mieć fakt, że do tragedii nie potrzebna jest wtedy bardzo wysoka prędkość oraz pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania…

Zwolnij dwie sekundy przed

Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zmniejszenie prędkości. Manewr hamowania nie może być jednak nagły i powinien rozpoczynać się odpowiednio wcześnie. W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie. Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki.

Trzymaj się toru

Kolejny element to prawidłowe pokonanie zakrętu. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku kierowca powinien zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu znów znaleźć się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka.

W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie przyspieszyć. Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.

Zakręt pokonasz bezpiecznie, jeśli:

– zwolnisz przynajmniej na sekundę przed zakrętem

– zredukujesz bieg przed wejściem w zakręt

– przejedziesz zakręt po możliwie łagodnym łuku, pozostając jednak na swoim pasie ruchu

– w trakcie zakrętu nie będziesz zmieniać biegów ani jechać na biegu jałowym, czyli tzw. luzie

– przy wyjściu z zakrętu dodasz lekko gazu.

Warto dodać, że istnieje szereg czynników, które pomagają w pokonywaniu zakrętów, mi. ni. systemy elektroniczne, system 4Control z czterema kołami skrętnymi, system stabilizacji toru jazdy ESP, Lane Assist czy po prostu sam napęd 4×4.

* źródło: Policja.pl


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!