Test: Nawigacja Mio Spirit 680

Poszukując dobrego sprzętu do nawigacji za około 500 zł, warto zwrócić uwagę na Mio Spirit 680. To urządzenie, które posiada właściwie wszystko to, co powinno, bez zbędnych gadżetów, z których i tak nikt nie korzysta. Przetestowaliśmy nowe Mio na sporym odcinku drogi…

Jakość wykonania Mio Spirit 680

Czas od włączenia do uruchomienia mapy – 40 sekund

Mio Spirit 680To, co rzuca się w oczy tuż po rozpakowaniu pudełka to słaba jakość wykończenia uchwytu do nawigacji. Trudno umieścić na nim sprzęt i podłączyć ładowarkę. Jeśli chodzi o samą nawigację, to prezentuje się dość dobrze i solidnie (jak na swoją cenę). Po zainstalowaniu sprzętu na szybie pojazdu, nie pozostaje nic innego jak uruchomić Mio Spirit 680. Niestety proces uruchamiania trwa. Długo trwa. Czekamy. W międzyczasie możemy wspomnieć, iż Mio udziela aż dwóch lat gwarancji aktualizacji map. To miło, gdyż do dyspozycji mamy mapy aż 44 europejskich krajów. Może już? Nie, trwa uruchamianie mapy. Warto wspomnieć także, że ekran Mio ma szerokość pięciu cali a niezmieniony (w stosunku do poprzednika) interfejs gwarantuje duży rozmiar wirtualnych klawiszy. Ok włączona, czas stop. Prawie 40 sekund od włączenia do uruchomienia mapy. Cóż, mamy pierwszą wadę – Mio Spirit 680 bardzo długo się włącza. Nawet w porównaniu do konkurencji z tej samej półki cenowej.

Mio Spirit – zmiany na lepsze

Mio Spirit 680Nowa generacja Spirit 680 nie różni się na pierwszy rzut oka od poprzedniej. Interfejs jest ten sam, co można zaliczyć jako plus, gdyż poprzedni był udanym dziełem. Menu główne wydaje się prostsze w obsłudze. Mamy nowe funkcje takie jak Text to Speech, która pozwala nawigacji głosowo informować nas o nazwach ulic. Przydaje się opcja informowania o okolicznych parkingach, gdy znajdujemy się kilometr od celu. Możemy też m.in. poprosić nawigację, aby wyznaczyła trasę na podstawie danych o natężeniu ruchu lub aby wybrała trasę alternatywną. Ta ostatnia opcja nie zawsze działa dobrze. Bywa, że wyznaczone alternatywne trasy praktycznie się od siebie nie różnią. Wówczas trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i samemu wytyczyć szlak. Problemem jest także to, że domyślny podgląd wyznaczonej trasy nie pokazuje miast, przez które będziemy jechać.

Text to Speech, Learn Me Pro – imponująca technika Mio

Mio Spirit 680Podobno dzięki funkcji Lear Me Pro, nawigacja może uczyć się stylu jazdy kierowcy, by w przyszłości móc dostosować się do jego preferencji. Z wrodzonej obawy przed jakąkolwiek inwigilacją, zrezygnowaliśmy jednak z testowania tej opcji. Najważniejsze dla kierowcy jest przecież, aby dotrzeć na miejsce. Spirit 680 wyszukuje żądany adres dosyć szybko. Przy wpisywaniu go pomaga system eliminujący litery, dzięki którym nie wpiszemy danych, których nie ma w komputerze. Wizualny podgląd ulic jest bardzo czytelny, dzięki czemu zawsze wiemy gdzie jesteśmy. Przydaje się, umieszczony na obudowie przycisk powrotu do menu, użyteczny głównie wtedy, gdy zgubimy się w ustawieniach. Np. gdy spieszymy się, ustawiając nawigację podczas jazdy po mieście. Czego oczywiście robić nie wolno.

