Test: Skoda Fabia RS 1.4 TSI DSG (180 KM)

Czy można kupić praktyczne auto o niemal sportowych osiągach za nieco ponad 70 tys. PLN? Skoda Fabia RS udowadnia, że tak! Test sportowej Fabii przeprowadziliśmy na lotnisku w Bednarach.

Początek testu – wizyta w warsztacie

Auto do testów odebrał kolega z firmy, zapytałem o pierwsze wrażenia – ,,auto szybkie ale głośne i niekomfortowe”.  Pomyślałem, że Fabia RS jest równie bezkompromisowe co Renault Clio RS. Jednak po pierwszej jeździe zobaczyłem, że to zupełnie inne auto tylko… z uszkodzonymi kołami. Pojechałem do warsztatu, zdemontowano koła i opony. Okazało się, że wszystkie 4 felgi nadają się raczej do wymiany niż prostowania, a opony są do wyrzucenia.

Mechanik z serwisu powiedział, że to efekt ,,zapier…. na dziurawej drodze”. Jego, dość rozsądna rada – felgi wyrzucić i kupić 16 calowe. Na naszych drogach, a szczególnie w zimie na eleganckie 17 calowe koła trzeba naprawdę uważać. Jednak zdolności mechanika i kilogramy obciążników, umożliwiły kontynuowanie testu czyli wyjazd na pod-poznańskie lotnisko w Bednarach.

6,4 litra na 100km…test spalania

Miałem się okazję przejechać prawie 200 km po autostradzie, co bardzo ułatwiło pomiar spalania w trasie. Trzeba przyznać, że ekonomia to jedna z zalet najmocniejszej Fabii. Spalanie w trasie podawane przez producenta ( 5,2 l/100km ) jest możliwe do osiągnięcia przy jeździe ze stałą prędkością 80 km/h. Przy szybszej jeździe spalanie wzrasta, ale wciąż pozostaje na akceptowalnym poziomie. Przy 150km/h – 8,2 l/100, podczas prób na torze 13,6 ( Opel Insignia V6 – 38 l / 100km! ). Podczas całego testu ( ponad 1000 km w tym jazdy na torze ) auto spaliło 8,1 l / 100km – to bardzo dobry wynik jak na auto o takich osiągach !

1) Prędkość

Prędkość maksymalna nie robi większego wrażenia ( 224 km/h) jednak ciekawy jest sposób w jaki Fabią ją osiąga. Fabię porównaliśmy z Oplem Insignią 2.8 Turbo. Niby auta nieporównywalne ale ciekawiło mnie jak 260 konna Insignia z napędem na 4 koła poradzi sobie z Fabią. Insignia jest zrywniejsza (0-100 km/h – 7,1 s wobec 7,3 s Fabii RS ) oraz szybsza ( 250 km/h ). Na starcie wygrywa Insignia – przewaga 4×4, jednak to ciekawe, później Fabia dogania szybszego konkurenta! Insignia zyskuje przewagę dopiero po przekroczeniu 200km/h.  180KM, 7 biegów, super-szybka skrzynia DSG zapewniają dobre przyspieszenie przy każdej prędkości do 180 km/h. Potem zaczyna przeszkadzać spory opór powietrza ( Cx=0,345  ), co ciekawe, dzięki odrobinę niższemu oporowi powietrza ( Cx=0,335 ) wersja kombi jest szybsza od hatchback-a ( o 2 km/h :- ) ). Jadąc ,,na maksa” silnik pracuje w zakresie 5-7 tys. obr./m i dysponuje niemal stałą mocą 180 KM.

2) Prowadzenie – ekstremalny test na lotnisku

Skoda Fabia RSOsiągi to nie wszystko, aby móc jeździć naprawdę szybko i bezpiecznie niezbędne jest również odpowiednie podwodzie. W tej dziedzinie Fabia nas zaskoczyła, mimo sporej wysokości samochodu auto jest bardzo stabilne nawet podczas gwałtownych manewrów przy dużych prędkościach. Nawet slalom przy prędkości 120 km/h nie wytrącał auta z równowagi mimo, że momentami Fabia  RS jechała bokiem – sytuacja łatwa do opanowania – lekka kontra i jedziemy dalej :-). Jest tutaj niebezpieczeństwo – kierowca szybko nabiera przekonania, że nic nie jest w stanie wytracić Fabii z zamierzonego toru jazdy. Zawsze jest granica – tylko, że w przypadku Fabii RS jest ona nieco dalej :-).

