Test: Subaru Forester 2.0D – przepis na SUV-a

Obecna generacja Subaru Forester jest produkowana od 2008 roku – 4 lata to wystarczający okres, żeby samochód się ,,opatrzył” czy wręcz zestarzał. Jednak w pewnych dziedzinach Forester z silnikiem Diesla wciąż może być liderem…

Ascetyczny Japończyk…

Sylwetka Forestera pozbawiona jest designerskich fajerwerków i awangardowych rozwiązań. Projektanci skupili się przede wszystkim na funkcjonalności – dość wysokie nadwozie, duża powierzchnia szyb, ,,kwadratowa” bryła. To auto z założenia miało być praktyczne i takie właśnie jest. Może wygląd nadwozia nie porywa, ale w sumie trudno się temu dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest to model z 2008 roku. Tylko po co kupować ,,stary” model skoro jest dostępny (praktycznie w identycznej cenie) nowszy model – Subaru XV?

W czym Forester jest lepszy od XV?

Może się wydawać, że nowe Subaru XV to bratnia konkurencja dla Forestera – jednak nie do końca tak jest. Teoretycznie są to auta bardzo podobne, ale różnią się dość znacznie. Forester jest zdecydowanie bardziej nastawiony na komfort: więcej przestrzeni we wnętrzu, bardziej komfortowe zawieszenie. Subaru XV dzięki nieco sztywniejszemu zawieszeniu prowadzi się bardziej dynamiczne i pewnie. Jako auto rodzinne lepiej sprawdzi się Forester, oferuje większą przestrzeń dla pasażerów, jest to szczególnie widoczne na tylnej kanapie.

Subaru Forester

Wnętrze i ,,bogate” wyposażenie

W kosztującym grubo ponad 100 tys. SUV-ie spodziewamy się eleganckiego wnętrza i bogatego wyposażenia. Cóż, może Forester spełniłby te wymagania 10 lat temu – jednak w porównaniu do konkurencji (chociażby bratniego Subaru XV 2.0D…  Projekt wnętrza nie jest nowoczesny, ale to można wybaczyć. Jednak wyposażenie…

Subaru Forester kokpit

Testowy Forester był bardzo bogato wyposażony: automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, tempomat, oraz…multimedia – czyli radio, nawigacja, kamera cofania. Pomijam fakt, że obsługa jest w języku angielskim, jakość wykonania i działanie tych systemów jest tragiczna. Szczerze mówiąc wolałbym radio za 300 zł (takie, co znajduje wszystkie stacje, a nie tylko co piątą) i nawigację za 300 zł. Nawigacja fabryczna – dramat – naprawdę lepsza jest jakakolwiek ,,zewnętrzna” nawigacja. Oczywiście ,,stacja multimedialna” zawiera szereg niepotrzebnych funkcji i bajerów – jednak to, co jest kluczowe nie działa albo działa bardzo słabo. Wyjątkiem jest kamera cofania wyświetlająca obraz na centralnym wyświetlaczu.

Subaru Forester - kamera cofania

Jednak wyposażenie to jedynie dodatek do Subaru, jak wiadomo specjalnością tej firmy jest coś zupełnie innego, skuteczny napęd 4×4 i silniki typu boxer…

Symmetrical AWD, czyli przewaga Subaru Forester

Wiele konkurencyjnych aut posiada napęd na 4 koła. Choć może to się wydawać nieoczywiste, poszczególne rodzaje napędu 4×4 dość mocno się od siebie różnią. Chevrolet Capitva ma napęd 4×4, Subaru Forester ma napęd 4×4 (AWD) – czy to są takie same rozwiązania? Nie – różnica jest bardzo duża, tak duża, że chcąc precyzyjnie się wysławiać trzeba byłoby podzielić SUV-y na 3 kategorie:

