Ford Kuga – ważny gracz na rynku SUV

Ford Kuga to przedstawiciel modnej ostatnio kategorii SUV. Propozycja Forda ma się czym pochwalić, ale nie brak też powodów do wstydliwego przymknięcia ładnych, szklanych oczek, zaprojektowanych zgodnie z zasadą Kinetic Design.

Ford Kuga

Auto typu SUV od nic innego, jak rozdmuchana osobówka, posadzona na dużych kołach i wyposażona w mocny silnik. Nie jest to już auto osobowe, bo jadący nim może z pogardą patrzeć z góry na jadących nisko kierowców Punto, Golfów czy Corolli. Nie jest to też auto terenowe, bo co prawda poradzi sobie ze wszystkimi rodzajami zemsty polskich drogowców, takimi jak dziury w jezdniach, wysokie krawężniki i wystające tory tramwajowe, ale walka z prawdziwym błotem, wodą czy potężnymi koleinami poza miastem z pewnością okaże się dla niego przegrana.

Identycznie jest z Fordem Kuga. Auto powstało na tej samej płycie podłogowej, co Focus i C-Max. Uzbrojono je tylko w duże koła, duży silnik i nowe nadwozie. I właśnie od nadwozia rozpoczniemy.

Ford Kuga – nadmuchane kombi, dopieszczone przez Kinetic Design

Stylistyka auta może się podobać. Auto wygląda zgrabnie i nowocześnie. Jest w tym zasługa Kinetic Design, czyli najnowszego stylu, wedle którego auta Ford są produkowane. Zastosowanie Kinetic Design ma też swoje wady – każdy obecnie sprzedawany na rynku europejskim model Forda jest do siebie podobny, a auta różnią się przede wszystkim wielkością. Ale to tylko mała dygresja. Założeniem stylistyki Kinetic Design było pokazanie energii w ruchu. W przypadku tak dużego auta jak Ford Kuga udało się to wyśmienicie. Sylwetka auta jest pełna siły i dynamiki. Podkreślają ją duże koła i masywne nadkola nad nimi oraz wznoszące się ku górze przetłoczenia boczne i linia szyb. Ciekawie wygląda przód, wyposażony w duże reflektory, mocno zarysowaną pokrywę silnika oraz dolną kratę o trapezowym kształcie.  Urody dodają też srebrne osłony pod zderzakami, umieszczone z przodu i tyłu auta. Przypominają one równocześnie, że SUV to nie auto terenowe i mają chronić wrażliwe części silnika i układu wydechowego w czasie jazdy na przykład po lesie. Równie dynamicznie i ciekawie wygląda tył auta, ozdobiony ładnie wyciętymi reflektorami. Zatrzymajmy się na chwilę przy tylnych drzwiach auta. Są one dzielone, to znaczy można otworzyć tylko górną, szklaną część (kiedy pakuje się do bagażnika drobiazgi) albo całość drzwi, kiedy kładzie się do środka duże pakunki. Rozwiązanie ciekawe, ale chwalenie się innowacyjnością jest nie na miejscu – tego typu rozwiązanie miała już pierwsza generacja Hondy CR-V, która niedługo dożyje pełnoletności. Wlew i pokrywę wlewu paliwa wyposażono w zabezpieczenie, które wykrywa różnice pomiędzy końcówkami dystrybutorów oleju napędowego i benzyny. Od razu przychodzi do głowy pewna myśl. Czy Ford uważa, że ludzie są tak delikatnie mówiąc zakręceni, że nie wiedzą, czy do auta nalewają benzynę czy olej napędowy? A może to po prostu zapowiedź nowych systemów, które teraz będą dbać, aby użytkownik nie wlał płynu chłodniczego do silnika, a oleju do zbiorniczka spryskiwaczy? Być może Ford opierał się o jakieś badania inteligencji kierowców, które nam są nieznane. My za to jeszcze popatrzmy przez chwilę na Kugę z zewnątrz. Wielkie nadkola aż proszą się o zastosowanie  aluminiowych obręczy, które są dostępne w opcji w rozmiarach od siedemnastu do dziewiętnastu cali. Szczytem opcjonalnej fantazji jest wyposażenie samochodu w panoramiczny dach. To już za dużo szczęścia na raz. A skoro mowa o słonecznym świetle, zaglądającym do środka Kugi, to… czas na wnętrze.

Ford Kuga

Ford Kuga – taki duży i… ciasny!!!!

Samochód nieprzyjemnie zaskakuje. Ford Kuga ma 4,44 metra długości, a tymczasem w środku miejsca jest nieporównanie mniej, niż w przypadku innych SUV-ów. Najbardziej wyrazistym przykładem jest bagażnik – zaledwie 410 litrów pojemności. Mało. Gdzie tu zapakować rodzinę, rozkrzyczaną dzieciarnię i zaopatrzyć ją w dwanaście butelek napojów? Atutem za to jest wysoka pozycja kierowcy za kierownicą, czyli to, za co wiele osób kocha auta tego typu. Ciekawie wygląda środkowa konsola, w której znajduje się przycisk Ford Power, służący do uruchamiania auta (Fordowska wersja systemu Start Stop), eliminujący konieczność korzystania z kluczyka. Uwagę zwraca deska rozdzielcza, nawiązująca stylem do samochodów  sportowych. Ogólnie wykończenie wnętrza samochodu wygląda przyzwoicie. Niestety, większość ciekawych systemów wyposażenia (konwerter zasilania, Bluetooth, nawigacja,przednia szyba z filtrem przeciwsłonecznym itp ) dostępna jest tylko i wyłącznie jako opcja.

