Test: Subaru Forester 2.0D – przepis na SUV-a
Obecna generacja Subaru Forester jest produkowana od 2008 roku – 4 lata to wystarczający okres, żeby samochód się ,,opatrzył” czy wręcz zestarzał. Jednak w pewnych dziedzinach Forester z silnikiem Diesla wciąż może być liderem…
Ascetyczny Japończyk…
Sylwetka Forestera pozbawiona jest designerskich fajerwerków i awangardowych rozwiązań. Projektanci skupili się przede wszystkim na funkcjonalności – dość wysokie nadwozie, duża powierzchnia szyb, ,,kwadratowa” bryła. To auto z założenia miało być praktyczne i takie właśnie jest. Może wygląd nadwozia nie porywa, ale w sumie trudno się temu dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest to model z 2008 roku. Tylko po co kupować ,,stary” model skoro jest dostępny (praktycznie w identycznej cenie) nowszy model – Subaru XV?
W czym Forester jest lepszy od XV?
Może się wydawać, że nowe Subaru XV to bratnia konkurencja dla Forestera – jednak nie do końca tak jest. Teoretycznie są to auta bardzo podobne, ale różnią się dość znacznie. Forester jest zdecydowanie bardziej nastawiony na komfort: więcej przestrzeni we wnętrzu, bardziej komfortowe zawieszenie. Subaru XV dzięki nieco sztywniejszemu zawieszeniu prowadzi się bardziej dynamiczne i pewnie. Jako auto rodzinne lepiej sprawdzi się Forester, oferuje większą przestrzeń dla pasażerów, jest to szczególnie widoczne na tylnej kanapie.
Wnętrze i ,,bogate” wyposażenie
W kosztującym grubo ponad 100 tys. SUV-ie spodziewamy się eleganckiego wnętrza i bogatego wyposażenia. Cóż, może Forester spełniłby te wymagania 10 lat temu – jednak w porównaniu do konkurencji (chociażby bratniego Subaru XV 2.0D… Projekt wnętrza nie jest nowoczesny, ale to można wybaczyć. Jednak wyposażenie…
Testowy Forester był bardzo bogato wyposażony: automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, tempomat, oraz…multimedia – czyli radio, nawigacja, kamera cofania. Pomijam fakt, że obsługa jest w języku angielskim, jakość wykonania i działanie tych systemów jest tragiczna. Szczerze mówiąc wolałbym radio za 300 zł (takie, co znajduje wszystkie stacje, a nie tylko co piątą) i nawigację za 300 zł. Nawigacja fabryczna – dramat – naprawdę lepsza jest jakakolwiek ,,zewnętrzna” nawigacja. Oczywiście ,,stacja multimedialna” zawiera szereg niepotrzebnych funkcji i bajerów – jednak to, co jest kluczowe nie działa albo działa bardzo słabo. Wyjątkiem jest kamera cofania wyświetlająca obraz na centralnym wyświetlaczu.
Jednak wyposażenie to jedynie dodatek do Subaru, jak wiadomo specjalnością tej firmy jest coś zupełnie innego, skuteczny napęd 4×4 i silniki typu boxer…
Symmetrical AWD, czyli przewaga Subaru Forester
Wiele konkurencyjnych aut posiada napęd na 4 koła. Choć może to się wydawać nieoczywiste, poszczególne rodzaje napędu 4×4 dość mocno się od siebie różnią. Chevrolet Capitva ma napęd 4×4, Subaru Forester ma napęd 4×4 (AWD) – czy to są takie same rozwiązania? Nie – różnica jest bardzo duża, tak duża, że chcąc precyzyjnie się wysławiać trzeba byłoby podzielić SUV-y na 3 kategorie:
- z napędem na jedną oś – np. Mitsubishi ASX 1.6 lub Skoda Yeti 1.2 TSI
- z napędem na jedną oś z automatycznie dołączaną drugą osią – np. Mitsubishi Outlander lub Dacia Duster. Często w tego typu autach można wymusić stały napęd 4×4 – zwykle z ograniczeniem do pewnej prędkości, po której przekroczeniu wracamy do trybu automatycznego
- ze stałym napędem na obie osie – w cenie do 140 tys.zł chyba tylko Subaru XV, Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Impreza, powyżej 140 tys. zł – Audi Quattro, BMW X-Drive, Mercedes 4-Matic…
Subaru Forester vs. konkurencja
Film jest co prawda w amerykańskiej wersji językowej, ale chyba wiadomo o co chodzi 🙂
Ciekaw jestem jak w tym teście zachowałaby się np. Skoda Yeti 4×4 – wg. mnie spokojnie dałaby radę podjechać. W tym filmie Forester miał dość słabą konkurencję, ale widać różnicę w stałym napędzie 4×4 a napędzie z automatycznie dołączaną tylną osią.
Subaru Forester 2.0D AWD – wady i zalety
Można znaleźć co najmniej kilka konkurencyjnych samochodów z ładniejszymi wnętrzami czy nowocześniejszymi projektami nadwozia. Jeśli jednak chcemy znaleźć samochód o porównywalnie sprawnym napędzie 4×4 to musimy wybrać inne…Subaru! Nieco mniejsze XV lub bardziej luksusowe Outback!
Wady:
- Nieatrakcyjny projekt wnętrza, słaba jakość wykonania
- Brak automatycznej skrzyni biegów w opcji
- Przednie fotele nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego
- Wysoka cena, spore koszty eksploatacji (ubezpieczenia, serwis)
Zalety:
- Bardzo skuteczny, stały napęd na 4 koła
- Niskie spalanie (średnio 6,8 l/100 km), podczas bardzo ekonomicznej jazdy w trasie (dystans ok. 200km) udało nam się osiągnąć wynik 4,8l/100km!
- Dynamiczny i elastyczny silnik Boxer Diesel
- Obszerne wnętrze, dobra widoczność
- Bardzo uniwersalny charakter samochodu, Forester dobrze się czuje zarówno na autostradzie (choć tu lepsze jest XV) jak i w lekkim terenie.
Podsumowanie
Subaru Forester spełni oczekiwania osób szukających komfortowego i uniwersalnego SUV-a o sporych możliwościach terenowych. Stały napęd 4×4 to unikalna cecha Subaru Forester, w tym przedziale cenowym nie znajdziemy SUV-a tak sprawnie jeżdżącego w terenie. Przyjemnie mruczący Boxer Diesel gratis!
Subaru Forester 2.0D Symmetrical AWD – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|