SEAT Ibiza FR 2.0 TDI CR 143 KM

W czwartym kwartale 2010 roku na polski rynek trafi sportowa odmiany Ibizy FR wyposażona w nowoczesny silnik 2.0 TDI o mocy 143 KM. Samochód rozpędza się do maksymalnie 210 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy.

Gama silników dostępnych w modelu SEAT Ibiza FR została rozszerzona o jednostkę 2.0 TDI CR o mocy 143 KM (105 kW), wyposażoną w najnowocześniejszy układ common rail i filtr cząstek stałych DPF. Dzięki temu Ibiza może być prawdziwym wzorem, jeżeli chodzi o osiągi (jest najmocniejszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym w swoim segmencie) i poziom emisji CO2 (bezkonkurencyjne 119 g/km).

Z takimi parametrami nowa Ibiza FR 2.0 TDI CR to prawdziwy hot hatch, a przy tym samochód przyjazny dla środowiska. Emisja CO2 na poziomie zaledwie 119 g/km to unikatowy wynik w takim samochodzie i istotna poprawa w porównaniu z poprzednią FR TDI wyposażoną w 130-konny silnik 1.9 TDI. Warto podkreślić, że w Hiszpanii klienci kupujący to auto są zwolnieni z podatku rejestracyjnego.

Znakomite osiągi Ibizy FR

Ze sportowym wizerunkiem Ibizy FR idą w parze osiągi auta. Samochód rozpędza się do maksymalnie 210 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy. Elastyczność na poszczególnych biegach także nie powinna budzić zastrzeżeń. Wartości te nie przekładają się jednak na zwiększone zapotrzebowanie na paliwo. Ibiza FR zużywa skromne 4,6 litra paliwa na 100 kilometrów i spełnia wymagania najnowszej normy EU-5 dotyczącej emisji spalin.

Postarano się także, aby bardzo skuteczne nawet w podstawowej wersji zawieszenie i podwozie nowej Ibizy pozwalało w pełni wykorzystywać dostępny zapas mocy. Znakomite osiągi odpowiadają koncepcji modelu. Niemałe znaczenie dla poprawy właściwości trakcyjnych Ibizy ma zastosowanie innowacyjnej elektronicznej automatycznej blokady mechanizmu różnicowego XDS.

Ewolucja ekskluzywnej estetyki

Podobnie jak w przypadku wersji benzynowej nowa Ibiza FR będzie dostępna zarówno jako sportowe SC, jak i praktyczny pięciodrzwiowy hatchback z elementami wzorniczymi wyróżniającymi ją na tle pozostałych wersji modelu. Nową Ibizę FR można rozpoznać po specjalnych zderzakach, osłonach chłodnicy z siatki z sześciokątnymi oczkami i chromowaną obwódką centralnego grilla, charakterystycznej „koncepcji strzały”, srebrnych obudowach lusterek bocznych, specjalnym wzorze 17-calowych obręczy kół z oponami o rozmiarze 215/40 i podwójnej końcówce wydechu umieszczonej z boku.

Sportowy klimat wnętrza tworzą błyszczące czarne elementy deski rozdzielczej, w tym daszek nad panelem wskaźników i obwódki kratek wentylacyjnych. Sportowy wygląd mają też same wskaźniki z logo FR oraz kierownica. Sportowe fotele z pikowaną tapicerką również są inne niż w pozostałych wersjach modelu. Na oparciach przednich foteli umieszczono logo FR.

SEAT Ibiza FR 2.0 TDI CR jest oczekiwaną nowością w dotychczasowej gamie wersji Ibizy i zapowiada pojawienie się kolejnych mocnych silników Grupy Volkswagena na platformie Ibizy.

SILNIK 2.0 TDI 143 KM

Nowy SEAT Ibiza FR może pochwalić się najmocniejszym silnikiem Diesla wśród oferowanych obecnie pojazdów w tym segmencie. Dwulitrowa jednostka TDI CR o mocy 143 KM współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną.

Nowy silnik 2.0 TDI CR pojawia się po raz pierwszy w Grupie Volkswagena właśnie na tej platformie, co podkreśla wysoką pozycję SEAT-a w Grupie.

