Test: Toyota Auris 1.6 Valvematic (132 KM)

Po niedawnym faceliftingu Toyota Auris prezentuję się znacznie nowocześniej. Oprócz modyfikacji wyglądu samochodu, zmieniono paletę dostępnych wersji silnikowych oraz obniżono cenę samochodu. Przetestowaliśmy popularny model 1.6 Valvematic w optymalnej wersji wyposażeniowej ,,2010″

Mocniej zarysowane reflektory, masywniejsze zderzaki nadają Aurisowi bardziej dynamicznego wyglądu. O tej Toyocie nie można powiedzieć, że ma nudny wygląd. W wyposażeniu seryjnym testowej wersji znajdowały się 16 calowe felgi aluminiowe dobrze współgrające z nowoczesnym wyglądem Aurisa.

Auris – nowoczesne i przyjazne wnętrze

Na tle konkurencyjnego VW Golfa, wnętrze Aurisa po liftingu wygląda jak z samochodu przyszłości.

Zwraca uwagę nietypowo umiejscowiona dźwignia zmiany biegów, rozwiązanie takie spodoba się kierowcom którzy nieustannie trzymają obie ręce na kierownicy. Wówczas zmiana biegów jest prosta i szybka. Jednak dla kierowców lubiących używać podłokietnika, takie umiejscowienie lewarka zmiany biegów jest bardzo nienaturalne i niewygodne.

Wnętrze Aurisa oferuje sporo przestrzeni dla kierowcy i pasażerów. Wysokim kierowcom może przeszkadzać stosunkowo nisko poprowadzona krawędź dachu, znacznie ograniczająca widok na drogę ( np. na górne światła ). Aby zobaczyć, czy czasem nie ma już zielonego trzeba się ,,wychylić” znad kierownicy. Częsta wada aut japońskich…

Fotele dla wszystkich pasażerów są wygodne, jednak dla kierowcy przydał by się fotel z lepszym trzymaniem bocznym, szczególnie, że w miarę sztywne zawieszenie zachęca do dynamicznej jazdy w zakrętach. Unikalną cechą Aurisa jest płaska podłoga między pierwszym a drugim rzędem siedzeń. Takie rozwiązanie zwiększa komfort osób podróżujących z tyłu oraz umożliwia łatwiejszy dostęp do wnętrza.

Super wyposażenie

Często w samochodach z Japonii standardowe wyposażenie jest dość bogate, Auris nie jest wyjątkiem. Toyota przygotowała specjalną wersję – 2010 – bardzo dobrze wyposażoną i miarę tanią. Standardowe wyposażenie Aurisa 2010 obejmuje min;

  • 7 poduszek powietrznych
  • 16″ felgi aluminiowe
  • elektrycznie sterowane szyby, lusterka, komputer pokładowy
  • Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja. Klimatyzacja działa naprawdę dobrze, dodatkową zaletą jest automatyczne sterowanie obiegiem powietrza. Np. w korku klimatyzacja sama zamyka obieg powietrza ( aby do środka nie dostawały się spaliny ) , w momencie ruszenia obieg się otwiera.
  • Radioodtwarzacz z portem USB ( 6 głośników )
  • Skórzana wielofunkcyjna kierownica ( sterowanie radiem, komputerem pokładowym
  • Czujniki parkowania

Do pełni szczęścia brakuje tylko ESP (u Toyoty VSC) – szkoda, że wymaga dopłaty 2000 PLN (VSC + TRC)

Auris 1.6 w tej wersji wyposażeniowej kosztuje 66 tys. pln – to super oferta, szczególnie, że ciesząca się dużym prestiżem Toyota do tanich marek nigdy nie należała.

Toyota Auris 1.6 – 132 KM – test drogowy

To najnowsza konstrukcja Toyoty występująca również w większym modelu – Avensis. Teoretycznie 132 KM w ważącym niecałe 1300 kg kompakcie powinno dostarczać sporo frajdy podczas jazdy. Rzut okiem w dane katalogowe – przyspieszenie 0-100 km/h – 10 sekund – nie jest źle…. na papierze.

W praktyce jeśli silnik nie przekroczy 4000 obr./m auto przyspiesza bardzo, bardzo słabo. Maksymalny moment obrotowy wynoszący zaledwie 160 Nm jest osiągany dopiero przy 4400 obr./m! Dla porównania zaledwie 105 konny 1.2 TSI od VW posiada moment obrotowy aż 175 Nm dostępny w zakresie 1550 – 4100 obr./m! Efektem jest bardzo mała elastyczność silnika 1.6 Valvematic.

Na wolnych obrotach jednostka testowego Aurisa pracuje cicho i bezwibracyjnie, w miarę wkręcania się na obroty 1.6 Valvematic wydaję z siebie przyjemny, sportowy gwizd.  Silnik zachęca go korzystania z wysokich obrotów, zarówno mocą która się dynamicznie nasila po przekroczeniu 4500 obr/m jak i sportowym odgłosem pracy silnika.