Test map Mio Spirit 680

Mio Spirit 680Producent zapewnia, że w nowej serii Mio mapy zostały zaktualizowane i poprawione. Rzeczywiście widać różnicę na plus. Wyznaczanie trasy trwa krótko a wszelkie wskazówki podawane są w odpowiednim czasie. Nie ma już sytuacji, w których głos spikera informuje nas o skręcaniu w prawo w momencie, gdy jesteśmy już za skrzyżowaniem. Poprawiono mapę fotoradarów, która jest teraz o wiele bardziej wiarygodna i użyteczna. W razie pomyłki, komputer błyskawicznie ustala nową trasę. Mankamenty? Niestety są. Mio wciąż nie ma perfekcyjnej mapy adresów. Zdarza jej się podjąć prowadzenia do miejsca, o którego położeniu nie ma pojęcia. Nie chodzi oczywiście o całą ulicę, ale o numer domu. I raczej nie w dużych miastach a małych miejscowościach. Kuleje także wybór odpowiedniej trasy alternatywnej, o czym wspominaliśmy już wyżej. Spirit 680 jest dokładna i precyzyjna, ale…to wciąż nie AutoMapa. Co jeszcze? Panel dotykowy. Nawigacja nie zawsze reaguje błyskawicznie. Zdarza się, że czekając na reakcję, dotykamy ekranu ponownie a polecenia kumulują się, przekierowując nas do opcji, których nie chcieliśmy wybrać. Spirit 680 nie jest tu jednak wyjątkiem. Podobny problem występuje praktycznie we wszystkich urządzeniach nawigacyjnych w podobnej cenie.

Mio Spirit 680 – czy warto ją kupić?

Jeśli poszukujemy czytelnej, prostej w obsłudze nawigacji z mapami całej Europy, której cena nie będzie wygórowana, Mio Spirit 680 będzie znakomitym wyborem. Urządzenie nie powiela znaczącej ilości błędów poprzedników a jego mankamenty są mało istotne. Cóż, gdyby 680 była perfekcyjna, zapewne nikt nie kupiłby droższej Mio Spirit 687. Testowany sprzęt posiada wszystko to, co powinien. Dodatkowe funkcje są przede wszystkim ciekawostką, choć niewykluczone, że mogą okazać się użyteczne dla niektórych użytkowników. Z Mio Spirit 680 można bez stresu jeździć po całej Polsce i… najlepiej wcale jej nie wyłączać. Bo strasznie długo się uruchamia…

Mio Spirit 680 zalety:

  • niezmieniony, dobry interfejs- poprawione, dokładne mapy
  • 2-letnia gwarancja aktualizacji map
  • szybkie ustalanie nowej trasy
  • asystent pasa ruchu
  • podpowiedzi o parkingach
  • przycisk powrotu do menu
  • inteligentne wpisywanie adresu
  • stosunkowo niska cena

Wady Mio Spirit 680:

  • długie uruchamianie
  • wybór trasy alternatywnej
  • niska jakość uchwytu
  • późno reagujący panel dotykowy

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • Marcin Kozakowski

    Ciekawy analiza. Slyszalem wiele pozytywow dotyczacych nawigacji samochodowych MIO i poniewaz jestem w trakcie zakupu nowej, poprzednio mialem Tom Toma ktory po prostu przestal ladowac baterie i nie ma sensu naprawa, mysle o przejsciu na MIO.

    Zastanawiam sie tylko czy tansza wersja nawigacja – Mio Spirit 485 nie bedzie ekonomiczniejszym zakupem.. :/

  • waldek

    Witam wszystkich. Pytajac w sklepach rtv o dobra navi to mowili sprzedawcy ze zaczynaja sie od 800 do 1200. Ale pewien przechodzacy koles powiedzial mi ze proponuje mi mio sprit680 bo sam ma i nie widzi lepszej w dobrej cenie tym bardziej ze ja potrzebowalem navi dobra na europe bo jestem kierowca busa 3,5t. Troszke sie balem bo jak sie nie sprawdzi to wtedy lipa ale zaskoczyla mnie na maksa. Bardzo dokladna i skuteczna a ze sie podobno dlugo wlacza to pikus bo jak robi sie po kilka tysiecy w tygdniu to zadko sie wylacza. Ale godna poleceni tym bardziej ze ma wieczysta i bezplatna aktualizacje map. Sprawdzila sie w Austri i w Niemczech. Polecam bo warto

  • Marek

    Ja kupiłem i następnego dnia sie zepsuła włączyłem chciałem wejść w ustawieni i nagle zaczeła piszczeć i ekran wariował jakieś paski sie robiły i koniec wyłączona wiecie co to może być?

