Diesel bez dopłaty! Czy to możliwe?
Producenci samochodów przyzwyczaili nas do wyższych cen samochodów z silnikami wysokoprężnymi ( w porównaniu do jednostek benzynowych ).
Działanie to usprawiedliwia fakt, że koszty produkcji samochodów z silnikami diesla jest po prostu większy. Ze względu na większe obciążenia, układ korbowo-tłokowy, blok silnika i inne elementy muszą być wykonane z wytrzymalszych ( droższych ) materiałów.
W celu podniesienia osiągów silnika diesla montowana jest turbina, intercooler ( dodatkowy koszt ). Również wyciszenie silnika jest trudniejszym i kosztowniejszym zabiegiem niż w przypadku silników zasilanych benzynom.
Koszty, koszty, koszty – diesel musi być droższy! Tak jest w 99% modeli, pozostaje jednak jeszcze ten jeden procent! Tak – są auta, które mają osiągi porównywalne z wersjami benzynowymi i są tańsze!
Miejsce 1 – mistrz oszczędności Volkswagen Phaeton 3.0 TDI
Super luksusowa limuzyna pod względem wyposażenia i technologi jest bardziej zbliżona do Bentley-a ( ta sama płyta podłogowa ) niż do konkurencyjnych modeli Mercedesa(S-Klasa), BMW ( seria 7 ) , czy Audi A8.
W Phaetonie zastosowano mnóstwo nowinek technicznych (np. bezwiewny system klimatyzowania wnętrza, niespotykane do tej pory wyciszenie auta, inteligentny system spryskiwaczy i wiele, wiele innych), które na kilka lat dały Phaetonowi miano najbardziej zaawansowanej technicznie limuzyny.
Jak się okazuje, Phaeton do idealne auto dla… skąpca! ( posiadającego ok 400 tyś pln na zakup samochodu 🙂 ) Nie dość, że doskonały diesel 3.0 V6 TDI dorównuję osiągami wersji benzynowej, to jeszcze jest tańszy w zakupie o 26 100 PLN!
Silnik
|
Moc kW/KM/obr./m
|
Moment obr. |
0-100 km/h
|
V-max
|
Średnie spalanie
|
Cena zakupu
|
---|---|---|---|---|---|---|
3.6 FSI
benzyna |
206 / 280 / 6250
|
370 Nm/ 3500 |
8,6 s
|
250
|
11,7
|
392 490
|
3.0 TDI
diesel |
176 / 240 / 4000
|
500 Nm / 1500 -3500 |
8,3 s
|
237
|
9
|
366 390
|
Diesel jest tańszy w zakupie o
dopłata za wersję benzynową w procentach oszczędność na zakupie paliwa( 100 tys. km ) suma oszczędności PLN |
26 100 pln
7,1 % 14 310 pln 40 410pln |
Kto kupi Phaetona 3.6 FSI ? Trudno powiedzieć, może ten model jest tylko w katalogu, a faktycznie nie jest produkowany 🙂 Nie chodzi o oszczędności, jak ktoś wydaje prawie 400 tys. na auto to stać go też na paliwo – ale po co dopłacać za gorszy silnik?
Miejsce 2 – Mercedes Klasa B 200 CDI – tańszy i mocniejszy!
W tym wypadku samochód z silnikiem wysokoprężnym jest nie tylko tańszy ale również mocniejszy! W innych przypadkach silniki benzynowe mają więcej koni mechanicznych, ale diesel przewyższa je wysokością momentu obrotowego – w sumie jednostki są porównywalne.
W tym przypadku, auto z silnikiem diesla będzie dużo dynamiczniejsze niż wynika to z danych katalogowych.
Silnik
|
Moc kW/KM/ obr./m
|
Moment obr. |
0-100 km/h
|
V-max
|
Średnie spalanie
|
Cena zakupu
|
---|---|---|---|---|---|---|
200
benzyna |
100 / 136 /5500
|
185/ 3500–4000 |
10,1 s
|
196
|
7,4
|
124 500
|
200 CDI
diesel |
103 / 140 /4200
|
280/ 1600–3000 |
9,6 s
|
200
|
5,7
|
121 400
|
Diesel jest tańszy w zakupie o
dopłata za wersję benzynową w procentach oszczędność na zakupie paliwa( 100 tys. km ) suma oszczędności PLN |
3 100 pln
2,5 % 9 200pln 12 120pln |
Kto kupi B-klasę z dwulitrowym silnikiem benzynowym? Nie wiem! Może miłośnik -szaleniec spec od instalacji gazowych?
Miejsce 3 – BMW 740d
Oba porównywany modele ( 740i , 740d ) są wyposażone w nowoczesne sześciocylindrowe silniki o pojemności trzech litrów.
Jednostka benzynowa jest doładowana, przekłada się to na znakomite parametry silnika. Maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 450 Nm jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów ( 1500-4500 ).
