Toyota Auris – kompakt dla młodych

Auris nie oznacza idealny. Toyota mogła pomyśleć o mocniejszych silnikach, bardziej dopracować wygląd karoserii i zadbać o większy bagażnik. Przy ogromie zalet auta, wady stają się jednak zaledwie szczegółami.

Auris – propozycja dla młodych

Rok 2007 był dla Toyoty czasem ogromnych zmian. Po 41 latach hatchback klasy kompakt stracił nazwę Corolla i stał się modelem o nazwie Auris. Odcięcie się od historii trwającej cztery dekady nie było jednak bezmyślnym posunięciem. W ten sposób Japończycy chcieli odejść od konserwatywnego wizerunku i tym samym zyskać poważanie również wśród młodszej klienteli. Zabieg był na tyle przemyślany, że w połączeniu z jakością proponowaną przez Toyotę przyniósł kolejny sukces sprzedażowy.

Auris – stylowy Japończyk

Karoseria hatchbacka stała się świeża, jednak nadal wyraźnie widać, że za deską kreślarską stali Japończycy. Rozbiegane, duże oczy, nadmuchana forma i obłe przetłoczenia sprawiają, że nie da się pomylić tej sylwetki z żadną inną. Nowoczesny Auris szczególnie dobrze wygląda w centrach największych miast. Wysokie, przeszklone budynki i centra handlowe są środowiskiem naturalnym auta, bowiem potęgują jego urodę. Na szczególną uwagę zasługuje dynamiczny tył hatchbacka. Masywny zderzak idealnie współgra z dużymi lampami.

Wnętrze Toyoty łączy nowoczesność i funkcjonalność

Toyota AurisFormatowanie Aurisa pod kątem młodszej klienteli uwidacznia się po wejściu do kabiny pasażerskiej. Przed zgrabną kierownicą projektanci umieścili nowoczesne i czytelne zegary. Konsola centralna być może i jest prosta, jednak każdy z przycisków, czy pokręteł nie przypomina spartańskiego stylu charakterystycznego dla Corolli. Świetnie wyglądają również srebrne uchwyty na boczkach przednich drzwi, a fotele zapewniają ogromny poziom wygody. Niewątpliwą zaletą kabiny Toyoty są wysokiej jakości materiały, które dodatkowo świetnie spasowano. W ten sposób nawet po dużych przebiegach i latach eksploatacji żaden z elementów nie powinien skrzypieć na nierównościach.

Kabina Aurisa jest przestronna

Nadmuchana karoseria Aurisa zapewni wystarczającą ilość przestrzeni dla pasażerów zarówno przedniego, jak i tylnego rzędu siedzeń. W kabinie powinno być nieco więcej miejsca, niż w Golfie, jednak mniej, niż proponuje Focus. Ogromny wpływ na przestronność tylnej części nadwozia ma fakt, że zaraz za przednimi fotelami kończy się tunel centralny i zaczyna zupełnie płaska podłoga. Oczywiście jak przystało na klasę kompakt, pasażerowie nie będą mogli zabrać zbyt dużej ilości bagaży. Kufer pomieści 354 litry. Wynik mieści się w średniej. Dużo większy problem będzie z przewozem dużych przedmiotów. Nawet przy złożonej tylnej kanapie Toyota zabierze jedynie 777 litrów.

1.33 VVT-i otwiera paletę Aurisa

Klienci wybierający najtańszą wersję hatchbacka otrzymają jednostkę o pojemności 1.33-litra. Motor wykonany w technologii Dual VVT-i proponuje 99 koni. Moc jest wystarczająca do osiągnięcia maksymalnej prędkości na poziomie 175 km/h. Podczas jazdy po mieście Auris spali 7,3 litra benzyny. W trasie wystarczy nieco ponad 5 litrów. Toyota proponuje również jednostkę o pojemności 1.6-litra. 160 Nm powoduje, że pierwsza setka jest kwestią 10 sekund. Niestety zarówno moc, jak i moment obrotowy są osiągane dosyć wysoko. Dlatego hatchback spali 8,4 litra benzyny w mieście. Zaletą tak skonfigurowanej palety silników jest brak turbosprężarki. W ten sposób Japończycy pomyśleli za klientów i obniżyli koszty eksploatacji auta.

