Jak napisać dobre ogłoszenie o sprzedaży samochodu na portal internetowy?

Każdy może sprzedać samochód, jednak aby zrobić to dobrze, trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Satysfakcjonująca cena przyciągnie klientów tylko do auta sprawnego, zadbanego i odpowiednio opisanego oraz sfotografowanego. Co najważniejsze, przy żadnej z czynności nie warto kombinować, bowiem prawda zawsze wyjdzie na jaw i zamiast intratnej propozycji możemy zostać z niemałym problemem.

Aby dobrze sprzedać samochód, szczególnie na portalu z darmowymi ogłoszeniami, nie wystarczy odpowiednio skonstruować ogłoszenia. Również zdjęcia są niezwykle ważne. Te, aby przyciągały klientów, muszą pokazywać zalety samochodu i wizualnie zachęcać do zakupu.

Przygotuj samochód do sprzedaży

Aby zrobić dobre zdjęcia auta, trzeba przygotować samochód do samej sprzedaży. Z zewnątrz warto dokładnie umyć nadwozie, wypolerować zadrapania lakieru, przy okazji odrdzewiając miejsca ze śladami korozji – najlepiej przy użyciu środków z kwasem fosforowym, a więc zlecając to warsztatowi. Trzeba usunąć nieważne naklejki i koniecznie ślady po nich, wypolerować reflektory i kierunkowskazy oraz wywoskować karoserię. Zarówno do sprzedaży, jak i samych zdjęć warto nabłyszczyć opony i uszczelki, umyć lub wymienić felgi oraz wymienić stare wycieraczki i dokładnie wyczyścić szyby.

Od wewnątrz polecamy zawczasu opróżnić schowki, kieszenie, popielniczki i bagażnik. Również dokładnie wyczyścić tapicerkę, zmienić dywaniki podłogowe, nakładki na pedałach, a nawet gałkę dźwigni zmiany biegów. Warto dokładnie wyczyścić kierownicę, nabłyszczyć poszycie, sprawdzić stan siedzeń i ewentualnie je naprawić. Na pewno warto zainwestować nawet w najtańsze „ubranka”, szczególnie jeśli miałyby zasłonić siedzenia z widocznymi śladami użytkowania auta.

Tak przygotowany samochód nie tylko będzie już gotowy do sprzedaży, ale również lepiej zaprezentuje się na zdjęciach sprzedażowych.

Jak zrobić idealne zdjęcie do ogłoszenia?

W tej kwestii warto skorzystać z trików, z których korzystają profesjonalni fotografowie. Dużym ułatwieniem będzie przejrzenie prasy motoryzacyjnej i zwrócenie uwagi na cechy zamieszczanych tam zdjęć, czyli ustawienie auta, uchwycenie detali, skomponowanie tła zdjęć. Regułą jest, że samochód na zdjęciach sprzedażowych powinien wyglądać jak model z folderu. Ponadto zdjęcia robimy aparatem fotograficznym! Zdjęcia robione telefonem komórkowym nigdy nie będą tak idealne, jak te wykonane aparatem.

Tło ma pobudzić wyobraźnię

Auto sfotografowane na parkingu warsztatu samochodowego może odstraszyć. Wyobraźnia potencjalnych klientów może ich przekonać, że będą to miejsce odwiedzali często. Zdjęcie może też świadczyć o niedawnej naprawie samochodu, co nie zawsze jest dobrze odbierane. Fotografie na tle zaniedbanego podwórka mogą podpowiedzieć kupcowi, że samochód również nie był zadbany podczas jego eksploatacji.

Warto więc znaleźć neutralną i estetyczną scenerię. Znacznie lepiej przemawia do kupca malownicza okolica w tle, biurowiec, podjazd eleganckiego domu (choćby był to podjazd sąsiada), niż szare otoczenie jesiennej ulicy czy przysypany czapą śniegu model.

Odpowiednia ekspozycja samochodu pozwoli niemal go dotknąć

Samochodu nie powinno się fotografować w pełnym słońcu. Do zdjęć wnętrza oraz szczegółów lepiej wybrać miejsce widne, ale zacienione. Pozwolą one dokładnie obejrzeć kupującemu każdy zakamarek, bez wpatrywania się w nadmierne zacienienie czy prześwietlenia. Niedobre są zdjęcia robione o zmierzchu. Wówczas wielu sprzedających używa lampy błyskowej, która jest niewskazana. O ile podkreśli detale auta, również może uwypuklić jego wady czy przekłamać rzeczywistość utrudniając odbiór zdjęcia – idealnym przykładem jest tu faktura siedzeń, od której można dostać oczopląsu. Nawet błysk na wypucowanej tapicerce może dać obraz poplamionej powierzchni.

