Cross Coupé – wszystko o nowoczesnym hybrydowym SUVie Volkswagena
Volkswagen zaprezentował studyjny model SUVa z napędem hybrydowym plug-in i TDI jako światową premierę na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.
Volkswagen Cross Coupe w Genewie
Volkswagen stworzył Cross Coupé w wersji jeszcze oszczędniejszej niż prototyp. Nowy studyjny model napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem (TDI) i dwoma silnikami elektrycznymi. Średnie zużycie paliwa (w nowym europejskim cyklu NEFZ) to zaledwie 1,8 l/100 km. Wartość ta odpowiada emisji CO2 na poziomie 46 g/km. Pozostałe interesujące nas liczby to: prędkość maksymalna 220 km/h, moc 225 kW/306 KM i masa pojazdu – 1 858 kg.
Połączenie efektywności i przyjemności jazdy
Pod względem technicznym studyjny SUV opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), opracowanej przez Volkswagen AG. Nowy Cross Coupe zapowiada przyszłą generację SUVów. Silnik TDI ma moc 140 kW/190 KM. Pochodzi z nowej serii EA288. Nie zabrakło także 6-biegowej przekładni automatycznej DSG. Podzespoły te współpracują z elementami elektrycznymi, również opracowanymi przez Volkswagena: akumulatorem litowo-jonowym umieszczonym w tunelu środkowym oraz silnikami elektrycznymi: przednim o mocy 40 kW oraz tylnym o mocy 85 kW.
Efektywność i dynamika
Prezentowane w Genewie Cross Coupé przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy. Silnik TDI rozwija już przy 1.600 obr./min maksymalny moment obrotowy 400 Nm. W ułamku sekundy dwa silniki elektryczne dokładają do tego 180 Nm (silnik przedni) i 270 Nm (silnik z tyłu). Przy boostowaniu, czyli pełnym wykorzystaniu mocy wszystkich silników, dostępny jest całkowity moment obrotowy 700 Nm.
Zero emisji dzięki silnikom elektrycznym
Wyłącznie z napędem elektrycznym model studyjny może przejechać do 45 km, z prędkością maksymalną, ograniczoną w tym przypadku do 120 km/h. W ten sposób większość osób dojeżdżających do pracy mogłaby pokonać codzienną trasę, nie emitując szkodliwych substancji. W trybie elektrycznym kierowca może wybrać kombinację trybu E i CITY lub E i SPORT. W trybie E (CITY) zoptymalizowanym pod kątem zasięgu, napędzana jest elektrycznie tylko tylna oś. W dynamicznym trybie E (SPORT) silniki elektryczne napędzają obie osie. Podczas jazdy tylko na prąd, silnik wysokoprężny jest odłączany od układu napędowego przez otwarcie sprzęgła. Sprzęgło po stronie przekładni pozostaje przy tym zamknięte, łącząc 6-biegową DSG z układem napędowym. Tryb elektryczny włączany jest przyciskiem EV obok dźwigni zmiany biegów. Cross Coupé pracuje wtedy jako wyłącznie elektryczny pojazd. Nawet podczas szybkiej jazdy nie jest uruchamiany silnik spalinowy, o ile akumulator jest dostatecznie naładowany. Gdy tylko ze względu na poziom naładowania akumulatora lub inne parametry TDI musi zostać uruchomiony, włącza się płynnie do układu napędowego.
Cross Coupe: Akumulator w tunelu środkowym
Podczas jazdy tylko na prąd silniki elektryczne zasilane są energią ze składającego się z ośmiu modułów akumulatora litowo-jonowego. Akumulator ma pojemność 9,8 kWh i umieszczony jest w tunelu środkowym Cross Coupé. Elektryczny system napędowy nie spowodował żadnych ograniczeń przestronności wnętrza. Akumulator ładowany jest z zewnętrznego źródła zasilania (gniazdo 230 V) lub podczas jazdy.
Ładowanie po wciśnięciu przycisku.
Kierowca może świadomie włączyć tryb LADEN (ładowanie) przyciskiem obok dźwigni selekcyjnej. W trybie tym akumulator jest ładowany podczas jazdy przez TDI, aby zgromadzić wystarczającą ilość energii, potrzebnej na przykład, gdy przebywamy w specjalnych strefach ochrony przyrody. Aktualny zasięg wyłącznie wyświetlany jest na wskaźnikach. System zarządzania energią i napędami steruje modułem silników uwzględniając aktualne zużycie energii. Kierowca ma do dyspozycji pięć trybów pracy: CITY (tryb ekologiczny z minimalnym zużyciem paliwa), SPORT (wysoka dynamika), OFFROAD (stały napęd na wszystkie koła), tryb E (napęd czysto elektryczny), jako EV-CITY lub EV-SPORT oraz LADEN (ładowanie; przez TDI).
„Żeglowanie”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a akumulator będzie wystarczająco naładowany, wszystkie silniki zostaną wyłączone i odłączone od układu napędowego.
Zero emisji w trybie rekuperacji. Jeżeli po zdjęciu nogi z pedału gazu lub podczas hamowania poziom naładowania akumulatora nie będzie wystarczająco wysoki, oba silniki elektryczne zaczną pracować jako prądnice, a energia odzyskiwana podczas hamowania będzie magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. W tym przypadku TDI jest także wyłączony i odłączony od układu napędowego.
Boostowanie. Gdy kierowca chce poruszać się sportowo, może wykorzystać jednocześnie moc silników elektrycznych i TDI. Cross Coupé jest wtedy napędzane na wszystkie koła.