W wyposażeniu seryjnym znajduję się wskaźnik zmiany biegów informujący kierowcę o optymalnym momencie zmiany biegu na wyższy lub niższy. Postępując z zaleceniami komputera jechałem na 6 biegu z prędkością ok 80 km/h. Silnik pracował wówczas z prędkością 2 tys. obr./m – cicho i spokojnie. Rzeczywiście przy takiej jeździe auto bez problemu osiąga spalanie deklarowane przez producenta ( 5,4 l /100km – trasa ). Jeśli jednak chcemy wykonać manewr wyprzedzania musimy zredukować przełożenie. Zmieniamy bieg z 6 na 5? 4? – nie – na trójkę! Dopiero wtedy możemy liczyć na dynamiczne przyspieszanie!

Niewątpliwą zaletą Aurisa 1.6 jest stosunkowo niskie zużycie, wynoszące średnio 7 l / 100 km. Przy spokojnej jeździe w tracie można bez problemu osiągnąć deklarowaną przez producenta wartość. Można również zakładać, że napędzany łańcuchem rozrządu silnik 1.6 Valvematic będzię również trwały i w miarę bezobsługowy.

Zalety Aurisa 1.6 2010

  • Atrakcyjny wygląd
  • Komfortowe i ładne wnętrze
  • Bogate wyposażenie
  • Cichy,trwały i odporny silnik ( brak wrażliwego turbodoładowania )
  • Precyzyjnie działająca skrzynia biegów
  • Stosunkowo niska cena zakupu
  • Możliwość zakupu wersji ciężarowej ( 4 osobowej – dopłata 1800 PLN )

Wady:

  • Słaba widoczność z przodu ( dla wysokich kierowców )
  • Mało elastyczny silnik
  • Przeglądy co 15 tys. km ( w dzisiejszych czasach standardem jest raczej 30 tys. km )
  • Brak seryjnego ESP

Podsumowanie testu

Toyota Auris 2010 to dobra propozycja dla kierowców poszukującego praktycznego, wygodnego kompaktu do spokojnej jazdy. Za stosunkowo niską cenę otrzymujemy kompletnie wyposażone auto, z trwałym, cichym silnikiem.

Auris również spodoba się kierowcom lubiącym dynamicznie jeździć na maksymalnych obrotach silnika. Optymalnie zestopniowana skrzynia biegów i rasowy dźwięk silnika potrafią dostarczyć sporo frajdy przy pełnym wykorzystaniu potencjału jednostki.

Dlaczego warto kupić Toyotę Auris?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • Auris posiada atrakcyjny wygląd zewnętrzny oraz nowoczesne bogato wyposażone wnętrze
  • Wolnossący silnik benzynowy jest dość ekonomiczny, trudno również go popsuć przez niewłaściwą eksploatację
  • Niska cena zakupu jak na kompakt o takim wyposażeniu i osiągach
  • Auris podobnie jak inne modele Toyoty stosunkowo mało traci na wartości ( szczególnie w porównaniu do firm Włoskich lub Francuskich )
  • dokładając 4000 pln możemy kupić VW Golfa 1.4 TSI Comfortline z dynamiczniejszym i bardziej elastycznym silnikiem
  • Osoby bardzo dużo jeżdżące z pewnością docenię Aurisa z silnikami 1.4 D4D lub 2.0 D4D. Co prawda Toyota na silnik 1.6 dała dodatkowy upust ( w wersji 2010 ), dlatego diesle nie zawsze się opłacają – trzeba naprawdę dużo jeździć. Dopłata do 90 konnego 1.4 D4D – 9 tys PLN, a do 126 konnego 2.0 D4D aż 17 500 PLN!
Toyota Auris 1.6 Valvematic 2010 – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1598 cm3 / benz. /  R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 97 / 132 / 6400
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 160 / 4400
Prędkość maksymalna 195
Skrzynia biegów/napęd na koła man.6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 10 s
Średnie zużycie paliwa ( katalogowe ) 6,5 l / 100km
Pojemność bagażnika 354
Masa własna / ładowność; 1245 kg / 505 kg
Cena katalogowa (wersja 2010) 66 000 PLN
Wyposażenie testowego medelu:
  • 7 poduszek powietrznych
  • 16″ felgi aluminiowe
  • elektrycznie sterowane szyby, lusterka, komputer pokładowy
  • Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja. Klimatyzacja działa naprawdę dobrze, dodatkową zaletą jest automatyczne sterowanie obiegiem powietrza. Np. w korku klimatyzacja sama zamyka obieg powietrza ( aby do środka nie dostawały się spaliny ) , w momencie ruszenia obieg się otwiera.
  • Radioodtwarzacz z portem USB ( 6 głośników )
  • Skórzana wielofunkcyjna kierownica ( sterowanie radiem, komputerem pokładowym
  • Czujniki parkowania

 

175/1550-4100

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!