    • Pewnie, że wiemy – downsizezing :-). Niestety, tanie produkty elektroniczne często nie są w ogóle testowane i takie ,,kwiatki” dość często się zdarzają.

  • Paweł

    Nie mam porównania z innymi nawigacjami, ale raczej taka sobie. Poza ślimaczym włączaniem i słabym wykonaniem ma sporo wad (moja miała niedziałający klawisz menu, żeby nie bawić się z serwisem i tłumaczeniem że klawisz był popsuty od nowości naprawiałem sam podkładając od spodu kawałeczek gąbki – działa, ale nie taka kontrola jakości powinna być)

    1) słaba zgodność podawanych ograniczeń prędkości na drogach z rzeczywistością. Szczególnie w małych miejscowościach, w terenie zabudowanym albo na krętej górskiej drodze pokazuje np. „90”. Te same zawyżone prędkości używane sa do wyznaczania czasu podróży, a wiec nie jest to obojętne…

    2) baza radarów pada po pół roku – płatna reaktywacja niestety

    3) mapa polski słabo aktualizowana, brak obwodnic, nowych autostrad, mostów itp. Trudno się połapać co nowego zawiera aktualizacja, bo to od razu dla całej europy, w moim przypadku, jesienią 2012 po aktualizacji nadal A2 W-wa łódź nie było….. Cała aktualizacja była niepotrzebna

    4) Brak podglądu dokładnego zaplanowanej trasy. nie wiem jak to jest w innych nawigacjach, ale tutaj horror – pracowite powiększanie trasy i przesuwanie ekranu kursorami. Jak sprawdzić, czy np. poprowadzi mnei przez konkretne miasto? Tylko po dopisaniu go do trasy??? czy wogóle w jakiejś nawigacji jest opcja : „szybki przejazd” pokazująca szybko wybraną trasę w odp. skali???

    5) współpraca z komputerem niestety beznadziejna – długa synchronizacja zawartości, kilkakrotne instalowanie tej samej aktualizacji, kasowanie ulubionych punktów przy aktualizacji…..trudne wgrywanie niezależnych dodatków (np dodatkowe punkty jak stacje paliw danej sieci, konkretne sklepy sieciowe itp)

    6) znalazłem parę błędów, min. wpakowała mnie w ślepą uliczkę (która nigdy nie mogła być przejezdna 🙂

    Po tych doświadczeniach bym kupił inną nawigacje, lepiej współpracującą z niezależnym oprogramowaniem

    • michal

      Sprobuj mapy I-Go 8 ze skorka gurion

  • kasia

    Kupiłam MIO SPIiYT 497LM w sierpniu 2012r.
    Kupiłam ja gdyż była w pakiecie darmowa bezterminowa aktualizacja map.
    W tym roku chce aktualizować mapy a tu informacja od producenta, że nie ma takiego użytkownika jak ja w serwisie i nie mogę aktualizować mapy. Mam wszystkie papiery, klucz, ale co z tym zrobić? Zarejestrować można się tylko raz. POMOCY gdzie się udać po poradę.

  • Kierowca busa Polska Anglia Irlanda

    witam
    mio 680 LM piekna sprawa darmowe auktalizacje dokladna itd to z zalet
    a teraz bledy
    chora aktualizacja niezrozumiala bez dodatkowej karty pamieci wrecz niemozliwa wszystkich krajow dalej trzeba dokupic fotoradary kture przy 2 auktalizacji [platnej] wogule niedzialaja
    ciezki kontakt z biurem obsugi klienta na maila nawet niepiszcie bo nieodpisuja a za polaczenie tel trza placic a i tak h*** pomoga
    podsumowanie swietna navi sprawdza sie doskonale jaki w polsce jak i europa + anglia i irlandia ale od strony zaplecza porazka brak lucza rejestracyjnego na pudelku jak zainstalujesz mio deskop na jednym kaputerze to juz tylko nanim musisz aktualizowac nieda sie na innym puzniej auktalizacja map i foforadarow utrudniona i czesto niezrozumiala niby besplatna a zablokowana trzeba podac klucz kturego niema niby mozna uzyskac przez mio deskop ale jak to zrobic jak po instalacji mio deskop na innym pc niewidzi naszego mio nieporozumienie przed kupnem radze sie zastanowic czy warto kupic mio
    pozdrawiam