Genewa 2012: Ford Tourneo Custom Concept – Transit z twarzą Focusa
Ford szykuje Transita „uszytego” na miarę europejskiego klienta. Podczas zbliżających się targów motoryzacyjnych w Genewie zostanie zaprezentowany Ford Tourneo Custom Concept, który w przyszłości ma powtórzyć sukces Volkswagena Busa.
Ford Torneo Custom – wygląd też się liczy
Tourneo Custom Concept ma wypełnić lukę w gamie modelowej Forda pomiędzy dużym dostawczym Transitem, który bardziej kojarzony jest jako „wół roboczy” aniżeli bus, a małym Tourneo Connect. Projektanci Forda zadbali nie tylko o obszerne i wygodne wnętrze nowego modelu i dynamiczne i oszczędne jednostki napędowe, ale także o wygląd zewnętrzny. Samochód ma zwrócić uwagę i zainteresować osoby, które cenią sobie styl, funkcjonalność i przestrzeń. „Wystarczy jedno spojrzenie na Tourneo Custom Concept aby doświadczyć zupełnie nowego ducha w tej klasie samochodów” powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Forda w Europie.
Torneo Custom – kierunek dążeń Forda
Kinetic Design
Samochód wyznacza jednocześnie kierunek w jakim będą podążać projektanci Forda odświeżając – najprawdopodobniej jeszcze w tym roku – rodzinę swoich samochodów dostawczych. Dzięki opływowemu i wyrazistemu nadwoziu, Tourneo Custom Concept podąża kierunkiem aktualnej stylistyki Forda „Kinetic Design”, która powoduje wrażenie, że samochód jest w ciągłym ruchu, nawet kiedy stoi na parkingu. „Chcieliśmy stworzyć projekt złożony z czystych ale zarazem futurystycznych linii, które nadadzą element dynamizmu naszym samochodom” – wyjaśnia Paul Campbell, główny projektant europejskiego Forda. Cechy zaczerpnięte z Kinetic Design mają sprawić, że Tourneo Custom Concept uzyska swój własny, niepowtarzalny charakter. Z zewnątrz pojazd wyróżnia się śmiało zaprojektowanym trapezowatym wlotem powietrza, silnymi i muskularnymi liniami, wyrazistymi nadkolami i linią okien, która zwęża się ku tyłowi samochodu. Styl Kinetic Design jeszcze bardziej jest uwydatniony dzięki zastosowaniu wielu stylowych detali, takich jak chromowana osłona chłodnicy, oświetlenie LED, czy dynamicznie zaprojektowane 18-calowe felgi aluminiowe.
Luksus we wnętrzu Torneo
Zupełnie nowy poziom stylistyki panuje także we wnętrzu. „Nowoczesna kabina kierowcy i wykończenie tylnej części skórą mają pokazać, że wnętrze tego typu samochodu może być zarówno funkcjonalne jak i atrakcyjne” – tłumaczy Campbell. Wnętrze samochodu również zdaje się „podążać” za stylistyką Kinetic Design, widać to szczególnie po wyglądzie kierownicy i środkowego panelu, który jest jakby „żywcem” wyjęty z małego Ka czy Focusa. Pasażerowie podróżujący na tylnych fotelach będą otoczeni przez przestrzeń i luksus. Tylne siedzenia są zupełnie nową konstrukcją Forda i mogą być składane i rozkładane w wielu konfiguracjach. Będzie też możliwość całkowitego wyjęcia ich z samochodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnętrze Forda będzie można w łatwy sposób dopasować do zastosowań biznesowych czy też turystycznych. Wnętrze koncepcyjnego pojazdu jest dodatkowo utrzymane w dwukolorowej tonacji a ręcznie szyte skórzane fotele są wzbogacone o atrakcyjne wstawki z materiału.
Funkcje SMART w nowym Fordzie
Tourneo Concept zostanie wyposażony we wszystkie technologie Forda, które są dostępne w jego pozostałych modelach. Wśród tych inteligentnych i innowacyjnych funkcji znajdują się m.in.:
- – ECOnetic Technologies – mający zmniejszyć emisję CO2 dzięki zastosowaniu m.in. systemu Start-Stop
- – System łączności SYNC – umożliwia podłączenie telefonów lub odtwarzaczy muzycznych i kontrolowanie ich za pomocą głosu
- – Pomoc w nagłych wypadkach – funkcja ta ma za zadanie pomóc połączyć się ze służbami ratowniczymi w razie wypadku. W skrócie: ma pomóc zlokalizować pojazd.
- – Kamera wsteczna, która jest połączona z lusterkiem wstecznym.
Diesel pod maską Torneo Custom Concept
2.2 Duratorq TDCi w trzech wariantach
Pod maską Tourneo Custom Concept znajduje się nowy 2.2-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi. Dostępne są trzy warianty mocy: 100 KM, 125 KM i 155 KM. Ford chwali się, że dzięki systemowi Start-Stop jednostki odznaczać się będą najmniejszym zużyciem paliwa w swojej klasie. Wszystkie trzy silniki będą występować w parze z manualną sześciobiegową skrzynią biegów a moc przenoszona będzie na przednie koła. W przyszłości bus Forda ma być dostępny z większą liczbą nadwozi i dwoma rozstawami osi. Torneo Custom nie będzie kolejnym zapomnianym konceptem. Celem Forda jest szybkie wprowadzenie go do produkcji.