Trzycylindrowe diesle od VW – 1.2 i 1.4 TDI

Trzycylindrowe silniki TDI w teorii miały zapewniać wyjątkowe niskie spalanie oraz oferować przyzwoite osiągi. W praktyce zarówno silnik 1.2 TDI jak i większy 1.4 TDI niezbyt dobrze wywiązują się z tego zadania.

1.2 TDI – najmniejszy z rodziny

Pierwsze modele wyposażone były we wtrysk bezpośredni realizowany przez pompowtryskiwacze – jednostki te charakteryzowały się bardzo niską kulturą pracy oraz sporą awaryjnością. Nowsze wersje z wtryskiem typu Common Rail (1.2 TDI-CR) są pod tym względem znacznie lepsze.

Więcej informacji o silnikach diesla znajdziesz w darmowym poradniku >>>

1.2 TDI eko-silnik od VW

Silnik 1.2 TDIAuta wyposażone w silniki 1.2 TDI mają często bardzo niskie spalanie…katalogowe. W praktyce osiągnięcie spalania rzędu 3-4 litrów jest niezwykle trudne i w praktyce te jednostki często spalają porównywalne ilości paliwa co większe i mocniejsze jednostki (np. 1.6 TDI lub nawet 1.9 TDI) zapewniające znacznie większy komfort jazdy. Czasem specjalne eco-wersje aut ( np. VW Lupo 1.2 TDI 3L – teoretycznie spalający 3l / 100km) wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów.

1.4 TDI czyli 1.9 TDI bez jednego cylindra

Trzycylindrowy silnik 1.4 TDI powstał w wyniku ,,obcięcia” jednego cylindra z niezwykle udanej, czterocylindrowej jednostki 1.9 TDI. W porównaniu do ,,silnika matki”, jednostka 1.4 TDI straciła niemal wszystkie zalety pierwowzoru – nie była bezawaryjna, pogorszyła się kultura pracy i osiągi – spalanie pozostało niemal bez zmian.

1.4 TDI nękany przez awarie

Oprócz typowych problemów silników TDI z pompowtryskiwaczami (niska kultura pracy, wrażliwość na jakość paliwa) silnik 1.4 TDI często miewał problemy z chłodzeniem. Konstruktorzy oryginalnego bloku silnika (czterocylindrowe 1.9 TDI) nigdy nie zakładali, że ostatni cylinder zostanie ,,odcięty” i silnik nie jest po prostu do tego przystosowany.Po kilku latach produkcji zaniechano produkcji tej jednostki silnikowej. Nieudany silnik 1.4 TDI został wyparty przez nową (opracowaną ,,od zera”) jednostkę 1.6 TDI.

Więcej informacji o silnikach diesla znajdziesz w darmowym poradniku >>>

1.2 TDI, 1.4 TDI – wady

  • b.niska kultura pracy (hałas i wibrację udało się obniżyć dopiero w najnowszej wersji silnika 1.2 TDI CR)
  • przeciętne spalanie porównywalne z większymi i mocniejszymi silnikami
  • spora awaryjność
  • słabe osiągi

Zalety trzycylindrowych TDI

  • stosunkowo niska cena zakupu (z wyjątkiem nowych eko-wersji, np. Fabia 1.2 TDI Greenline kosztuje więcej niż wersja 1.6 TDI o tej samej mocy)
  • duża podaż samochodów na rynku pojazdów używanych (szczególnie 1.4 TDI które często były używane jako napęd samochodów flotowych)

Negatywne opinie o małych silnikach TDI

Użytkownicy aut z silnikami 1.2 i 1.4 TDI rzadko chwalą te jednostki. W praktyce nie są ani tak ekonomiczne jak obiecuje producent ani tak dynamiczne i bezawaryjne jak większe jednostki 1.6 TDI CR lub nawet 1.9 TDI. Z tego powodu na rynku pojazdów używanych samochody z trzycylindrowymi silnikami TDI nie są tak poszukiwane jak np. wersje 1.9 TDI co przekłada się na stosunkowo niskie ceny zakupu.

Więcej informacji o silnikach diesla znajdziesz w darmowym poradniku >>>

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!