Diesel – supernowoczesna jednostka z podwójnym doładowaniem, przekracza granicę 100KM uzyskanych z każdego litra pojemności! Pomimo odrobinę słabszych osiągów, w praktyce jest zupełnie porównywalny z jednostką benzynową. Przy najczęściej używanych prędkościach obrotowych silnika ( 1500-2500 obr./m ) silnik ten posiada moment obrotowy wnoszący aż 600Nm ( 150 Nm więcej niż w 740i ).
Silnik
|
Moc kW/KM/ obr./m
|
Moment obr. |
0-100 km/h
|
V-max
|
Średnie spalanie
|
Cena zakupu
|
---|---|---|---|---|---|---|
740i
benzyna |
240 / 326 / 5,800
|
450 / 1,500-4, 500 |
5,9 s
|
250
|
9,9
|
354 000
|
740d
diesel |
225/ 306 /4.400
|
600 / 1.500-2.500 |
6,3 s
|
250
|
6,9
|
349 000
|
Diesel jest tańszy w zakupie o
dopłata za wersję benzynową w procentach oszczędność na zakupie paliwa( 100 tys. km ) suma oszczędności PLN |
5 000 pln
1,4 % 14 970 pln 19 970 pln |
Oba silniki są fantastyczne, ale biorąc pod uwagę koszty – benzyna pozostaje dla fanatyków rzędowych szóstek BMW.
Miejsce 4 – Mercedes Klasa E 350 CDI
Najnowszą wersję Mercedesa klasy E wyposażoną w silnik diesla o mocy 231 KM zestawiliśmy z nowoczesnym silnikiem benzynowym 350 CGI o mocy aż 292 KM!
Pomimo przewagi 61KM silnik benzynowy oferuje bardzo zbliżone osiągi do jednostki wysokoprężnej. Jest to zasługą wysokiego momentu obrotowego silnika CDI, przekładającego się w praktyce na dużą elastyczność silnika.
Silnik
|
Moc kW/KM/ obr./m
|
Moment obr. |
0-100 km/h
|
V-max
|
Średnie spalanie
|
Cena zakupu
|
---|---|---|---|---|---|---|
350 CGI
benzyna |
215 / 292 /6400
|
365/ 3000–5100 |
6,8 s
|
250
|
8,7
|
242 500
|
350 CDI
diesel |
170/ 231 /3800
|
540/ 1600–2400 |
6,9 s
|
245
|
7,2
|
239 500
|
Diesel jest tańszy w zakupie o
dopłata za wersję benzynową w procentach oszczędność na zakupie paliwa( 100 tys. km ) suma oszczędności PLN |
3 000 pln
1,2 % 11 610 pln 14 610pln |
Z pewnością droższy ( wg. mnie – gorszy ) Mercedes E 350 CGI będzie się cieszył sporym zainteresowaniem. Dlaczego? Czasem nie wypada jeździć dieslem – jak dobry by nie był!
Miejsce 5 – Volkswagen Touareg 3.0 TDI
Ostanie miejsce w naszym podsumowaniu zajął luksusowy Touareg od Volkswagena. Auto jest wyposażone w takie same silniki jak Phaeton ( zajmujący 1 miejsce ). Ciekawostką jest cena która w tym przypadku jest taka sama dla obu aut( Phaeton TDI był 26 100 pln tańszy od 3.6 FSI. Ale i tak to jest ciekawa oferta!
W tego typu autach ( dużych i ciężkich ) diesel ma dodatkową zaletę – przy autostradowej jeździe ma znacznie większy zasięg.
Silnik
|
Moc kW/KM/obr./m
|
Moment obr. |
0-100 km/h
|
V-max
|
Średnie spalanie
|
Cena zakupu
|
---|---|---|---|---|---|---|
3.6 FSI
benzyna |
206 / 280 / 6250
|
370 Nm/3500 |
8,6 s
|
218
|
13,3
|
200 790
|
3.0 TDI
diesel |
176 / 240 / 4000
|
500 Nm / 1500 -3500 |
8,3 s
|
204
|
9,9
|
200 790
|
Diesel tańszy w zakupie w PLN o
dopłata za wersję benzynową w procentach oszczędność na zakupie paliwa w PLN( 100 tys. km ) suma oszczędności PLN |
0 pln
0 % 17 500 pln 17 500pln |
Kupno wersji z silnikiem 3.6 FSI jest szalonym pomysłem ale… Jeśli ktoś bardzo mało jeździ i pojazd traktuje bardzo brutalnie – wolnossące FSI jest dla niego!
Zapomnijmy o ,,dziadowskich” oszczędnościach
Część drogich samochodów benzynowych ma ,,przestrzelnone” ceny z jednego powodu – potencjalny właściciel może nie myśleć o jakiś ,,drobnych” oszczędnościach. Chce mieć auto benzynowe i tyle. Płaci ekstra, raz w salonie, wiele razy na stacji, i… ostani raz przy odsprzedaży 🙂 Płaci bo…kto bogatemu zabroni!