Lipsk 2012: Niemcy żyją nie tylko Euro 2012

Wydawać by się mogło, że na początku czerwca Niemcy myślą tylko o tym, ile bramek strzeli Podolski i jak daleko zajdzie ich reprezentacja w turnieju Euro 2012. Nie jest tak jednak do końca, ponieważ w niemieckim Lipsku od 2 do 10 czerwca odbywało się równie ważne dla naszych zachodnich sąsiadów święto – święto motoryzacji.

AMI, AMICOM, AMITEC

Niemiecki hat-trick

Międzynarodowe Targi Samochodowe AMI, które trwały od 2 do 10 czerwca, były jedynymi międzynarodowymi targami motoryzacyjnymi, organizowanymi w tym roku na rynku niemieckim. Lipskie tereny targowe, na które składa się w sumie pięć hal wystawienniczych, każda o powierzchni 20.500 m², imponująca Hala Szklana (20.000 m²) oraz rozległy teren otwarty (70.000 m²), okazały się wręcz idealnym miejscem do organizacji prezentacji samochodowych. Każdy fan motoryzacji mógł zapoznać się nie tylko z gorącymi premierami światowymi, europejskimi oraz niemieckimi renomowanych producentów aut, ale także poznać innowacyjne propozycje napędów alternatywnych, nowoczesnych rozwiązań dla mobilności. Można było także wybrać się na jazdy próbne wybranymi modelami. W dniach od 2 do 6 czerwca, równocześnie z salonem samochodowym, trwały targi AMITEC (branżowe targi części motoryzacyjnych, wyposażenia warsztatów i stacji serwisowych) oraz AMICOM (branżowe targi mobilnej rozrywki, komunikacji i nawigacji). Warto zaznaczyć, że lipskie targi AMI, AMICOM i AMITEC to jedyne w Europie spotkanie wszystkich branż przemysłu motoryzacyjnego.

AMI 2012

Zmiana daty nie zaszkodziła

Poprzednie Targi Samochodowe w Lipsku, które odbyły się dwa lata temu, trwały od 10 do 18 kwietnia. Tegoroczna, dwudziesta pierwsza, odsłona Międzynarodowych Targów Samochodowych AMI wraz z branżowymi targami AMITEC oraz targami AMICOM, odbyła się po przerwie i w dodatku w innym miesiącu niż poprzednie edycje. Idea targów AMI w cyklu dwuletnim wprowadzona została w 2010 roku i trzeba przyznać, że wyszło to tej imprezie na dobre. Jeszcze przed rozpoczęciem targów, Volker Lange, Prezydent Międzynarodowego Związku Producentów Samochodów, nie tylko poparł tą koncepcję, ale wyraźnie dostrzegł też jej atuty:

„Już dziś obserwujemy duże zainteresowanie tymi targami wśród producentów samochodów osobowych. Ci wystawcy, którzy nie byli obecni na targach AMI w roku 2010, zapowiedzieli swoją obecność podczas tegorocznej edycji. Te firmy, które były obecne w poprzednich latach już teraz zarezerwowały duże powierzchnie wystawiennicze i planują zaprezentować gościom targowym swoje produkty i usługi oraz premiery nowych modeli.”

Trzeba przyznać, że Lange miał rację. Impreza cieszyła się dużym zainteresowaniem tak wystawców, jak i publiczności. Na liście obecności podpisała się praktycznie większość dużych i znanych marek samochodów – od BMW i Porsche zaczynając (obie marki mają w okolicach Lipska swoje fabryki), a na Jaguarze kończąc. Publiczność także nie zawiodła, nawet mimo faktu, iż od ubiegłego piątku toczy się batalia o awans do ćwierćfinałów UEFA Euro 2012. Zresztą wszyscy fani piłki nożnej mogli od 8 czerwca kibicować swoim drużynom w specjalnej strefie Public Viewing, w której znajdowała się pokaźnych rozmiarów plazma z dobrym nagłośnieniem i kilka wygodnych miejsc siedzących. Raj dla fana motoryzacji i kibica jednocześnie.

Polskie akcenty podczas AMITEC i AMICOM 2012

Warto zaznaczyć, że podczas lipskich targów mieliśmy także kilka Polskich akcentów – nie tylko wśród publiczności rzecz jasna. W Branżowych Targach: Warsztaty ∙ Części ∙ Serwis – AMITEC udział wzięły cztery Polskie firmy: Techman Sp. z o.o., Romix Company Sp. z o.o., SJD ProTech oraz Troton Sp. z o.o., a w targach AMICOM jako wystawca udział wzięła firma NAVISERVICE. Pozwolę sobie w tym miejscu pokrótce wyjaśnić czym dokładnie zajmuje się każda z firm. Najbardziej doświadczoną firmą – ze względu na udział w lipskich targach – jest Techman, który jest jednym z największych producentów i importerów profesjonalnych narzędzi dla warsztatów, stacji serwisowych oraz przemysłu. W ofercie firmy znajdują się m.in. narzędzia pneumatyczne oraz akcesoria, a także profesjonalne narzędzia ręczne. Kolejna polska firma – SJD ProTech jest producentem innowacyjnych środków do pielęgnacji samochodów i motocykli oraz produktów chemii technicznej. Troton to podobna branża. Firma istnieje na rynku chemicznych produktów do karoserii samochodowych od ponad 30 lat i oferuje swoim klientom m.in. lakiery, podkłady, szpachlówki do karoserii i prac blacharskich, wykorzystywane głównie w warsztatach samochodowych, jak też materiały dodatkowe niezbędne w trakcie napraw i konserwacji aut oraz nową linię SEA Line – materiały do naprawy łodzi. NAVISERVICE specjalizuje się z kolei w produkcji mulitimediów samochodowych. Warto nadmienić, że NAVISERVICE jest właścicielem marki VNSmedia , której logo znajduje się w systemach nawigacyjnych takich marek samochodów jak Audi, Porsche czy Mercedes. Ostatnia z polskich firm obecnych na tegorocznych targach AMITEC to Romix Company, która zaopatruje rynek motoryzacyjny oraz rynek pierwotny różnych branż w specjalistyczne elementy mocujące, wysokiej jakości listwy samochodowe oraz od niedawna litery i znaki chromowane.

