Zielona produkcja Mazdy

Ekologiczne samochody to bardzo ważny krok w historii naszej cywilizacji, ale przy ich wytwarzaniu też należy pamiętać o zielonych zasadach. Mazda już teraz chwali się swoją ekologiczną produkcją.



Mazda zaangażowała się w długofalowy program rozwoju technologii pod hasłem „Odpowiedzialny Zoom-Zoom” i wspiera proekologiczne rozwiązania. W ramach tej strategii Mazda propaguje także wydajniejsze użytkowanie energii oraz zmniejszenie ilości CO2 emitowanego do atmosfery na wszystkich etapach produkcji i dystrybucji.

Rozwiązania Mazdy:

System Zarządzania środowiskowego

Fabryki Mazdy w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Chinach i Tajlandii uzyskały certyfikat ISO 14001, a producent chwali się wprowadzeniem Systemu zarządzania środowiskowego (EMS – Environmental Management System) na całej długości łańcucha dostaw. System EMS ułatwia wydajniejsze prowadzenie przyjaznej środowisku działalności w oparciu o normy ISO 14001.

Ochrona środowiska podczas lakierowania

We wrześniu 2002 r. Mazda opracowała system lakierowania trójwarstwowego na mokro, który został następnie wdrożony przez lakiernie Mazdy w Japonii, Tajlandii oraz Chinach. System umożliwia bezpośrednie nałożenie na siebie warstw podkładu, lakieru barwnego oraz lakieru przezroczystego bez konieczności oczekiwania na zaschnięcie każdej warstwy. Dzięki temu możliwe jest obniżenie emisji CO2 o 15% w stosunku do poprzednio stosowanych metod lakierowania oraz ograniczenie o 45% emisji lotnych związków organicznych. W jednej z fabryk Mazdy w Hiroszimie wdrożono także system lakierowania Aqua-Tech — technologię lakierowania wodnego, która pozwala spełnić najwyższe światowe standardy w zakresie emisji lotnych związków organicznych zawartych w lakierze. Dzięki zastosowaniu systemu lakierowania Aqua-Tech możliwe jest równie znaczące ograniczenie emisji CO2, tak samo jak w przypadku systemu lakierowania trójwarstwowego na mokro, przy czym emisja lotnych związków organicznych zostaje zmniejszona o 57% — jest to zatem najmniej szkodliwy dla środowiska system lakierowania wodnego na świecie.

Recykling zderzaków

Gdy rząd Japonii zaczął wprowadzać regulacje mające zagwarantować wydajniejsze korzystanie z zasobów, Mazda podjęła znacznie ambitniejsze wyzwanie polegające na ponownym wykorzystywaniu zderzaków zniszczonych w trakcie eksploatacji samochodów jako surowca do produkcji nowych zderzaków. Proces umożliwiłby rozwiązanie problemów ekologicznych poprzez racjonalniejsze wykorzystanie surowców oraz ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Technologię tę wykorzystano po raz pierwszy podczas seryjnej produkcji modelu RX-8 w 2005 r., a następnie rozszerzono jej zastosowanie na kolejne modele.

Działania Mazdy to jak najbardziej krok do przodu w odpowiedzialnym podejściu do ekologii. To co? Który producent następny?


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!