Tylko 1.4 D-4D współpracuje ze skrzynią MM

Osoby dbające o oszczędną jazdę i floty firmowe z pewnością zwrócą się w stronę jednostek wysokoprężnych. Motor 1.4 D-4D ma 90 koni mechanicznych i generuje 205 Nm momentu obrotowego. Rozsądna moc powoduje, że przyspieszenie do 100 km/h potrwa 11,9 sekundy. Jednocześnie Auris delikatnie obejdzie się z paliwem. W mieście hatchback zadowoli się niespełna 6 oleju napędowego, a na trasie powinien spalić 4,2-litra. Motor 1.4 D-4D za dopłatą 3 tysięcy złotych można zestawić z automatyczną skrzynią biegów. Warto dodać, że silnik 1.4 D4D ma rozrząd napędzany łańcuchem to zmniejsza nieco koszty eksploatacji – dobry wybór dla kierowców pokonujących duże odległości.

Mocniejszy diesel ma pojemność 2-litrów. Moment obrotowy 310 Nm powoduje, że pierwsza setka pojawi się na liczniku po 10,3 sekundy. Dzięki mocy 126 koni Auris maksymalnie rozpędzi się do 195 km/h. Na tle konkurencji, osiągi silnika 2.0 D-4D nie wydają się być rewelacyjne. Dla przykładu 2.0 TDI dużo sprawniej przyspiesza i generuje większą prędkość maksymalną.

1.8 HSD – eko silnik

Ekologia jest jednym z priorytetów dla Toyoty. Pewnie dlatego do oferty silnikowej Aurisa trafił motor hybrydowy o oznaczeniu 1.8 HSD. Podstawą układu jest jednostka benzynowa VVT-i 1,8-litra. Mimo sporej pojemności, generuje zaledwie 99 koni mechanicznych i 142 Nm momentu obrotowego. Przy niskich prędkościach oraz podczas ruszania z miejsca wsparciem jest agregat elektryczny, który zapewnia 80 koni i aż 207 Nm. Z racji na ciężkie baterie, od zawsze jednym z największych problemów hybryd była potężna waga. Tym razem Toyota postanowiła odchudzić konstrukcję. W efekcie ekologiczny Auris waży tyle samo, ile model z 2-litrowym dieslem. Brak zaufania do Japończyków budzi fakt, że ich zdaniem auto spali 3,8 litra benzyny zarówno w mieście, jak i na trasie, czy w cyklu mieszanym.

Toyota Auris – dane techniczne

Silnik Moc / Moment obr. Przysp. Prędkość maks. Spalanie*
1.33 Dual VVT-i 99 KM / 128 Nm 13,1 s. 175 km/h 5,9 / 7,3 / 5,1
1.6 Valvematic 132 KM / 160 Nm 10,0 s. 195 km/h 6,5 / 8,4 / 5,4
1.6 Valvematic aut. 132 KM / 160 Nm 11,9 s. 195 km/h 6,2 / 7,9 / 5,2
1.4 D-4D 90 KM / 205 Nm 11,9 s. 175 km/h 4,7 / 5,6 / 4,2
1.4 D-4D aut
90 KM / 205 Nm 14,7 s. 175 km/h 4,8 / 5,8 / 4,2
2.0 D-4D 126 KM / 310 Nm 10,3 s. 195 km/h 5,2 / 6,5 / 4,4
1.8 HSD 99 KM / 142 Nm** 11,4 s. 180 km/h 3,8 / 3,8 / 3,8

* spalanie średnio / w mieście / na trasie

** moc jednostki benzynowej, dodatkowo 80 KM i 207 Nm dla silnika elektrycznego

Auris proponuje pięć pakietów wyposażenia

Wersja Terra proponuje klientom bogate wyposażenie. W standardzie klient otrzyma ABS, EBD, ISOFIX, cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie, wspomaganie kierownicy, radio z CD, centralny zamek, klimatyzację manualną oraz skórzaną kierownicę wielofunkcyjną. Oczko wyżej plasuje się pakiet Luna. W jego ramach Toyota dorzuca światła przeciwmgielne, kurtyny powietrzne i poduszkę na kolana kierowcy, elektrycznie sterowane szyby z tyłu i elektrycznie składane lusterka. Modele Premium proponują kontrolę stabilności toru jazdy i trakcji, 16-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację automatyczną i czujnik cofania.

