Alfa Romeo – historia marki – cz.3
Samochody marki Alfa Romeo do niedawna bardzo rzadko pojawiały się na polskich drogach. Wiele zmieniło się w ostatnim dziesięcioleciu. Auta włoskiej firmy, przestały w światopoglądzie Polaków, uchodzić za elitarne i niedostępne dla przeciętnego kierowcy… Niniejszy artykuł zamyka serię dotyczącą historii Alfy Romeo.
Alfa Romeo 164 – pierwsze dziecko Alfy i Fiata
W rok po przejęciu Alfy przez Fiata (1986 r.), zaprezentowano pierwsze auto, skonstruowane wspólnie przez obie firmy. Na podbój Europy wyruszyła Alfa Romeo 164. Elegancki sedan zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Fiata Cromę, Saaba 9000 oraz Lancię Themę. Najsłabszy silnik benzynowy generował moc 148 KM, przy pojemności 2 l. Był to zapożyczony od modelu 75, Twin Spark (dwie świece na cylinder). Dużą popularnością cieszyła się wersja Quadrifoglio Verde (symbolem QV oznaczane są najmocniejsze i najszybsze wersje poszczególnych modeli Alfy). Najbardziej dynamiczna, ale i nieprzeciętnie paliwożerna 164 QV posiadała 12-zaworowy silnik 3.0 V6 o mocy 200 KM. W kolejnej fazie produkcji, jednostka napędowa ulegała modyfikacjom. Najmocniejsza 164 posiadała napęd na cztery koła i 236 KM. Popularnością cieszył się także innowacyjny Turbodiesel 2.5 o mocy 125 KM z elektronicznym wtryskiem paliwa. Produkcja modelu 164 trwała dziesięć lat (1987-97).
Części Fiata, technologia Alfy Romeo
Alfę 155, zbudowano na płycie podłogowej od Fiata Tempry oraz Lanci Dedry. W bogatej palecie silników znalazły się konstrukcje zarezerwowane wyłącznie dla tego modelu (np. 2.5 166KM) oraz te, znane z innych samochodów włoskiej stajni (w tym napędzający obie osie Q4 od Lanci Delty). 155 znakomicie spisywała się na torach wyścigowych. Tryumfowała między innymi w niemieckim DTM – najważniejszej serii wyścigów samochodów turystycznych w Niemczech.
Rodzynkiem wśród poprawnych i komercyjnych modeli, produkowanych po połączeniu z Fiatem, są Alfa Romeo SZ i RZ. Sportowe coupe (SZ) oraz kabriolety (RZ) posiadały trzylitrowe silniki o mocy 210 KM. Poprzecznie ułożona skrzynia, skrócone biegi oraz bardzo dobre właściwości jezdne, dawały kierowcom prawdziwą frajdę, zwłaszcza podczas przejażdżki po torze. SZ i RZ są dziś autami niezwykle rzadko spotykanymi, nie tylko ze względu na awaryjność. Wyprodukowano ich łącznie jedynie 1800 sztuk.
Alfa 145 i 146 – boxery schodzą z ringu
Następcami ostatniego niezależnie wyprodukowanego modelu Alfy – 33 były, zaprezentowane w 1994 roku, 145 i 146. Ich nadwozie wykonano na podstawie koncepcji znanego włoskiego projektanta, Waltera de’Silvy. Wersje hatchback i sedan (zrezygnowano z kombi), początkowo nie otrzymały nowych silników. Napędzały je znane z 33 boxery oraz JTD. W 1997 roku zdecydowano się na definitywne usunięcie z gamy, jednostek typu boxer. Silniki te były ponadprzeciętnie awaryjne, przez co negatywnie wpływały na renomę marki. Boxery były dla fanów marki czymś w rodzaju symbolu. Wielu prawdziwych ,,Alfisti” nigdy nie pogodziło się z wycofaniem usportowionych jednostek. Miejsce boxerów w 145 i 146 zajęły nieco bardziej oszczędne i nieco mniej awaryjne Twin Spark’i.
Alfa Romeo 147 weszła do produkcji w momencie, gdy z fabryk wyjeżdżały jeszcze ostatnie modele jej poprzedników (2000 r.). Miała przed sobą trudne zadanie, polegające na odbudowie renomy włoskich kompaktów, mocno nadszarpniętej z powodu, przekraczającej wszelkie normy, awaryjności modelu 145. Udało się. Samochód zdobył tytuł Car of The Year 2001. Nowa Bella została oparta na skróconej płycie podłogowej Alfy 156. Z produkcji wycofano ją rok temu, z powodu wypuszczenia na rynek nowej Giulietty.
Alfa Romeo 156 – samochód roku
Następczynią zwinnej 155 była 156. Nowy model okazał się prawdziwym hitem ze względu na nowoczesną stylistykę (zlikwidowano kanty, wprowadzając opływowy kształt nadwozia). Do napędzania 156 wykorzystano całą gamę, stających się powoli symbolem marki, Twin Spark’ów. Innowacją okazały się diesle z układem bezpośredniego wtrysku common rail, tzw. Unijet. Po sukcesie 156, silniki te zaczęto montować także w innych autach ze stajni Fiata (oznaczenie JTD). Nowa Alfa przypadła do gustu dziennikarzom oraz kierowcom testowym. W 1998 zdobyła prestiżowy tytuł Car of The Year, uzyskując drugi w historii wynik punktowy. Auto doczekało się wielu wersji. Jego produkcję zakończono definitywnie w 2006 roku, gdy na rynku pojawił się następca – produkowana do dziś Alfa Romeo 159. Ciekawostką dotyczącą obu modeli jest zastosowane nazewnictwo wersji z wydłużoną tylną częścią nadwozia. W słowniku Alfy miast banalnego ,,kombi”, funkcjonuje termin ,,Sportwagon„.
Alfa Romeo – teraźniejszość i przyszłość
Obecnie w sprzedaży znajduje się kilka modeli Alfy Romeo. Są to ostatnie sztuki 147, 156 oraz sportowych Brery i GT, a także wciąż produkowane – 159, Giulietta, sportowa 8C oraz miejska MiTo. Podczas tegorocznych targów w Genewie, światło dzienne ujrzał koncepcyjny sportowy model 4C. Mimo sukcesywnego wzrostu liczby sprzedanych samochodów, Alfa Romeo wciąż nie przekracza progu rentowności. Ostatnio coraz głośniej mówi się o planach wykupienia włoskiej firmy przez koncern Volkswagen. Na takie rozwiązanie póki co nie zgadza się zarząd Fiata. Pomimo problemów, Alfa Romeo wciąż produkuje i projektuje nowe samochody. Firma z ponad stuletnią tradycją powoli odradza się i cierpliwie czeka na powrót do świetności. Na czasy, w których ludzie przy wyborze samochodu kierować będą się nie rozumem a sercem. Bo przecież ,,bez serc, bylibyśmy tylko maszynami…”.