Silnik zasługuje na uznanie nie tylko ze względu na osiągi, ale także na niskie zużycie paliwa i parametry ekologiczne, jakimi mogą poszczycić się tylko nieliczne modele o tak sportowej charakterystyce. Przy średnim zużyciu oleju napędowego na poziomie 4,6 l/100 km samochód emituje tylko 119 g CO2 na kilometr. Silnik wyposażony jest też w filtr cząstek stałych DPF i spełnia wymagania normy EU-5 w zakresie emisji spalin.

Silnik 2.0 TDI CR 143 KM – mocny i wydajny

Technologia common rail jest konsekwentnie wprowadzana we wszystkich silnikach wysokoprężnych montowanych w różnych wersjach Ibizy. Silnik 2.0 TDI CR 143 KM dołącza zatem do jednostek 1.6 TDI CR o mocy 90 i 105 KM wprowadzonych w 2009 roku. Atuty nowego silnika to między innymi wysoki moment obrotowy, bardzo dobra elastyczność i zaskakująco niskie zużycie paliwa.

System zasilania common rail poprawia elastyczności silnika TDI, ponieważ umożliwia on dostosowanie ciśnienia wtrysku i ilości podawanego paliwa do rożnych warunków pracy silnika, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Poprawiają się osiągi silnika i jego kultura pracy w całym zakresie obrotów.

Wszystkie te cechy decydują o imponujących osiągach nowej Ibizy FR TDI. Maksymalny moment obrotowy sinika wynosi 320 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Samochód rozwija maksymalną prędkość 210 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy. Pokonanie pierwszego kilometra ze startu zatrzymanego zajmuje 29,4 sekundy, a elastyczność w zakresie od 80 do 120 km/h na V biegu to zaledwie 9 sekund.

W stosunku do poprzednika (1.9 TDI FR 130 KM) uzyskano poprawę osiągów odpowiednio o 1,1, 1,1 i 1,3 sekund. Zużycie paliwa spadło przy tym o 0,6 l/100 km, a emisja CO2 aż o 20 g/km dzięki połączeniu technologii common rail w silniku 2.0 TDI z odpowiednią skrzynią biegów.

W poniższej tabeli przedstawiono porównanie parametrów nowej wersji 2.0 TDI CR 143 KM z poprzednikiem (1.9 TDI 130 KM) pod względem osiągów, zużycia paliwa i emisji spalin.

Sześciobiegowa przekładnia manualna

Wraz z nową Ibizą FR 2.0 TDI CR 143 KM po raz pierwszy w obecnej generacji modelu pojawia się także sześciobiegowa przekładnia manualna.

W przekładni zastosowano jeden wałek główny i dwa wałki pomocnicze, na których osadzono koła zębate poszczególnych biegów, skracając wymiary całego podzespołu. Załączaniem biegów sterują elastyczne linki. Pierwszy z wałków pomocniczych obsługuje biegi I, II, III i IV, a drugi – biegi V i VI.

Wysoka sprawność silnika 2.0 TDI CR

Silnik 2.0 TDI z common rail jest pierwszym z silników Diesla nowej generacji charakteryzujących się niską emisją i niewielkim zużyciem paliwa, lepszymi parametrami akustycznymi, obniżoną masą, lepszą kulturą pracy oraz elastycznością już przy niskich obrotach.

Podstawą systemu common rail w silnikach Diesla jest wspólna wysokociśnieniowa magistrala dostarczająca paliwo do wszystkich wtryskiwaczy ustawionych rzędowo cylindrów.

W systemie rozdzielono funkcje wytwarzania ciśnienia i wtryskiwania paliwa. Osobna wysokociśnieniowa pompa generuje ciśnienie potrzebne do wtrysku, gromadzi paliwo we wspólnej magistrali i przekazuje je do wtryskiwaczy przez krótkie przewody wtryskowe.

System wtrysku paliwa common rail w Ibizie pracuje pod kontrolą modułu sterowania silnikiem firmy Bosch z praktycznie nieskończoną liczbą możliwości zaprogramowania ciśnienia wtrysku i adaptacji do wszelkich warunków pracy silnika. Taki system sterowania pozwala uzyskać ciśnienie wtrysku do 1800 barów, co ułatwia otrzymanie odpowiedniej mieszanki, a także zaprogramowanie kilku przed- i powtrysków.

W nowej głowicy cylindrów znajdują się po dwa zawory dolotowe i wydechowe na każdy cylinder. Owalny kształt zaworów wydechowych, a także spiralny kształt kanałów dolotowych istotnie poprawia mieszanie się paliwa i powietrza w cylindrze.

