Mercedes klasy A w Genewie – zmiana kategorii

Mercedes z dumą prezentuje podczas targów w Genewie najnowszą klasę A. Trzecia generacja popularnego auta przeszła totalną rewolucję – od minivana do sportowego kompaktu.

Mercedes klasy A – burzliwa historia

Pierwszy Mercedes klasy A zadebiutował w 1997 r. Był jedynym autem niemieckiego producenta, posiadającym napęd tylko na przednie koła. Debiut małego auta klasy premium był odpowiedzią Mercedesa na zapotrzebowanie rynku. Niestety premierze towarzyszyły wydarzenia, które splamiły dotąd nieskalane karty historii marki. A-klasa przewróciła się podczas testów bezpieczeństwa (test Łosia). Mercedes stracił wiele (z marketingowego punktu widzenia) także za sprawą dużej awaryjności samochodu (bardzo szybko tracił też wartość na rynku wtórnym). Druga generacja, która zadebiutowała w 2004 r. była lepsza, ale i tak przeprowadzenie przez producenta całkowitej rewolucji A-klasy nie powinno dziwić.

Mercedes klasy A  - wnętrzeNowa klasa A – sportowy kompakt

Nomenklatura aut Mercedesa kształtowała się przez dziesiątki lat i niejako została wyczerpana. Mianem A-klasy firma nazwała auto zaliczające się do klasy minivanów segmentu C. Kompakt, który właśnie zadebiutował w Genewie, zasługuje na nową nazwę, ale Mercedesowi po prostu zabrakło liter w alfabecie. Trudno powiedzieć, co wymyśli producent, jeśli w przyszłości będzie chciał produkować także auta segmentu B i A (pod logiem własnym a nie Smarta).

Trudno porównywać nową A-klasę do starej. Wymiary, co naturalne, bardzo się zmieniły. To teraz 4292x1780x1433 mm. Stylistyka kompaktu jest oryginalna. Duży przedni grill przypomina większe modele Mecedesa, ale ścięty tył i boczne przetłoczenia wyróżniają auto z tłumu. Porównując A-klasę z jej rynkowymi konkurentami, m.in. BMW serii 1 (nasz test), czy Audi A3, trudno nie pochwalić starań Mercedesa. Inne marki premium produkują dziś auta bardzo podobne pod względem stylistyki, w różnych segmentach. Nowa A-klasa oraz, także zaprezentowane w Genewie, Volvo V40 mogą wkrótce napędzić strachu rynkowym rywalom.

Oryginalna A-klasa

Wnętrze nowej A-klasy podkreśla sportowe aspiracje auta. Kilka interesujących detali zaadaptowano od większych modeli – np. otwory wentylacyjne. Ciekawie zaprojektowane fotele robią pozytywne wrażenie i są wygodne. Z tyłu komfortowo będą podróżować dwie osoby. Na pewno nie zabraknie im miejsca nad głową, gdyż linię dachu poprowadzono w taki sposób, by osiągnąć kompromis pomiędzy przestrzenią a designem.

Mercedes klasy A Silniki Mercedesa A-klasy

Nowa A-klasa wprowadza kolejne innowacje. Jest to pierwszy Mercedes, który emituje do atmosfery poniżej stu gramów CO2 na kilometr. Ma też doskonały współczynnik oporu powietrza 0,26. W gamie znajdzie się pięć silników:

Benzynowe:

  • 1.6 l (115 KM)
  • 2.0 l (156 KM lub 211 KM)

Diesle:

  • 1.8 l – A180 CDI (109 KM),
  • 2.0 l – A200 CDI (136 KM)
  • 2.2 l – A220 CDI (170 KM).

Wszystkie są turbodoładowane i sprzężone z systemem Start&Stop. Standardem jest sześciostopniowa skrzynia manualna, opcją, zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa 7G-DCT. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdzie się m.in. napęd na wszystkie koła 4MATIC, sportowe zawieszenie, asystent zmiany pasa ruchu i system automatycznego parkowania. Wersje wyposażenia to Urban, Style, Sport i AMG.

Mercedes klasy A Mercedes standardowo wyposażył A-klasę w system zapobiegania kolizjom, który może całkowicie zatrzymać auto przy jeździe z niską prędkością. Nowe auto pojawi się w salonach pod koniec trzeciego kwartału bieżącego roku.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!