W szybkich, ciasnych zakrętach Fabia prowadzi się niemal jak gokart. Bezpośredni układ kierowniczy i niezbyt duże wymiary sprawiają, że auto jest bardzo poręczne nie tylko na torze.

Fabia RS posiada komplet systemów bezpieczeństwa w tym system XDS ( elektroniczny odpowiednik blokady mechanizmu różnicowego ) który na zakrętach pomaga zachować tor jazdy. Trzeba brać jednak pod uwagę, że przy tej mocy i napędzie na przednią oś problemy z trakcją nie należą do rzadkości (testowe auto miało opony zimowe, na letnich było by znacznie lepiej ).

3) Uniwersalność

Skoda Fabia RS TSI Pomimo sportowych aspiracji Fabia RS to cały czas praktyczne i uniwersalne auto. Gdyby nie 17 calowe felgi z oponami o profilu 205/40 auto było by wystarczająco komfortowe i odporne na nasze drogi. Gdyby kupił to auto – na pewno zmienił bym koła na 16-stki, a już na 100% koła zimowe. Mam wrażenie, że i tak musiał bym sprzedać te piękne felgi – pytanie tylko, czy sprzedał bym jako nowe, czy jako uszkodzone. Sportowe zawieszenie nie jest przesadnie twarde i w połączeniu z mniejszymi felgami powinno zapewnić wystarczający komfort jazdy.

Bogate wyposażenie

Fabia RS posiada właściwe wszystko co niezbędne do komfortowej jazdy. Super wygodna skórzana kierownica, dobre audio, automatyczna klimatyzacja, sportowe zawieszenie i fotele. Volkswagen umie robić wygodne sportowe fotele i właśnie takie są w Fabii RS. Szeroki zakres regulacji umożliwia dostosowanie fotela do ,,rozmiarów” wielu kierowców. Nawet kolega o ,,solidniejszej” wadze chwalił sobie ten fotel :-).

1.4 TSI 180 + DSG – napęd Fabii RS

Fabia RS ( podobnie jak bratnie modele: Seat Ibiza Cupra, VW Polo GTI, Audi A1 ) jest oferowana w jednej wersji – turbodoładowany silnik benzynowy i automatyczna skrzynia DSG. To bardzo ciekawe rozwiązanie, nie przychodzi mi do głowy inny model typu GTI ( oprócz ,,braci” ) oferowany tylko w ,,automacie”. Czy może nam to przeszkadzać? Absolutnie! To genialny pomysł na obniżenie kosztów produkcji i zapewnienie najlepszych osiągów. Dla ,,manualnych” kierowców producent przewidział łopatki przy kierownicy – dla mnie przydatne tylko na torze.

Skoda Fabia RS – test drogowy

Jeżdżąc ,,normalnie” silnik rzadko przekracza 2000 obr./m, jest cichy, bezwibracyjny. Skrzynia DSG zmienia biegi niezauważalnie i szybko. Spokojnie i przyjemnie, można posłuchać muzyki z dobrego zestawu audio czy porozmawiać z żoną. Jednak jak jadę sam i temperatura oleju nabierze optymalnej wartości ( pow 80c) to włącza mi się…głupota :-). Powiem tak ( pogrążam się 😉 ) – niejeden kierowca usportowionego, Golfa czy BMW serii 3 lekko się zdziwił jak został wyprzedzony przez… ,,zwykłą” Fabię! Widziałem przerażenie i zakłopotanie w oczach kierowców niejednego ,,sportowego” auta. Zielona Fabia RS wygląda wg. dość agresywnie ale i tak, rzadko kto zdaję sobie sprawę z potencjału tego auta.