Z silnikiem TDI CR współpracuje turbina o zmiennej geometrii łopatek, która zapewnia optymalne ciśnienie turbodoładowania. Przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika turbina obraca się z prędkością powyżej 200 000 obr./min. i wytwarza ciśnienie do 2,5 bara. Ciśnienie z turbiny przechodzi przez intercooler w celu uzyskania optymalnej temperatury zasysanego powietrza i poprawy osiągów silnika.

Przerwy między przeglądami paska zębatego wydłużono dwukrotnie w porównaniu z silnikiem z pompowtryskiwaczami stosowanym w poprzedniej Ibizie FR.

Jeszcze wygodniejszy przedział pasażerski

Po wprowadzeniu systemu common rail poprawił się także komfort w kabinie nowej Ibizy FR z uwagi na cichszą pracę silnika. Pomiary w decybelach wykazały, że hałas zmniejszył się o 5 do 8 procent w średnim zakresie obrotów i o 8 do 10 procent w wysokim zakresie obrotów silnika. Dzięki common rail jazda Ibizą FR TDI CR stała się cichsza i bardziej komfortowa.

Silnik 2.0 TDI CR wyposażony jest także w bardziej wydajną pompę oleju, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i poprawy akustyki. Dwucentryczna pompa ma wewnętrzną fazę odcięcia kontrolującą ciśnienie w kanale olejowym, aktywowaną przez wałek napędzany bezobsługowym paskiem.

Podobnie jak w innych modelach SEAT-a także w Ibizie 2.0 TDI CR 143 KM zastosowano wskaźnik rekomendowanego przełożenia w postaci wyświetlacza na panelu instrumentów. Wskaźnik informuje kierowcę, które z przełożeń jest optymalne pod względem zużycia paliwa przy danym stylu jazdy.

Wydajny intercooler montowany z przodu

Na potrzeby nowej Ibizy FR zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym opracowano nowy system intercoolera montowanego z przodu, co ma szereg zalet w porównaniu z bocznym umieszczeniem tego podzespołu w poprzedniej generacji Ibizy FR.

Intercooler znajduje się teraz w strefie zasysania wentylatora, co maksymalizuje jego efektywność w porównaniu z rozwiązaniem stosowanym w poprzedniej Ibizie, gdzie przepływ powietrza nie był wymuszany. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że powietrze o podwyższonym ciśnieniu jest też przez cały czas kierowane na chłodnicę.

O parametrach intercoolera decyduje przede wszystkim powietrze, które się do niego dostaje, dlatego element ten został umieszczony centralnie w dolnej części z przodu auta. Taka lokalizacja stanowi dodatkową zaletę przy jeździe z niską prędkością lub dużym obciążeniem.

Masę elementu zmniejszono z 1,6 kg do 1 kg, a objętość chłodzonego powietrza wzrosła z 2,9 dm3 do 4,8 dm3. Oprócz poprawy efektywności wynikającej ze zwiększonej objętości powietrza, wzrosły także osiągi dzięki umieszczeniu intercoolera z przodu pojazdu (tam gdzie panuje najwyższe ciśnienie) i zastosowaniu wymuszonego przepływu powietrza za pomocą elektrycznych wentylatorów. Po tych zabiegach temperatura zassanego powietrza zostaje obniżona o około 7oC.

Z uwagi na fakt, że silnik 2.0 TDI wypełnia praktycznie całą komorę silnika, akumulator został przeniesiony do bagażnika, co jednak nie wpłynęło znacząco na zmniejszenie pojemności bagażnika.

ZAWIESZENIE – Dynamiczne i efektywne

Jedną z podstaw osiągów nowej Ibizy FR jest elektroniczna automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.

Konwencjonalny mechanizm różnicowy na osi napędzanej powoduje, że w trakcie jazdy po łuku koło znajdujące się po zewnętrznej stronie obraca się szybciej niż koło po wewnętrznej stronie. Koło obracające się z większą prędkością otrzymuje mniejszy moment obrotowy niż koło obracające się wolniej. Jeżeli promień łuku jest krótki, a przyczepność słaba, pojawia się niepożądana podsterowność.

Zamiast wprowadzać kolejny skomplikowany i ciężki element mechaniczny, inżynierowie opracowali system elektroniczny, który współpracuje z ESP i realizuje te same funkcje automatycznej blokady mechanizmu różnicowego. System płynnie hamuje koło tracące przyczepność i jest tak samo skuteczny, jak blokada mechaniczna, z tym że działa znacznie precyzyjniej i nie wymaga montowania dodatkowych podzespołów.

