Nowy VW Polo GTI – połączenie technologii TSI i DSG
Nowe Polo GTI z silnikiem 1.4 TSI o mocy 180 KM oraz skrzynią DSG przyspiesza do 100km/h w takim samym czasie jak VW GOLF GTI! – to nowość. Nie ma jeszcze podanych oficjalnych cen Polo GTI ale prawdopodobnie będą zbliżone do SEAT-a Ibizy Cupra również wyposażonego w taką samą jednostkę napędową i skrzynię biegów. SEAT Ibiza Cupra kosztuję niecałe 78 tys. PLN, więc VW Polo GTI prawdopodobnie będzie trochę droższy. Czyli osiągi GOLFA GTI w cenie o ok. 30 tys. mniejszej! Atrakcyjna oferta, szczególnie, że nowe POLO jest dość przestronne w środku. Rozmiary nowego VW Polo są praktycznie identyczne jak Golfa III !
Nowe Polo GTI to połączenie doskonałego prowadzenia, bezkompromisowej dynamiki i maksymalnego bezpieczeństwa. Model ten napędzany jest nowym silnikiem TSI o pojemności 1.4 litra z kompresorem i turbosprężarką o mocy 180 KM. Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest przednia oś, 7-stopniowa skrzynia DSG oraz elektroniczna blokada poprzeczna (XDS), która dba o doskonałą trakcję nawet na ciasnych serpentynach.
Z takim wyposażeniem Polo GTI jest ekstremalnie zwrotne i bardzo efektywne. Ważący 1.184 kilogramy samochód przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 6,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 229 km/h. Jednocześnie jest on najoszczędniejszym i najczystszym GTI w historii. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 6 litrów na 100 kilometrów, co odpowiada emisji CO2 zaledwie na poziomie 139 g/km. Poprzedni model Polo GTI, wyposażony jeszcze w 1,8-litrowy silnik turbo, zużywał 7,9 litra (188 g/km CO2). Nowe GTI jest zatem o 25 procent oszczędniejsze. Ponadto Polo GTI może być wyposażone w bi-ksenonowe reflektory z doświetlaniem zakrętów, diodowe światła do jazdy w dzień oraz panoramiczny dach.
TSI – więcej siły dzięki podwójnemu doładowaniu
Tradycja sportowych wariantów Polo ma prawie 25 lat i opiera się na legendarnym Polo Coupé G40 z 1986 roku, który jako pierwszy samochód z mechaniczną sprężarką G na nowo wytyczył granicę dynamiki w tym segmencie. Jego silnik osiągał moc 83 kW/113 KM i rozpędzał Polo G40, dzisiaj już samochód kolekcjonerski, prawie do 200 km/h. W przeciwieństwie do niego, poprzednik nowego Polo GTI, w roku 2006 po raz pierwszy postawił na technikę turbo. W wersji podstawowej uzyskiwał on moc 110 kW/150 KM.
Nowe Polo GTI w Polsce dostępne będzie już w czerwcu. Połączenie bezpośredniego wtrysku, kompresora i turbosprężarki pod jedną maską w tym segmencie samochodów jest wyjątkowe. Czterocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 180 KM, spełnia wymagania normy Euro5. Wrażenie robi, przy silniku tej wielkości, także maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Jest on osiągalny już od 2.000 obr./min i utrzymywany do 4.500 obr./min. Gwarantuje to niezwykle dużą dynamikę, niezależnie od okoliczności i w całym zakresie prędkości obrotowych.
DSG – ekstremalnie efektywna, ekstremalnie sportowa
Pozytywny wpływ na dynamikę ma seryjna 7-biegowa DSG. Ta dwusprzęgłowa przekładnia łączy w sobie sportowe cechy i oszczędność przekładni manualnej z komfortem obsługi przekładni automatycznej. Alternatywnie do trybu w pełni automatycznego, DSG pozwala także na manualną zmianę przełożenia – dźwignią selekcyjną lub seryjnymi łopatkami
na kierownicy.