Jak będę przekonywał żonę

Ze swoją ceną Fabia RS jest dostępna dla wielu kierowców. Jak mi się zamortyzuję obecne auto i nie zmienię zdania przez te 3 lata to kupie Fabie RS kombi ( wiem, że kombi niby nie pasuje ale mam ,,rodzinkę :-).  Największy problem w zakupie takiego auta….żona. Więc zawczasu przygotowuje argumenty dla mojej ukochanej:

  1. Dzięki dużej mocy auto jest bezpieczniejsze przy wyprzedzaniu ( i łatwiej się zabić jadąc 220 km/h – muszę się przygotować na ten kontrargument!)
  2. Fabia RS ma dobre, bezpieczne hamulce ( większość aut ma słabsze – więc inne auta mogą często parkować w … bagażniku )
  3. Sportowe zawieszenie zapewnia większe bezpieczeństwo ( tak – na torze – na dziurach się po prostu szybciej zniszczy )
  4. komplet poduszek i systemów bezpieczeństwa
  5. Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik
  6. Sportowe fotele są wygodniejsze i zdrowsze dla pleców ( w tym przypadku naprawdę tak uważam )
  7. Automatyczna klimatyzacja i dobre audio w standardzie
  8. Auto spala tylko 6,4 l/ 100km – więc niskie koszty eksploatacji ( nieważne, że przy mojej jeździe pali 8 litrów – żona patrzy tylko na katalog )
  9. Silnik o dużej mocy jest wykorzystywany w mniejszym stopniu i dlatego jest trwalszy ( bzdura, te silniki nie będą raczej trwałe ale może żona łyknie )
  10. Sprzedam sportowe koła i kupie dwa komplety ,,zwykłych” kół ( może się nie udać – choć warto spróbować, w naszym kraju, felgi na których nie da się jeździć cieszą się sporym powodzeniem )

Czy trzy główne zalety auta rodzinnego:

  • bezpieczeństwo(pkt 1,2,3,4)
  • komfort(pkt.5,6,7)
  • niskie koszty eksploatacji(pkt.8,9,10)

Jeśli macie jakieś inne argumenty dla żony, przemawiające za zakupem Fabii RS proszę o komentarze 🙂

Skoda Fabia RS 1.4 TSI DSG – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1398 cm3 / t.benz / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 132/180/6200
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 250Nm / 2000-4500
Prędkość maksymalna (km/h) 224
Skrzynia biegów / napęd na koła aut. 7 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l / 100km
Pojemność bagażnika 380 l
Masa własna 1318 kg
Cena katalogowa 73 850 PLN
Cena modelu testowego 82 030 PLN
Wyposażenie
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS+MSR+Dual Rate,ESP plus (ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, TPM, HHC) z XDS,ACS – system pokolizyjny
  • Klimatyzacja automatyczna (Climatronic) z funkcją chłodzenia schowka
  • Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
  • Zdalnie sterowany centralny zamek (składany kluczyk)
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie,Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Przednie skrętne reflektory projekcyjne (z modułem DE) i światłami LED
    do jazdy dziennej
  • Komputer pokładowy,Czujnik parkowania z tyłu
  • radio Swing (2 DIN) z CD, MP3 z wejściem AUX IN + Dodatkowe 4 głośniki z tyłu
  • Obręcze kół ze stopów lekkich GIGARO 7Jx17” w kolorze srebrnym
    z oponami 205/40 R17
  • Sportowe zawieszenie,Trójramienna skórzana kierownica z małym pakietem skórzanym2
    i emblematem vRS
Wyposażenie dodatkowe:
  • Zieleń Rallye z czarnym dachem – 2 550,00 zł
  • Trójramienna wielofunkcyjna kierownica z łopatkami DSG obsługująca radio i telefon GSM z małym pakietem skórzanym – 800,00 zł
  • System nawigacji satelitarnej Amundsen z obsługą radia, CD, MP3 z wejściem AUX IN – 3 000,00 zł
  • Przygotowanie pod telefon GSM II (antena, instalacja, Bluetooth; MAXI-DOT, brak uchwytu pod telefon) – 1 300,00 zł
  • Gniazdo MDI – 500,00 zł,Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera – 200,00 zł,Tempomat – 700,00 zł
  • Alarm z czujnikiem przechyłu – 1 000,00 zł,Elektr. sterowane szyby tylne – 750,00 zł
  • Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej – 250,00 zł
  • SunSet (tylne szyby boczne oraz szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia) – 500,00 zł
  • Obręcze kół za stopów lekkich „GIGARO” 7Jx17 (czarne) – 400,00 zł
  • Pakiet dla palących (popielniczka z przodu, zapalniczka) – 100,00 zł
Tempomat Dostępny Standard
Układ wspomagania ruszania na pochyłościach (HSA)

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!