Cechą oprogramowania XDS jest funkcjonalność i odporność na zmienne parametry zewnętrzne. System działa poprawnie niezależnie od obciążenia pojazdu, stanu ogumienia, zużycia okładzin ciernych hamulców czy przyczepności nawierzchni.

Zoptymalizowane „dynamiczne podwozie”

„Dynamiczne podwozie”, tak jednomyślnie chwalone w innych wersjach Ibizy, zostało jeszcze udoskonalone na potrzeby wersji FR.

W nowej Ibizie FR 2.0 TDI CR zmieniono charakterystykę podwozia w porównaniu z poprzednią FR z silnikiem 1.9 TDI 130 KM. Główne różnice dotyczą przedniej osi. Znakomicie dobrana progresja amortyzatorów gwarantuje najwyższą precyzję zarówno na krętych drogach, jak i na autostradzie. Sprężyny zawieszenia usztywniono o około 6 procent w porównaniu z poprzednią FR, a elementy metalowo-gumowe skrócono o 2 milimetry. Drążek stabilizujący nadal ma średnicę 19 milimetrów.

Kolejna istotna różnica to większy rozstaw kół osi przedniej. Dodatkowe 29 mm wymusiło zmianę nastawów i zastosowanie nowych elementów metalowo-gumowych łączących zawieszenie z nadwoziem.

Zmiany w tylnej osi polegały na usztywnieniu sprężyn o 2 procent oraz zastosowaniu amortyzatorów o zmodyfikowanej charakterystyce. Rozstaw kół także zwiększył się o 29 milimetrów.

W celu zapewnienia lepszego trzymania się drogi w nowej Ibizie FR zachowano prześwit poprzednika, co oznacza, że samochód jest o 15 mm niższy w porównaniu z Ibizą w wersji podstawowej.

Kolejne rozwiązania to bardziej sportowa charakterystyka elektronicznych układów wspomagających kierowcę: ABS, ESP, systemu kontroli stabilności oraz systemu kontroli trakcji TCS. Specjalne oprogramowanie i starannie dobrane parametry tych systemów pozwalają na bardziej precyzyjny i sportowy styl jazdy.

Nowa Ibiza FR jest wyposażona w bardzo skuteczny układ hamulcowy, w którego skład wchodzą przednie tarcze wentylowane o średnicy 288 milimetrów i tarcze pełne z tyłu o średnicy 232 milimetrów. Ogumienie zastosowane w pojeździe ma wymiary 215/40.

Różnice w porównaniu z obecną wersją Ibizy Sport to sztywniejsze sprężyny (odpowiednio o 8 i 10 procent z przodu i z tyłu) oraz większe elementy metalowo-gumowe z przodu. Samochód ma o 5 mm mniejszy prześwit, a średnicę drążka stabilizującego zwiększono z 18 do 19 milimetrów.

Pod względem dynamiki nowa Ibiza FR reprezentuje podobny poziom, jak wersja benzynowa 1.4 TSI. Jedyna różnica to rozkład mas wynikający z większego bloku nowego silnika wysokoprężnego.

Seat Ibiza FR wyposażenie:

  • ABS, TCS z EBA, ESP, XDS,
  • dwie czołowe poduszki powietrzne,
  • poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową,
  • system ułatwiający ruszanie pod górę,
  • układ ostrzegający o spadku ciśnienia w ogumieniu,
  • radio z odtwarzaczem plików MP3, wejściem Aux-in i sześcioma głośnikami,
  • układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat),
  • komputer podróżny,
  • system przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu,
  • podwójne reflektory z chromowanymi obwódkami,
  • lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów,
  • fotel pasażera z przodu z systemem Easy Entry ułatwiającym zajmowanie miejsc na tylnej kanapie (wersja SC),
  • specjalne zawieszenie, sportowe fotele i specjalne zderzaki.

Dodatkowo na rynku hiszpańskim zarówno Ibiza TDI CR 143 KM, jak i jej benzynowy odpowiednik będą oferowane z ekskluzywnym wykończeniem Bocanegra, na które składają się elementy tworzące unikatowy styl nadwozia i wnętrza.

