Toyota Prius i utylizacja zużytych baterii
Większość kierowców z niepokojem obserwuje wzrost popularności samochodów hybrydowych na świecie. Głównym powodem są obawy o awaryjność baterii, odpowiedzialnych za napęd elektryczny oraz ich potencjalna szkodliwość. Aby wysłużone baterie nie zagrażały środowisku naturalnemu, Toyota zamierza wykorzystywać je ponownie…
Baterie hybrydy – niepolski problem
Najlepiej sprzedającą się hybrydą jest Toyota Prius
Zużyte baterie od samochodów hybrydowych na razie nie zagrażają środowisku naturalnemu w Polsce. Wszystko oczywiście za sprawą znikomej obecności aut tego typu na naszym rynku. Przepisy prawne w Polsce są wyjątkowo wrogie wdrażaniu ekologicznej technologii do motoryzacji. O ile w większości państw Europy, klienci decydujący się na zakup pojazdu z napędem elektrycznym lub elektryczno-spalinowym mogą liczyć na ulgi podatkowe lub dofinansowania, w naszym kraju takich praktyk po prostu nie ma. Mimo wszystko na ulicy można czasami zauważyć np. najlepiej sprzedającą się na świecie hybrydę, czyli Toyotę Prius. Co zrobią jej właściciele, gdy bateria zacznie odmawiać posłuszeństwa?
Recykling baterii według Toyoty
Trwałość baterii określana jest na od 7 do 10 lat
Toyota Prius świetnie sprzedaje się na zachodzie. Przedstawiciele marki twierdzą, że na świecie sprzedano już ponad milion tych aut, wyposażonych w silnik benzynowy 1.8 Dual VVT-i i jednostkę elektryczną (łączna moc 136 KM). Bateria, zdaniem producenta powinna stracić przydatność po przejechaniu od 240 do 480 tys. km lub po 7-10 latach. Najwięcej hybryd Toyoty jeździ w USA. Tam miesięcznie żywot kończy około 500 baterii.
Co zrobić ze zużytą baterią?
Niesprawność baterii należy zgłosić dilerowi. Ten otrzymuje od centrali firmy pojemnik, w który akumulator zostaje zapakowany i przetransportowany do fabryki. Recyklingiem zajmuje się firma Kinsbursky Bros. Specjaliści starają się odzyskać wszystkie użyteczne części baterii i najlepiej przetopić je na inne materiały, wykorzystywane w przemyśle. Elementy, których nie da się poddać recyklingowi, ulegają utylizacji w warunkach przyjaznych środowisku. Wszystko wyglądałoby doskonale, gdyby nie pewien problem…
Zużyta bateria – do serwisu, czy do lasu?
Koszt wymiany baterii w serwisie jest znaczący (ok. 2 500 $), zwłaszcza dla mieszkańców krajów słabiej rozwiniętych. Trudno przypuszczać, aby klient, który przejechał Priusem 300 tys. km w dziesięć lat, decydował się na wymianę akumulatora na nowy. Koszty mogłyby wówczas przewyższyć wartość auta, zwłaszcza że hybrydy tracą ją szybciej niż samochody, wyposażone w napęd tradycyjny. Gdzie wówczas wyląduje zużyta bateria? Jeśli klient okaże się zwolennikiem ekologii i świadomym użytkownikiem dróg, odda ją do utylizacji. Nabywcy hybrydy z ,,drugiej ręki” mogą jednak niekoniecznie przejmować się ideą i z przyjemnością darować sobie wycieczkę do serwisu. Toyota wyjątkowo przyłożyła się do produkcji Priusa, udowadniając, że nawet w dzisiejszych czasach da się produkować samochody trwałe i bezawaryjne (pierwsze miejsca w rankingach bezawaryjności w USA i Europie). Bezawaryjność hybrydy ma być dodatkowym motorem napędzającym sprzedaż ekologicznego auta. Mimo wszystko, ekologiczność hybryd wciąż jest tematem toczonych sporów i dyskusji. Nie do końca wiadomo, czy samochody tego typu ostatecznie pomogą, czy też zaszkodzą środowisku naturalnemu.
źródło: mototarget, własne