Zapomniane ikony motoryzacji: Toyota Paseo
Małe coupe nie są ani praktyczne, ani komfortowe. czy bogato wyposażone. Mają jednak kilka niepowtarzalnych zalet, które sprawiają, że kupujący wybaczają im te niedogodności i cieszą się stylem jaki ten samochód oferuje. Toyota Paseo czyli kompaktowe coupe z silnikiem o pojemności 1493 cm3 i mocą 90 KM jest bohaterem tej prezentacji.
Toyota Paseo II (1995-1999)
Pierwsza generacja Paseo (1991-1995) była mało znana w Europie
Po 13 latach od zakończenia produkcji, coupe Toyoty w dalszym ciągu pozostaje mało rozpoznawalnym samochodem. Przyczyn jest kilka. Japońscy konstruktorzy budując małego sportowca, postawili przede wszystkim na styl a nie funkcjonalność. Krótka płyta podłogowa oraz niewielkie rozmiary wnętrza kierują samochód w stronę kierowców, którzy przede wszystkim cenią sobie styl i radość z jazdy. Paseo z tłumaczenia na język hiszpański oznacza, promenadę. Jest to małe coupe, mieszczące się w klasie niewielkich sportowych samochodów. Toyota Paseo II generacji została zaprezentowana w 1995 roku. Dwa lata później pojawiła się wersja cabrio. Należy podkreślić że tylna szyba w kabriolecie była szklana i ogrzewana. Dach był brezentowy i składało się go ręcznie.
Nadwozie/wnętrze Paseo
Paseo posiada spory bagażnik jak na niewielkie coupe
Podwozie Toyoty Paseo bazowało na modelu Tercel, również wiele wspólnych elementów układu napędowego oraz wnętrza łączyło ją z małą Toyotą Starlet. Paseo pod względem przestronności plasuje się między Toyotą Starlet i Corollą. Jakość spasowania elementów karoserii stoi na wysokim poziomie. Również zabezpieczenie antykorozyjne wyróżnia model na tle dość mocno naruszonych zębem czasu konkurentów: Opla Tigry, Hondy Civic V generacji czy Mazdy MX-3. Wnętrze sprawia wrażenie uporządkowanego i solidnego. Zastosowane tworzywa sztuczne są solidne i dobrze spasowane, razić może za to niezbyt wyszukana stylistyka. Wysoko należy ocenić fotele, które wyposażone są w podparcia lędźwiowe i biodrowe oraz regulację oparcia w pionie i poziomie. Widoczność jest dobra, chociaż słupki boczne nachylone pod niskim kątem, utrudniają manewrowanie. Nisko poprowadzona linia dachu sprawia, iż o komforcie na tylnych siedzeniach mogą mówić dzieci do 150 cm wzrostu. Brak tylnej wycieraczki utrudnia widoczność zwłaszcza w nocy. Paseo jak na niewielkie coupe, może pochwalić się dużym, ustawnym bagażnikiem mogącym pomieścić 277 litrów oraz pełnowymiarowym kołem zapasowym.
Toyota Paseo II – zawieszenie
Japońskim coupe jeździ się wyjątkowo przyjemnie. Z przodu zamontowano kolumny McPhersona, z tyłu prostą i tanią belkę skrętną. Zawieszenie jest dość twarde, samochód prowadzi się wyjątkowo pewnie, ale zachowano umiar z jego nastawami, czego efektem jest dobry komfort jazdy. Układ kierowniczy, działa pewnie i precyzyjnie, dając poczucie pełnej kontroli nad samochodem.
Wyposażenie auta z lat 90.
Wyposażenie auta jak na połowę lat 90. należy uznać za wystarczające. Samochód w standardzie posiadał 2 poduszki powietrzne, centralny zamek, ABS, szyberdach, elektryczne szyby, elektryczne lusterka, w wersjach bogatszych dodatkowo klimatyzację. Występowała również specjalna edycja GT z pakietem spojlerów i 16 calowymi felgami 215/40 R16 TTE (Toyota Team Europe).
Napęd Toyoty Paseo II
Silnik 1.5 90 KM
Silnik o pojemności 1.5 litra i mocy 90 KM to trwały motor. Jest efektem współpracy inżynierów Toyoty i Yamahy. Dość dobrze znoszący upływ czasu, obsługiwany zgodnie z zaleceniami producenta, potrafi pokonać bardzo duże przebiegi.
Motor potrafi pozytywnie zaskoczyć niejednego, choć to stosunkowo prosta konstrukcja 16-zaworowa (4zawory na cylinder i wielopunktowy wtrysk paliwa). Rozrząd napędzają dwa wałki. Jeden steruje zaworami wylotowymi, drugi zaworami ssącymi. Dzięki temu silnik uzyskuje większą moc i inny przebieg momentu obrotowego. Na niskich obrotach silnik jest zaskakująco ekonomiczny spalanie 6-6,5 litra na 100 km, jednak wciskając pedał gazu i dynamicznie wchodząc na obroty, motor potrafi pokazać lwi pazur. Ważne są też przełożenia skrzyni biegów, które są krótkie. Skrzynia jest dobrze zestopniowana i działa precyzyjnie oprócz haczącego wstecznego. Osiągi są satysfakcjonujące, pomimo, iż jest to tylko 1.5-litrowy motor. Rozpędzenie od 0-100 km/h zajmuje 10,9 sekundy a prędkość maksymalna wynosi według danych producenta 185 km/h. Niestety większość aut trafiła w ręce ,,młodych gniewnych”, którzy potrafią dać w kość jednostce napędowej. Objawem jest zwiększone zużycie oleju. Zaleca się regularne sprawdzanie jego stanu na bagnecie lub gdy to konieczne. Ogrzewanie stoi na wysokim poziomie, silnik osiąga wymaganą temperaturę po przejechaniu raptem kilku kilometrów.
Podstawowym wymogiem zapewniającym trwałość jednostki napędowej jest wymiana paska rozrządu, według producenta powinno wymieniać się go co 150 tys. kilometrów, ale zaleca się skrócić czas wymiany do 100-120 tysięcy.
Przeglądy:
- Olej silnikowy – co 15 tys. km/lub co rok
- Świece zapłonowe – co 60 tys. km
- Filtr powietrza – co 20 tys. km
- Filtr paliwa – bez wymiany
- Płyn hamulcowy – co 2 lata
- Napęd rozrządu – co 120 tys. km.
Toyota Paseo II – podsumowanie
Małe coupe japońskiego producenta to propozycja dla osób, które cenią sobie oryginalność i mają własny styl. Problemem aut z drugiej ręki w tym przypadku nie jest wiek lecz stan techniczny/blacharski oraz zużycie większości egzemplarzy, użytkowanych przez agresywnie jeżdżących młodych kierowców. Pomimo zaawansowanego wieku zadbane Paseo nadal nie sprawiają problemów a właściciele skupiają się jedynie na standardowej wymianie elementów eksploatacyjnych.
Choć ceny na rynku wtórnym nie należą do wysokich i wynoszą 3-6 tysięcy zł, to zdecydowanie warto dołożyć i poszukać egzemplarzy w granicach 9-10 tysięcy zł. Zadbane i bezwypadkowe Paseo kosztują często powyżej wartości rynkowej, ale gwarantują bezproblemową eksploatację i radość z posiadania unikalnego auta, idealne dla osób bez potrzeby dowartościowania.