Przy zdjęciach do ogłoszeń motoryzacyjnych nie powinno się również obrabiać fotek ani ich nie upiększać. Przy różnicy między idealnym zdjęciem, a realnym wyglądem samochodu możesz mieć zarzuconą próbę oszustwa.

Co najważniejsze, jeśli samochód ma uszkodzenia, na zdjęciach trzeba je pokazać. Tutaj szczególnie trzeba zadbać o naturalne odwzorowanie stanu faktycznego. Użycie lampy błyskowej przy usterkach spotęguje ich odbiór i z niewielkiej rysy może zrobić się niebotyczny problem.

Dobrze sformułowane ogłoszenie to podstawa

Gdy już przygotujesz auto do sprzedaży i zrobisz mu wyjątkowe zdjęcia, warto wiedzieć, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży samochodu. W dobrym anonsie trzeba bowiem potwierdzić wrażenia, które wywołały zdjęcia i zachęcić klienta do obejrzenia pojazdu.

Informacje, które powinniśmy zawrzeć w ogłoszeniu

Jeśli ktoś chce napisać idealne ogłoszenie motoryzacyjne, warto, aby postawił się w sytuacji klienta. To podpowie, jakie informacje o samochodzie są najistotniejsze dla kupca. Im więcej zdradzimy danych, tym klient będzie mniej zaskoczony stanem auta, gdy już zechce go obejrzeć. Unikniemy też zarzutów chęci ukrycia ważnych informacji.

Najważniejsze informacje to:

  • bezwypadkowości samochodu lub rodzaj stłuczek, w których brał udział
  • historia pojazdu
  • przebieg
  • stan opon
  • faktyczny kolor, nawet jeśli był malowany
  • wyposażenie
  • cena

Podstawą jest napisanie, czy auto jest bezwypadkowe. Ukrycie informacji o niewielkiej stłuczce, może narazić na zerwanie umowy, dochodzenie odszkodowania, a nawet sądowne dochodzenie rekompensat za umyślne wprowadzanie w błąd przy transakcji.

W ogłoszeniu warto wymienić elementy podstawowego i dodatkowego wyposażenia auta. Klimatyzacji, ABS, kontrolera hamowania, wspomagania kierownicy, elektryczne lusterka czy podgrzewane siedzenia, są istotnymi informacjami o zbywanym samochodzie. Zachęcające są dodatki typu: nowe radio, wymienione dywaniki, nowa gałka zmiany biegów czy zmienione pióra wycieraczek. Każda zaleta samochodu jest elementem wpływającym na decyzję zakupową zainteresowanego.

Informacje o użytkowniku auta są często wyśmiewane. Warto jednak wspomnieć, czy samochodem jeździł palacz, czy w aucie przewożono zwierzęta. Mimo wszystko to bardzo istotne informacje.

W ogłoszeniu powinno się unikać stwierdzeń typu: „stan bardzo dobry”, „idealny”. Zmuszają one kupującego do zastanowienia się nad uczciwością ogłoszenia. Idealne auta stoją jedynie w salonie samochodowym.

Ogłoszenie musi być przy tym zwięzłe, rzeczowe i ciekawe. Powinno zawierać konkrety i obiektywne dane. Lepiej zawszeć informacje w punktach, krótkich akapitach i zastosować wytłuszczenia, podkreślenia i graficzne zestawienie danych, np. w postaci przejrzystej tabeli, niż silić się na poematy o wyjątkowej jakości sprzedawanego modelu. Takie opisy przyciągają, ale raczej nie prowadzą do finalizacji transakcji.

Zawsze podejdź do sprzedaży profesjonalnie

Zwykło się myśleć, że ogłoszenie na darmowym portalu nie musi być piękne. Wystarczy cena, kilka informacji, jakieś zdjęcie. Tymczasem szczególnie na takich portalach ważne jest ukazanie samochodu jak z najlepszej strony, ale bez nieczystych zagrań, podrasowanych zdjęć i przekłamań. W całej masie podobnych modeli nasze ogłoszenie musi być profesjonalne i przygotowane na najwyższym poziomie, żeby rzeczywiście sprzedało samochód. Warto więc podejść do tego odpowiedzialnie, gdyż pociągnie to za sobą jedynie korzyści.

Autorem artykułu gościnnego jest Darek Koza – redaktor bloga motoryzacyjnego Automator.pl


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!