Test: Skoda Fabia RS 1.4 TSI DSG (180 KM)
Czy można kupić praktyczne auto o niemal sportowych osiągach za nieco ponad 70 tys. PLN? Skoda Fabia RS udowadnia, że tak! Test sportowej Fabii przeprowadziliśmy na lotnisku w Bednarach.
Początek testu – wizyta w warsztacie
Auto do testów odebrał kolega z firmy, zapytałem o pierwsze wrażenia – ,,auto szybkie ale głośne i niekomfortowe”. Pomyślałem, że Fabia RS jest równie bezkompromisowe co Renault Clio RS. Jednak po pierwszej jeździe zobaczyłem, że to zupełnie inne auto tylko… z uszkodzonymi kołami. Pojechałem do warsztatu, zdemontowano koła i opony. Okazało się, że wszystkie 4 felgi nadają się raczej do wymiany niż prostowania, a opony są do wyrzucenia.
Mechanik z serwisu powiedział, że to efekt ,,zapier…. na dziurawej drodze”. Jego, dość rozsądna rada – felgi wyrzucić i kupić 16 calowe. Na naszych drogach, a szczególnie w zimie na eleganckie 17 calowe koła trzeba naprawdę uważać. Jednak zdolności mechanika i kilogramy obciążników, umożliwiły kontynuowanie testu czyli wyjazd na pod-poznańskie lotnisko w Bednarach.
6,4 litra na 100km…test spalania
Miałem się okazję przejechać prawie 200 km po autostradzie, co bardzo ułatwiło pomiar spalania w trasie. Trzeba przyznać, że ekonomia to jedna z zalet najmocniejszej Fabii. Spalanie w trasie podawane przez producenta ( 5,2 l/100km ) jest możliwe do osiągnięcia przy jeździe ze stałą prędkością 80 km/h. Przy szybszej jeździe spalanie wzrasta, ale wciąż pozostaje na akceptowalnym poziomie. Przy 150km/h – 8,2 l/100, podczas prób na torze 13,6 ( Opel Insignia V6 – 38 l / 100km! ). Podczas całego testu ( ponad 1000 km w tym jazdy na torze ) auto spaliło 8,1 l / 100km – to bardzo dobry wynik jak na auto o takich osiągach !
1) Prędkość
Prędkość maksymalna nie robi większego wrażenia ( 224 km/h) jednak ciekawy jest sposób w jaki Fabią ją osiąga. Fabię porównaliśmy z Oplem Insignią 2.8 Turbo. Niby auta nieporównywalne ale ciekawiło mnie jak 260 konna Insignia z napędem na 4 koła poradzi sobie z Fabią. Insignia jest zrywniejsza (0-100 km/h – 7,1 s wobec 7,3 s Fabii RS ) oraz szybsza ( 250 km/h ). Na starcie wygrywa Insignia – przewaga 4×4, jednak to ciekawe, później Fabia dogania szybszego konkurenta! Insignia zyskuje przewagę dopiero po przekroczeniu 200km/h. 180KM, 7 biegów, super-szybka skrzynia DSG zapewniają dobre przyspieszenie przy każdej prędkości do 180 km/h. Potem zaczyna przeszkadzać spory opór powietrza ( Cx=0,345 ), co ciekawe, dzięki odrobinę niższemu oporowi powietrza ( Cx=0,335 ) wersja kombi jest szybsza od hatchback-a ( o 2 km/h :- ) ). Jadąc ,,na maksa” silnik pracuje w zakresie 5-7 tys. obr./m i dysponuje niemal stałą mocą 180 KM.
2) Prowadzenie – ekstremalny test na lotnisku
Osiągi to nie wszystko, aby móc jeździć naprawdę szybko i bezpiecznie niezbędne jest również odpowiednie podwodzie. W tej dziedzinie Fabia nas zaskoczyła, mimo sporej wysokości samochodu auto jest bardzo stabilne nawet podczas gwałtownych manewrów przy dużych prędkościach. Nawet slalom przy prędkości 120 km/h nie wytrącał auta z równowagi mimo, że momentami Fabia RS jechała bokiem – sytuacja łatwa do opanowania – lekka kontra i jedziemy dalej :-). Jest tutaj niebezpieczeństwo – kierowca szybko nabiera przekonania, że nic nie jest w stanie wytracić Fabii z zamierzonego toru jazdy. Zawsze jest granica – tylko, że w przypadku Fabii RS jest ona nieco dalej :-).
W szybkich, ciasnych zakrętach Fabia prowadzi się niemal jak gokart. Bezpośredni układ kierowniczy i niezbyt duże wymiary sprawiają, że auto jest bardzo poręczne nie tylko na torze.
Fabia RS posiada komplet systemów bezpieczeństwa w tym system XDS ( elektroniczny odpowiednik blokady mechanizmu różnicowego ) który na zakrętach pomaga zachować tor jazdy. Trzeba brać jednak pod uwagę, że przy tej mocy i napędzie na przednią oś problemy z trakcją nie należą do rzadkości (testowe auto miało opony zimowe, na letnich było by znacznie lepiej ).
