Subaru XV – na podbój rynku crossoverów
Duża popularność kompaktowych SUV-ów, zmusiła także markę Subaru do skonstruowania takiego właśnie pojazdu. Specjaliści z japońskiego koncernu znaleźli sposób by ich nowy produkt – Subaru XV – wyróżniał się z grona konkurentów. Zaprezentowany podczas targów we Frankfurcie model produkcyjny był…pomarańczowy. Ale to nie jedyna nowość!
XV – nareszcie mały SUV
Subaru XV to nie to samo co Subaru Impreza XV
Subaru XV to pierwsze w dziejach firmy połączenie samochodu kompaktowego i SUV-a. Rok temu swoją premierę miał co prawda model o tej samej nazwie, ale była to tylko wersja popularnej Imprezy. Rzeczona Impreza XV różniła się od swojej podstawowej wersji tylko relingami dachowymi, kształtem nadkoli oraz tym, że była pięciodrzwiowa. Poza tym był to klasyczny hatchback o małym prześwicie. Mimo wszystko nowy Subaru XV ma wiele wspólnego z Imprezą. Ale tą nowej generacji, która zadebiutuje w przyszłym roku.
Ładne nadwozie Subaru XV
22-centymetrowy prześwit XV- przyzwoity wynik
Nadwozie, zaprezentowanego we Frankfurcie, modelu XV nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle konkurencji, ale też nie można powiedzieć, że jest wizualnie nieatrakcyjne. Jest po prostu ładne, jakkolwiek to określenie nie pasuje do dynamicznie wystylizowanego crossovera. O tym, że nie mamy do czynienia z kompaktem, XV przypomina masywnymi nadkolami i dużym, 22-centymetrowym, prześwitem. Przód zdobi grill o charakterystycznym dla Subaru kształcie.
Wewnątrz pomarańczowego Subaru
XV zapewnia dużą przestrzeń dużą przestrzeń dla pasażerów, kosztem niewielkiego bagażnika
Wymiary auta to 178 cm szerokości, 445 długości i 157 wysokości. Zapewniają dużą przestronność wewnątrz pojazdu i kompaktowy bagażnik (380 l). Materiały użyte do wykończenia wnętrza pojazdu wyglądają na dobre jakościowo. Klasy dodają XV aluminiowe nakładki na pedały. Wysoko zamontowano fotel kierowcy, co poprawia widoczność i zapewnia dobry dostęp do konsoli centralnej. Ta jak zwykle w przypadku Subaru jest dość ascetyczna, ale czytelna. Na jej szczycie umieszczono komputer pokładowy, który może wyświetlać najważniejsze informacje podczas jazdy.
Boxer to symbol Subaru
Subaru XV będzie dostępne z trzema wariantami silnikowymi
Pod maską Subaru XV pracować może jeden z dwóch znanych silników, bądź jeden zupełnie nowy. Każdy z nich posiada oczywiście układ typu boxer. Nowość to benzynowy motor 1.6 o mocy 114 KM. Współpracuje on z pięciobiegową przekładnią manualną. Mocniejszy, 2.0 150 KM, otrzymał już skrzynię sześciobiegową. Paletę jednostek uzupełnia turbodiesel o pojemności 2 litrów i mocy 147 KM. Wszystkie silniki zmodernizowano tak, aby maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa. Ponadto jednostki benzynowe będą standardowo wyposażone w system Stop&Go, czyli w skrócie japoński odpowiednik funkcji start/stop.
Symmetrical AWD z centralnym dyferencjałem standardowo w każdym Subaru XV
Nabywca XV z silnikiem benzynowym będzie mógł doposażyć auto w bezstopniową przekładnię automatyczną (Lineartronic). Tej opcji pozbawiony zostanie nabywca diesla. Gratką dla miłośników Subaru jest fakt, że wszystkie wersje modelu XV zostaną standardowo wyposażone w stały napęd na 4 koła z centralnym dyferencjałem.
Subaru XV – cena wciąż nieznana
Subaru XV pojawi się w polskich salonach na początku 2012 r. Jego ceny na razie nie są znane. Jeśli jednak nie okażą się zbyt wysokie, rynkowi konkurenci, na czele z rywalem zza miedzy, Nissanem Qashqai’em, mogą poważnie odczuć debiut nowego crossovera.
Subaru XV |
|||||
Silnik | Moc / Moment obrotowy | Przysp. do 100 km/h | Prędkość maks. | Spalanie* | Cena |
1.6 i | 114 KM / 150 Nm | 13,1 s. | 179 km/h | 8 / 5,8 / 6,5 | nieznana |
2.0 i | 150 KM / 196 Nm | 10,5 s. | 187 km/h | 8,8 / 5,9 / 6,9 | nieznana |
2.0 D | 147 KM / 350 Nm | 9,3 s. | 198 km/h | 6,8 / 5 / 5,6 | nieznana |
* spalanie w mieście /w trasie / średnie