Offroad. Cztery koła są napędzane także wtedy, gdy kierowca włączy tryb OFFROAD. W takim przypadku przedni silnik elektryczny zasilany energią przez TDI działa tylko, jako źródło prądu dla silnika elektrycznego na tylnej osi. Napęd na tylne koła może być aktywowany także przy niskim poziomie naładowania akumulatora litowo-jonowego.
Tryb z silnikiem TDI. Gdy za napęd odpowiedzialna jest tylko jednostka TDI, Cross Coupé jest typowym samochodem napędzanym na przednią oś. W sytuacjach, gdy możliwe jest uzyskanie bardziej efektywnego zużycia paliwa poprzez zwiększenie obciążenia, silniki elektryczne pracujące jak prądnice ładują akumulator.
Nowy TDI w Cross Coupé
TDI w Cross Coupé jest jednym z silników skonstruowanych specjalnie do zastosowania z modułową platformą podłogową (MQB). Ważną cechą MQB jest jednolita pozycja wbudowania wszystkich silników. Dlatego Volkswagen opracował dwie nowe serie jednostek napędowych: EA288 – silnik wysokoprężne i EA211 – silniki benzynowe.
Nowy silnik TDI z MQB jest dostępny, w zaprezentowanym w Genewie modelu studyjnym, w wariantach 1.6 i 2.0 litra i mocą od 66 kW/90 KM do 140 kW/190 KM.
Stylistyka SUVa i dynamika Coupé.
Cross Coupé z długością 4.357 mm jest dłuższy niż Golf i krótszy niż Tiguan. Szerokość (1.868 mm) i wysokość (1.523 mm) leży również między tymi dwoma samochodami. Studyjny model ma bardzo duży rozstaw osi w stosunku do długości całkowitej – 2.630 mm. Zwisy nadwozia (z przodu 855 mm, z tyłu 860 mm) są odpowiednio krótkie, a ogólne proporcje niezwykle zwarte. Atletyczny wygląd podkreślają duże rozstawy kół. Poza asfaltowymi drogami ważne są wartości kąta natarcia, zejścia i kąta rampowego. Kąt natarcia wynosi aż 24,2 stopnia, kąt zejścia 32,5 stopnia, natomiast kąt rampowy pozwalający pokonywać pagórki wynosi 15 stopni.
Precyzyjnie ukształtowana sylwetka coupé.
W nadwoziu Cross Coupé dominuje bardzo długa pokrywa silnika, zupełnie nowy projekt przedniej czesci nadwozia, przesunięta daleko do tyłu kabina pasażerska i bardziej płaska, niż w tradycyjnych SUVach linia okien. Stylistom Volkswagena udało się uzyskać atletyczną sylwetkę Cross Coupé i zachować przy tym charakterystyczne dla marki prowadzenie linii.
Wyrazisty przód nadwozia.
Inaczej niż w aktualnych modelach styliści fizycznie połączyli ze sobą podwójne reflektory ksenonowe i chromowane żebra osłony chłodnicy, wkomponowując reflektory w dwa – leżące jeden nad drugim – chromowane pasy. Wznoszące się ku górze chromowane „skrzydła” podkreślają szerokość nadwozia i są częścią nowej koncepcji świateł.
Tył nadwozia
O stylistyce tylnej części nadwozia decyduje wąski pas bocznych okien. Typowa dla coupé jest mocno pochylona tylna szyba. Pokrywa bagażnika jest zakończona od góry spojlerem, który poprawia aerodynamikę i optycznie przedłuża dach. Tylne światła są wąskie. W typowy dla SUVa masywny zderzak wbudowane zostały z prawej i lewej strony podwójne końcówki rur wydechowych.
Stylistyka coupe, funkcjonalność SUVa
Elementy obsługowe mają dynamiczne i precyzyjne linie coupé, lecz są umieszczone znacznie wyżej – jak w SUVie. Pokrętła regulujące funkcje napędu i klimatyzacji wykonane są z aluminium. Również aluminiowa jest dźwignia przekładni DSG. Przed dźwignią zmiany biegów umieszczony jest przycisk uruchamiania silników, z prawej i lewej strony dwa stabilne uchwyty. Z prawej strony dodatkowo znajdują się przyciski wyboru trybu elektrycznego i ładowania akumulatora. Powyżej elementów regulacji wentylacji, przycisku świateł awaryjnych i dysz wentylacyjnych umieszczono wyświetlacz dotykowy, na którym prezentowane są wszystkie istotne funkcje samochodu. W rezultacie wszystkie detale czteroosobowej kabiny są bardziej sportowe, niż w tradycyjnym SUVie.
Wskaźniki Cross Coupe z możliwością programowania
Zależnie od wybranego trybu – Sport, City lub Offroad, na wyświetlaczu głównym pokazywane są na przykład: kompas, mapa topograficzna, czy wskaźnik przechyłu. Każdy z trybów ma charakterystyczną grafikę i kolorystykę. Na środku między dwoma okrągłymi wskaźnikami znajduje się kolejny, wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym mogą być prezentowane informacje dotyczące samochodu, menu telefonu, informacje z systemu audio i dalsze dane nawigacyjne, takie jak na przykład trójwymiarowy obraz terenu.
Volkswagen Cross Coupe: Ergonomia na dalekie podróże
Studyjny model wyposażony jest w cztery pojedyncze fotele kubełkowe ze zintegrowanymi zagłówkami. Oparcia tylnych siedzeń i przedniego prawego fotela można pochylić do przodu przewożenie dużych przedmiotów. Tył oparć pokryty jest tworzywem sztucznym odpornym na uszkodzenia. Bagażnik do wysokości okna ma pojemność 380 litrów. W przypadku zapełnienia wnętrza (o długości 1.724 mm) po dach i do oparć przednich foteli, pojemność bagażnika wzrośnie do 1230 litrów.