Lista wyposażenia standardowego Ibizy FR 2.0 TDI CR na rynku hiszpańskim obejmuje następujące elementy:

BEZPIECZEŃSTWO

  • ESP
  • TCS + EBA
  • XDS
  • ABS
  • Układ ostrzegający o spadku ciśnienia w ogumieniu
  • Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera
  • Poduszki ochraniające głowę i klatkę piersiową
  • Możliwość odłączenia poduszki powietrznej pasażera
  • Układ przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa
  • Zaczepy Isofix przy miejscach skrajnych z tyłu + zaczep Top Tether
  • Tempomat
  • Specjalna charakterystyka zawieszenia

NADWOZIE

  • Elektrycznie podgrzewane lusterka boczne w srebrnych obudowach
  • Klamki w kolorze nadwozia
  • 17-calowe aluminiowe obręcze kół „Aera” w kolorze Cosmos Silver z oponami o rozmiarze 215/40
  • Podwójne reflektory
  • Lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • Przyciemniana szyba tylna i szyby boczne z tyłu
  • Antena dachowa z zabezpieczeniem przed kradzieżą
  • Koło zapasowe

WNĘTRZE

  • Klimatyzacja automatyczna
  • Regulacja ustawienia kierownicy w pionie i poziomie
  • Specjalna kierownica pokryta skórą i rękojeść dźwigni zmiany biegów z logo FR
  • Specjalne sportowe fotele z logo FR na oparciach (z przodu)
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera
  • Fotel pasażera z systemem „Easy entry” ułatwiającym zajmowanie miejsc z tyłu (wersja SC)
  • Dzielona składana tylna kanapa
  • Centralna konsola z uchwytami na kubki w układzie 2+1 i gniazdkiem 12V
  • 3 zagłówki z tyłu z regulacją wysokości
  • Oświetlenie bagażnika

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

  • Układ wspomagający ruszanie pod górę
  • Radioodtwarzacz MP3 + Aux-in + 6 głośników
  • Przyciski do sterowania radiem i telefonem na kierownicy
  • Komputer podróżny
  • Elektryczne podnośniki szyb bocznych z przodu z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem i funkcją opuszczania/podnoszenia szyb jednym naciśnięciem przycisku
  • Elektrycznie sterowane szyby boczne z tyłu (wersja 5-drzwiowa)
  • Zdalnie sterowany centralny zamek
  • Elektryczna blokada klapy bagażnika

Podobnie jak w przypadku pozostałych wersji Ibizy, wyposażenie FR może zostać uzupełnione o atrakcyjne elementy opcjonalne.

Na rodzimym rynku nowy model SEAT-a wyposażony jest w ekskluzywny pakiet wyposażenia wnętrza Carbono, obejmujący wykończenie daszka nad panelem instrumentów z dwoma zegarami, ramion kierownicy i obudowy radioodtwarzacza tworzywem przypominającym włókno węglowe.

Interesującą opcję podnoszącą komfort użytkowania Ibizy FR stanowi pakiet schowków z szufladami pod przednimi fotelami, przednim podłokietnikiem oraz siatkami ułatwiającymi utrzymanie porządku w bagażniku.

Pakiet techniczny obejmuje z kolei czujniki parkowania, wycieraczki z sensorem deszczu, wyłącznik czasowy reflektorów i przyciemniane lusterko wsteczne. W skład pakietu zimowego wchodzą podgrzewane dysze spryskiwaczy i wycieraczki reflektorów.

Dodatkowo nabywcy Ibizy FR mogą otrzymać skórzaną tapicerkę na sportowych fotelach samochodu. Ta opcja dostępna jest nie tylko w najbardziej usportowionej wersji modelu, ale także w Ibizie Style i Sport.

W Ibizie FR można zamontować adapter pod przenośny system nawigacji satelitarnej TomTom najnowszej generacji, dzięki któremu dotychczasowy statyw można wykorzystać do podłączenia systemu nawigacji TomTom One V4.

Oprócz standardowych 17-calowych aluminiowych, obręcze kół „Aera” w kolorze Cosmos Sliver z oponami o rozmiarze 215/40 dostępne są też opcjonalne obręcze w kolorze Titanio.

SEAT IBIZA FR 2.0 TDI – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1968 cm3 / t.diesel / R4 / 8
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 105 (143) / 4200
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 320 / 1750 – 2500
Prędkość maksymalna 210
Skrzynia biegów/napęd na koła man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 4,6 l / 100km
Cena katalogowa nieustalona – Polska premiera IV kwartał 2010


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!