  • z napędem na jedną oś – np. Mitsubishi ASX 1.6 lub Skoda Yeti 1.2 TSI
  • z napędem na jedną oś z automatycznie dołączaną drugą osią – np. Mitsubishi Outlander lub Dacia Duster. Często w tego typu autach można wymusić stały napęd 4×4 – zwykle z ograniczeniem do pewnej prędkości, po której przekroczeniu wracamy do trybu automatycznego
  • ze stałym napędem na obie osie – w cenie do 140 tys.zł chyba tylko Subaru XV, Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Impreza, powyżej 140 tys. zł – Audi Quattro, BMW X-Drive,  Mercedes 4-Matic…
Subaru Forester Boxer Diesel w terenie
Można powiedzieć, że stały napęd na 4 koła to niepotrzebny gadżet. Przecież w większości modeli z automatycznie dołączaną tylną osią wystarczy ułamek sekundy, żeby komputer przekazywał moment obrotowy na 4 koła… Teoretycznie. Jak jest w praktyce z tego typu rozwiązaniami?

Subaru Forester vs. konkurencja

Film jest co prawda w amerykańskiej wersji językowej, ale chyba wiadomo o co chodzi 🙂

Ciekaw jestem jak w tym teście zachowałaby się np. Skoda Yeti 4×4 – wg. mnie spokojnie dałaby radę podjechać. W tym filmie Forester miał dość słabą konkurencję, ale widać różnicę w stałym napędzie 4×4 a napędzie z automatycznie dołączaną tylną osią.

Subaru Forester 2.0D AWD – wady i zalety

Można znaleźć co najmniej kilka konkurencyjnych samochodów z ładniejszymi wnętrzami czy nowocześniejszymi projektami nadwozia. Jeśli jednak chcemy znaleźć samochód o porównywalnie sprawnym napędzie 4×4 to musimy wybrać inne…Subaru! Nieco mniejsze XV lub bardziej luksusowe Outback!

Wady:

  • Nieatrakcyjny projekt wnętrza, słaba jakość wykonania
  • Brak automatycznej skrzyni biegów w opcji
  • Przednie fotele nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego
  • Wysoka cena, spore koszty eksploatacji (ubezpieczenia, serwis)

Zalety:

  • Bardzo skuteczny, stały napęd na 4 koła
  • Niskie spalanie (średnio 6,8 l/100 km), podczas bardzo ekonomicznej jazdy w trasie (dystans ok. 200km) udało nam się osiągnąć wynik 4,8l/100km!
  • Dynamiczny i elastyczny silnik Boxer Diesel
  • Obszerne wnętrze, dobra widoczność
  • Bardzo uniwersalny charakter samochodu, Forester dobrze się czuje zarówno na autostradzie (choć tu lepsze jest XV) jak i w lekkim terenie.

Podsumowanie

Subaru Forester spełni oczekiwania osób szukających komfortowego i uniwersalnego SUV-a o sporych możliwościach terenowych. Stały napęd 4×4 to unikalna cecha Subaru Forester, w tym przedziale cenowym nie znajdziemy SUV-a tak sprawnie jeżdżącego w terenie. Przyjemnie mruczący Boxer Diesel gratis!

Subaru Forester 2.0D Symmetrical AWD – dane techniczne

Dane techniczne modelu testowego
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1998 cm3 / t.diesel. /B4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 147/3600
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 350 / 1800-2400
Prędkość maksymalna (km/h) 186 km/h
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / 4×4 (stały)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Średnie zużycie paliwa (prod., test) 6,0/6,8l/100km
Pojemność bagażnika 450 l
Masa własna 1606 kg
Poj. zbiornika paliwa 64 l
Cena modelu testowego 36 600 euro (ok 150 tys. zł)
Wyposażenie modelu testowego: Exclusive Navi
  • 8 poduszek powietrznych
  • ABS, EBD, EBA, DSC, TCS,Hill Start Assist
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • zestaw audio CD,MP3
  • odtwarzacz DVD
  • nawigacja satelitarna
  • elektrycznie sterowane szyby
  • kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka
  • Bluetooth
  • reflektory biksenonowe
  • doświetlanie zakrętów
  • tempomat
  • czujniki parkowania
  • skórzana tapicerka

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!