Sportowe zawieszenie
Polo GTI jest sportowym i bezpiecznym samochodem. Odpowiedzialne za to są między innymi sportowe zawieszenie, ESP oraz elektroniczny poprzeczny mechanizm różnicowy XDS. Zawieszenie opiera się z przodu na kolumnach McPhersona, z tyłu zastosowano zespolone wahacze. Obok amortyzatorów o bardziej sztywnych charakterystykach, zawieszenie zawiera także odpowiednio dopasowane sprężyny, które obniżają samochód o 15 milimetrów w porównaniu ze standardową wersją. Efektem jest mniejsze pochylenie nadwozia i niżej umieszczony punkt ciężkości. Oba te czynniki wpływają korzystnie na dynamikę na zakrętach. Temu samemu celowi służą opony o niskim profilu (215/40 R17 87V) na kołach ze stopu metali lekkich o typowej dla GTI stylistyce z pięcioma otworami Denver (7Jx17), takiej samej, jak w Golfie GTI.
Perfekcyjne prowadzenie – ESP wraz z XDS utrzymują zadany kierunek
Także pod względem bezpieczeństwa Polo GTI jest fabrycznie doskonale wyposażony. Na przykład w wydajny układ hamulcowy i seryjny program stabilizacji toru jazdy ESP. Połączone są z nimi kolejne moduły elektroniczne, takie jak system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS), system ułatwiający ruszanie pod górę, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych (ASR), układ zapobiegający poślizgowi kół przy hamowaniu silnikiem (MSR) oraz elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS). Ciśnienie w kołach nadzoruje wskaźnik ciśnienia w oponach.
Nowoczesnym rozszerzeniem znanych funkcji ESP jest elektroniczna blokada poprzeczna XDS, która została zaprezentowana po raz pierwszy przez Volkswagena w Golfie GTI. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów poprawia ona prowadzenie. XDS przez aktywną ingerencję w hamulce zapobiega poślizgowi wewnętrznego, odciążonego koła i poprawia w ten sposób trakcję. W tym celu system ten, seryjny w Polo GTI, korzysta z danych czujników kąta skrętu kierownicy, prędkości kątowej i prędkości obrotowej kół. Efekt: większe bezpieczeństwo i przyjemność jazdy.
Wyposażenie GTI: sportowe i legendarne
Polo GTI wyróżniają nie tylko dwie klasyczne, czerwone listwy na osłonie chłodnicy. Od Golfa GTI przejęło ono strukturę plastra miodu na wlotach powietrza w przednim spojlerze. Specyficzne dla GTI są także rozszerzenia na progach, tylny spojler w kolorze nadwozia oraz 17-calowe koła ze stopu metali lekkich Denver, które pozwalają dostrzec czerwone zaciski hamulców. Z lewej strony charakterystycznego tylnego spojlera wbudowana jest podwójna końcówka układu wydechowego.
Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są elementy, które pojawiły się po raz pierwszy w tej serii modeli: sięgający aż do słupka B elektrycznie otwierany panoramiczny dach oraz nowe reflektory bi-ksenonowe. W te podwójne reflektory wbudowane są diodowe światła do jazdy w dzień i pozycyjne oraz światła doświetlające zakręty.
Także wnętrze 180-konnego Polo ma charakter prawdziwego GTI. Dbają o to seryjne sportowe fotele z klasycznym pokryciem tkaniną w kratkę – stylowe wspomnienie praprzodka GTI z lat siedemdziesiątych. Podsufitka, poszycie słupków dachowych, uchwyty i osłony przeciwsłoneczne utrzymane są w czarnym kolorze. Wyraźne szwy ozdobne dźwigni zmiany biegów, uchwytu dźwigni hamulca ręcznego i kierownicy mają czerwony kolor.
Bogate wyposażenie seryjne podkreśla, że sportowy charakter i komfort w nowym Polo GTI nie wykluczają się wzajemnie. Wyposażenie to obejmuje oprócz wymienionych już elementów między innymi nakładki na pedały z aluminium, elektrycznie otwierane i zamykane przednie okna (wersja trzydrzwiowa) i tylne (wersja pięciodrzwiowa), elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzację, centralny zamek z pilotem i reflektory przeciwmgielne. Skórzana kierownica posiada z lewej i prawej strony łopatki do obsługi DSG. Do tego dochodzi naturalnie pakiet bezpieczeństwa biernego z poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera, bocznymi poduszkami chroniącymi głowę i klatkę piersiową, napinacze pasów z przodu oraz mocowania Isofix na tylnej kanapie dla fotelików dziecięcych.