AMI 2012 – dwie premiery światowe i dziesięć europejskich

Impreza BMW

Zdecydowanym liderem pod względem premier światowych zaprezentowanych na lipskich parkietach, zostało bezkonkurencyjnie BMW. Monachijski producent pokazał po raz pierwszy na świecie trzydrzwiową serię 1 w 320-konnej wersji M135i oraz serię 3 w rodzinnej odmianie Touring. Z kolei swoje europejskie premiery miały dwa inne modele BMW: M6 Cabrio oraz X1 po faceliftingu. Na targach nie zabrakło także odwiecznego rywala BMW, czyli Mercedesa, który pokazał kanciastego, terenowego potwora z gwiazdą na masce – model G63 AMG.

Dwie kolejne europejskie nowości z sektora Mercedesa to GLK po liftingu oraz Concept Style Coupe. Volkswagen przywiózł do Lipska dwa modele w nowych edycjach specjalnych: Scirocco GTS i Bettle Fender Edition. Również model oznaczony literkami GTS zaprezentowało Porsche – Cayenne GTS. Swoją europejską premierę miała także Łada Granta, która ma zaatakować klasę samochodów kompaktowych. Wprawdzie w Europie ciężko jej będzie wygrać z Volkswagenem Golfem czy Oplem Astrą, ale z pewnością w krajach dawnego bloku wschodniego zrobi niemałe zamieszanie na rynku nowych samochodów.

Łada Granta i odświeżone Suzuki Splash oraz Isuzu D-MAX

Kolejne nowości z lipskich parkietów to odświeżone modele Suzuki Splasha i Isuzu D-Maxa. Po raz pierwszy w Europie pokazane zostały także takie modele jak Rolls-Royce Ghost Six Senses Concept, Jaguar XF Sportbrake czy Tesla Roadster Sport . Na Salonie Samochodowym w Lipsku nie mogło zabraknąć oczywiście niemieckich debiutów rynkowych. Oto pełna lista nowości, które już niebawem po raz pierwszy pojawią się w salonach w Niemczech: Citroen C4 Aircross, Citroen DS3 Racing S. Loeb, Dacia Lodgy, Ford B-Max, Ford Focus ST, Honda CR-V Prototyp, Honda Jazz 1.2 Start/Stop i 1.4 SI, Hyundai Genesis Coupe Facelift, Hyundai i20 Facelift, Hyundai i30 cw, Hyundai Santa Fe, Hyundai Veloster Turbo, Jaguar XF Sportbreake, Kia Cee’d, Land Rover Discovery HSE Luxury Edition, Mazda prototyp sportowej wersji Mazdy MX-5, Mazda Takeri Mercedes-Benz Klasy A, Nissan Juke NISMO , Opel Mokka, Peugeot 4008, Peugeot 508 Hybrid4, Peugeot Concept-Car 208 GTi, Porsche Boxster, Range Rover Sport Black Edition, Range Rover Westminister, Renault ZOE, Seat Toledo Concept, SsangYong Actyon Sport, Subaru BRZ, Subaru Impreza, Skoda Citigo 3d, Toyota GT 86, Toyota Prius+, Toyota Yaris Hybrid , Volvo V40 i Volvo V60 Plug-in-Hybrid.

Na targach AMI można było także zobaczyć kilka pojazdów koncepcyjnych. Wśród nich była m.in. Skoda Yeti, która po wizycie w czeskim studiu tuningowym BT Design zmieniła diametralnie nie tylko wygląd ale też nazwę: ETAPE. Mazda zaprezentowała natomiast koncepcyjny model Takeri, który prawdopodobnie stanowi zapowiedź nowej Mazdy 6. Warto wspomnieć, że pomimo kryzysu i spadku sprzedaży aut na świecie, wśród producentów samochodów, którzy zaprezentowali się na tegorocznych targach, było aż o 14 marek więcej niż dwa lata temu.

AMI 2012 to także czas wspomnień

Tegoroczne targi stały się także okazję do uczczenia kilku rocznic. Świętowano m.in. 40 lat Subaru z napędem 4×4, 60 lat Forda Taunusa, 90 lat Fiata na rynku niemieckim i 40 lat obecności Mazdy w Niemczech. Także podczas tegorocznych targów AMI Opel zorganizował wystawę specjalną z okazji swoich 150 urodzin, na której można było z bliska przyjrzeć się takim legendarnym modelom jak Opel GT, Kadett E GSI czy Traininigsauto. Ważnym punktem Międzynarodowych Targów Samochodowych AMI 2012 była także wystawa specjalna w Hali Szklanej. W tym roku – zresztą tak jak i w poprzednich latach – organizatorzy nie zawiedli fanów motoryzacji. W ramach wystawy „Rozsądek. Design. Innowacje. Kompetencje – 60 lat światowej motoryzacji”, zorganizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Samochodów (VDIK) w 60-tą rocznicę swojej działalności, zaprezentowano 30 aut firm członkowskich, m.in. marki, które dziś już nie istnieją.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!