Dynamic ma sportowy charatker

Na szczycie cennika Japończycy umieścili wersje Dynamic i Prestige. Pierwsza z nich jest nastawiona na sportowy charakter i oznacza dodanie do listy wyposażenia 17-calowych felg aluminiowych, spojlera z tyłu, przyciemnianych szyb oraz tapicerki łączącej skórę z alkantarą. Auris Prestige posiada tempomat, inteligentny kluczyk, czujnik deszczu oraz światła ksenonowe.

Toyota Auris 5D – cennik

Silnik Terra Luna Premium Dynamic Prestige
1.33 59.600 zł 64.900 zł 66.900 zł brak brak
1.6 63.600 zł 65.900 zł 67.900 zł 71.900 zł 78.700 zł
1.4 D-4D 68.200 zł 76.000 zł 78.000 zł brak brak
2.0 D-4D 83.200 zł 85.200 zł 93.000 zł brak brak

Auris 1.8 HSD – inne wersje wyposażenia

Oferta hybrydowej wersji Toyoty jest skonfigurowana w sposób odrębny od modeli z silnikiem benzynowym, czy diesla. Być może i niektóre nazwy pakietów pokrywają się, jednak oznaczają całkowicie inne wyposażenie. Już w standardowej wersji Auris 1.8 HSD otrzymuje komplet poduszek powietrznych, klimatyzację automatyczną, czy pełen zestaw systemów bezpieczeństwa. Najbogatszy model posiada nie tylko kamerę cofania, ale nawet nawigację satelitarną.

Toyota Auris 3D i HSD – cennik

Silnik Terra Dynamic Luna Sol Prestige Prestige + Navi
1.33 3D 57.800 zł brak brak brak brak brak
1.6 3D brak 70.100 zł brak brak brak brak
1.8 HSD brak brak 90.900 zł 98.900 zł 108.900 zł 111.900 zł

Toyota kosztuje tyle co VW, Opel i inni

Jeszcze kilka lat temu auta japońskie były droższe od europejskich konkurentów. Dzisiaj cenniki dalekowschodnich marek przestają przerażać. W związku z tym kupując Aurisa 1.33 Terra zapłacicie podobną sumę, co za VW Golfa 1.4 80 KM (59.490 zł), czy Opla Astrę 1.4 Twinport Ecotec (59.950 zł). Gdy zdecydujecie się na Forda Focusa 1.6 Duratec 105 KM, wydacie nawet nieco więcej pieniędzy (61.000 zł). Warto także wspomnieć o wyposażeniu. Ani w Golfie, ani w Astrze, ani w Focusie za 60 tysięcy nie możecie liczyć chociażby na skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę. W Aurisie jest ona standardem. Identycznie wypada porównanie mocniejszych i lepiej wyposażonych wersji.

Podsumowanie

Na liście zalet Aurisa można odnaleźć przestronną kabinę, oszczędne silniki, dobre wyposażenie i konkurencyjną cenę. Dodatkowo jak każda Toyota, auto nie powinno ulegać nadmiernej ilości usterek, dzięki czemu właściciel może zminimalizować koszty eksploatacji. Największym sukcesem marki jest jednak zmiana wizerunku. Wreszcie japoński hatchback przestał wyglądać jak środek transportu dla emeryta i zaczął pasować do młodych, dynamicznych mieszkańców miast.

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • addam44

    Japonczycy w miare mozliwosci staraja(i chwala im za to) sie niekomplikowac konstrukcji.Dlatego silniki benzynowe to wciaz jednostki wolnassace a silnik 1.4 D4D nie ma dmumasowego kola zamachowego.Do niedawna nie mial i filtra czastek stalych.
    Ta wzglednie prosta konstrukcja ktora jest juz na rynku od 2001r(oczywiscie ze zmianami) jest bodajze najtrwalszym malym dieslem tego wieku.