3) Uniwersalność
Pomimo sportowych aspiracji Fabia RS to cały czas praktyczne i uniwersalne auto. Gdyby nie 17 calowe felgi z oponami o profilu 205/40 auto było by wystarczająco komfortowe i odporne na nasze drogi. Gdyby kupił to auto – na pewno zmienił bym koła na 16-stki, a już na 100% koła zimowe. Mam wrażenie, że i tak musiał bym sprzedać te piękne felgi – pytanie tylko, czy sprzedał bym jako nowe, czy jako uszkodzone. Sportowe zawieszenie nie jest przesadnie twarde i w połączeniu z mniejszymi felgami powinno zapewnić wystarczający komfort jazdy.
Bogate wyposażenie
Fabia RS posiada właściwe wszystko co niezbędne do komfortowej jazdy. Super wygodna skórzana kierownica, dobre audio, automatyczna klimatyzacja, sportowe zawieszenie i fotele. Volkswagen umie robić wygodne sportowe fotele i właśnie takie są w Fabii RS. Szeroki zakres regulacji umożliwia dostosowanie fotela do ,,rozmiarów” wielu kierowców. Nawet kolega o ,,solidniejszej” wadze chwalił sobie ten fotel :-).
1.4 TSI 180 + DSG – napęd Fabii RS
Fabia RS ( podobnie jak bratnie modele: Seat Ibiza Cupra, VW Polo GTI, Audi A1 ) jest oferowana w jednej wersji – turbodoładowany silnik benzynowy i automatyczna skrzynia DSG. To bardzo ciekawe rozwiązanie, nie przychodzi mi do głowy inny model typu GTI ( oprócz ,,braci” ) oferowany tylko w ,,automacie”. Czy może nam to przeszkadzać? Absolutnie! To genialny pomysł na obniżenie kosztów produkcji i zapewnienie najlepszych osiągów. Dla ,,manualnych” kierowców producent przewidział łopatki przy kierownicy – dla mnie przydatne tylko na torze.
Skoda Fabia RS – test drogowy
Jeżdżąc ,,normalnie” silnik rzadko przekracza 2000 obr./m, jest cichy, bezwibracyjny. Skrzynia DSG zmienia biegi niezauważalnie i szybko. Spokojnie i przyjemnie, można posłuchać muzyki z dobrego zestawu audio czy porozmawiać z żoną. Jednak jak jadę sam i temperatura oleju nabierze optymalnej wartości ( pow 80c) to włącza mi się…głupota :-). Powiem tak ( pogrążam się 😉 ) – niejeden kierowca usportowionego, Golfa czy BMW serii 3 lekko się zdziwił jak został wyprzedzony przez… ,,zwykłą” Fabię! Widziałem przerażenie i zakłopotanie w oczach kierowców niejednego ,,sportowego” auta. Zielona Fabia RS wygląda wg. dość agresywnie ale i tak, rzadko kto zdaję sobie sprawę z potencjału tego auta.
Jak będę przekonywał żonę
Ze swoją ceną Fabia RS jest dostępna dla wielu kierowców. Jak mi się zamortyzuję obecne auto i nie zmienię zdania przez te 3 lata to kupie Fabie RS kombi ( wiem, że kombi niby nie pasuje ale mam ,,rodzinkę :-). Największy problem w zakupie takiego auta….żona. Więc zawczasu przygotowuje argumenty dla mojej ukochanej:
- Dzięki dużej mocy auto jest bezpieczniejsze przy wyprzedzaniu ( i łatwiej się zabić jadąc 220 km/h – muszę się przygotować na ten kontrargument!)
- Fabia RS ma dobre, bezpieczne hamulce ( większość aut ma słabsze – więc inne auta mogą często parkować w … bagażniku )
- Sportowe zawieszenie zapewnia większe bezpieczeństwo ( tak – na torze – na dziurach się po prostu szybciej zniszczy )
- komplet poduszek i systemów bezpieczeństwa
- Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik
- Sportowe fotele są wygodniejsze i zdrowsze dla pleców ( w tym przypadku naprawdę tak uważam )
- Automatyczna klimatyzacja i dobre audio w standardzie
- Auto spala tylko 6,4 l/ 100km – więc niskie koszty eksploatacji ( nieważne, że przy mojej jeździe pali 8 litrów – żona patrzy tylko na katalog )
- Silnik o dużej mocy jest wykorzystywany w mniejszym stopniu i dlatego jest trwalszy ( bzdura, te silniki nie będą raczej trwałe ale może żona łyknie )
- Sprzedam sportowe koła i kupie dwa komplety ,,zwykłych” kół ( może się nie udać – choć warto spróbować, w naszym kraju, felgi na których nie da się jeździć cieszą się sporym powodzeniem )
Czy trzy główne zalety auta rodzinnego:
- bezpieczeństwo(pkt 1,2,3,4)
- komfort(pkt.5,6,7)
- niskie koszty eksploatacji(pkt.8,9,10)
Jeśli macie jakieś inne argumenty dla żony, przemawiające za zakupem Fabii RS proszę o komentarze 🙂
Skoda Fabia RS 1.4 TSI DSG – dane techniczne |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Tempomat | Dostępny | Standard | |
---|---|---|---|
Układ wspomagania ruszania na pochyłościach (HSA) |