Ford Kuga

Ford Kuga i słów kilka o jego systemach

Auto jest wyposażone w system AWD ( napęd na wszystkie koła). Na każde koło przekazywana jest optymalna siła, niezależnie od rodzaju nawierzchni i panujących warunków. Nie wszystkie wersje auta są wyposażone w AWD, jest też wersja z napędem 4×2.  Pracę kierowcy wspomaga EHPAS, czyli elektrohydrauliczny układ wspomagania kierownicy. Jego działanie jest uzależnione od prędkości auta. Podczas jazdy z dużą prędkością wspomaganie jest słabsze, a podczas jazdy z mniejszą – mocniejsze (pozwala łatwiej wykonywać manewry przy niskich prędkościach jazdy). Auto posiada także TCS, czyli układ kontroli przyczepności kół napędzanych.  Układ stale monitoruje i dostosowuje moc przekazywaną na poszczególne koła, zapewniając maksymalną przyczepność zwłaszcza przy ruszaniu lub hamowaniu.

Ford Kuga

Kilka słów o bezpieczeństwie

Auto może pochwalić się otrzymaniem najwyższej noty pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP za ochronę pasażerów, 4 gwiazdek za ochronę dzieci i 3 gwiazdek za ochronę pieszych. Auto jest wyposażone w sztywną klatkę bezpieczeństwa. Jej działanie wspomagają belki drzwi (chroniące w razie uderzenia z boku) oraz belki poprzeczne w komorze silnika. O bezpieczeństwo bierne dbają natomiast przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne. Projektanci wyposażyli Kugę także w system zapobiegający klinowaniu się pedałów w razie wypadku. Samochód wyposażony jest w mocny, zaawansowany układ hamulcowy, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), oraz układ hamulcowy zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektronicznym systemem podziału sił hamowania (EBD). Nad całością systemów bezpieczeństwa czuwa układ sterujący IPS – inteligentny system bezpieczeństwa, którego zadaniem jest uaktywnienie w ciągu ułamków sekund odpowiednich systemów bezpieczeństwa (poduszki powietrzne itp).

Ford Kuga silnik

Ford Kuga – Napęd, zawieszenie i skrzynie biegów

Auto wyposażono w zawieszenie przednie niezależne z kolumnami MacPhersona i stabilizatorem przechyłów oraz tylne, wielowahaczowe z płaskim wahaczem ustalającym (Control Blade) i stabilizatorem przechyłów. Klienci mają do wyboru trzy skrzynie biegów: manualną sześciobiegową oraz dwie automatyczne: pięciobiegową i sześciobiegową dwusprzegłową. Do wyboru są dwa silniki: jeden benzynowy i jeden wysokoprężny.

Ford Kuga – silniki
Silnik Przekładnia* Napęd Moc Spalanie** Vmax 0-100km/h
2.5Duratec Turbo M6 4×4 200KM 13,9/7,6/9,9 210km/h 8,2 sek
2.5Duratec Turbo A5 4×4 200KM 14,6/7,8/10,3 205km/h 8,8 sek
2.0Duratorq TDCI + DPF M6 4×2 140KM 7,5/5,0/5,9 186km/h 10,1 sek
2.0Duratorq TDCI + DPF M6 4×4 140KM 7,6/5,1/6,0 184km/h 10,4 sek
2.0Duratorq TDCI + DPF MPS6 4×4 140KM 8,5/5,8/6,8 183km/h 10.7 sek
2.0Duratorq TDCI + DPF M6 4×4 163KM 7,6/5,1/6,0 195km/h 9,6 sek
2.0Duratorq TDCI + DPF MPS6 4×4 163KM 8,5/5,8/6,8 192km/h 9,9 sek

* M6 – przekładnia manualna, sześciobiegowa
A5 – przekładnia automatyczna, pięciobiegowa
MPS6 – przekładnia automatyczna, sześciobiegowa, dwusprzęgłowa
** spalanie – jazda miejsca/poza miastem/średnio

Dostępne wersje

Ford Kuga – wersje, ceny i niektóre elementy wyposażenia
Trend Titanium
cena od 106900 zł cena od  112500 zł
– Przycisk Ford Power
(uruchamianie bez kluczyka)
– automatyczna klimatyzacja
dwustrefowa DEATC
– komputer pokładowy
– elektrycznie sterowane szyby
przednich i tylnych drzwi
– centralny zamek sterowany
pilotem
– poduszki powietrzne czołowe,
boczne i kurtyny powietrzne
– 17 calowe stalowe obręcze kół
– mocowania iSOFIX dla
fotelików dziecięcych
Wyposażenie wersji Trend plus:
– Szyby barwione na odcień niebieski
– Tapicerka częściowo skórzana
– 17 calowe,aluminiowe obręcze kół
– Automatyczne wycieraczki z czujnikiem
deszczu
– Samoczynnie ściemniające się lusterko
wsteczne
– Tempomat

Ford Kuga

Ford Kuga – ważny gracz na rynku SUV

Auta typu SUV są obecnie bardzo popularne. Większość producentów stara się, żeby w ich ofercie nie zabrakło takiego modelu.  Ford nieco inaczej podszedł do typowej definicji auta typu SUV. Kuga ma wygląd bardziej sportowy niż „terenowy” , jest bardziej ciasna niż wygodna, ale za to prezentuje dobre właściwości jezdne. Ponadto jak w każdy SUV jest potężna, ma duże koła, a kierowca siedzi wysoko i ma świetną widoczność. Auto fajnie wygląda, ma mocne silniki i dobre zawieszenie oraz prezentuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Czego więcej chcieć?

 

 

 

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!