Testy EuroNCAP: Chińczycy coraz mocniejsi
Europejska organizacja EuroNCAP poddała piętnaście nowych modeli samochodów testom bezpieczeństwa. Wyniki uzyskane przez niektóre auta są zaskakujące dla opinii publicznej.
Cztery gwiazdki to mało, czy dużo?
Samochody są oceniane w czterech kategoriach
Listopadowe testy po raz ostatni zostały przeprowadzone na starych zasadach. Od nowego roku w życie wejdzie nowy, bardziej rygorystyczny, kodeks. W praktyce otrzymanie maksymalnego wyniku testów będzie o wiele trudniejsze. Listopadowy termin ucieszył niektórych producentów, których samochody otrzymały pięć gwiazdek. Według nowych przepisów, zasłużyłyby bowiem tylko na ,,czwórkę”. Samochody są oceniane w czterech kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona pieszych, systemy wspomagające.
Sukces Chińczyków – Geely Emgrand EC7 i MG6
Cztery gwiazdki EuroNCAP to przełom w chińskiej motoryzacji
W testach bardzo dobrze wypadły auta chińskie – Geely Emgrand EC7 i MG6. Otrzymały one po cztery gwiazdki, co jest olbrzymim postępem w stosunku do poprzedników. Eksperci uznają ten wynik za pewien przełom w historii chińskiej motoryzacji. Niezmiernie istotny jest fakt, że chińscy konstruktorzy nareszcie zaczęli traktować kwestie bezpieczeństwa poważnie. Geely otrzymał 75-procentowy wynik bezpieczeństwa dorosłych, 80% w zakresie bezpieczeństwa dzieci i 86 % za systemy wspomagające. Jedynym słabym rezultatem był wynik testu bezpieczeństwa pieszych – 42 %. Pod tym względem, identycznie wypadł MG6, ale w pozostałych kategoriach okazał się nieco słabszy od lokalnego rywala.
Niespodziewani przegrani – Renault Fluence ZE i Jeep Grand Cherokee
,,Czwórka” dla Jaguara XF
Dla jednych cztery gwiazdki to wynik rewelacyjny, inni muszą go traktować jako porażkę. Niespodzianką jest słaby wynik testów zderzeniowych Renault Fluence ZE. Francuzi odnosili ostatnio same sukcesy w testach bezpieczeństwa i nic nie wskazywało na to, że ich elektryczny sedan nie podzieli sukcesu innych modeli. Niestety Fluence ZE okazał się mniej bezpieczny nawet od Geely’ego Emgranda. Nie zachwyca zwłaszcza, najsłabszy w piętnastce – 37-procentowy wynik bezpieczeństwa pieszych. Po raz kolejny testu wzorowo nie przeszło auto koncernu Chrysler. Tym razem restrykcyjnych wymagań nie spełnił Jeep Grand Cherokee. Na ocenie zaważył zwłaszcza niski poziom bezpieczeństwa dzieci. Niespodzianką dla wielu fanów marki jest czterogwiazdkowy wynik Jaguara XF. Pod uwagę trzeba tu jednak wziąć fakt, że kryteria oceny aut klasy premium są wyższe niż pozostałych pojazdów. Jaguar otrzymał niemal najwyższą ocenę w zakresie bezpieczeństwa pieszych, ale słabiej wypadł w teście ochrony dorosłych i dzieci.
Fiat Panda i niemieckie maluchy
Cztery gwiazdy dla Pandy, pięć dla Up’a, Citigo i Mii
Nowy Fiat Panda otrzymał cztery gwiazdki od EuroNCAP. To i dużo i mało. Miejskie auto Fiata wypadło znacznie lepiej niż poprzednia generacja tego modelu, ale słabiej od konkurentów z segmentu mini. Większej i wyższej Pandzie wciąż trudno rywalizować ze zwartymi maluchami, które doskonale poradziły sobie w teście. Panda nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dzieci. Otrzymała też rażąco słaby wynik w kategorii systemów wspomagających. To efekt oferowania ESP jedynie jako opcji (ma się to zmienić w 2012 r.). Trojaczki Volkswagena (traktowane jako jeden model) wypadły bardzo dobrze w trzech kategoriach, ustępując pola Pandzie jedynie w zakresie bezpieczeństwa pieszych. Wynik 46 % na razie jest wystarczający, ale gdyby test odbył się po zmianie przepisów, uniemożliwiłby otrzymanie najwyższej oceny. Podobne rezultaty, co niemieckie maluchy, odniosła we wszystkich kategoriach nowa Kia Rio.
Mocne Chevrolety
Pięć gwiazdek dla Volta i Malibu
Zadowoleni z testów mogą być włodarze Chevroleta. Zarówno masywny Malibu jak i hybrydowy Volt otrzymały najwyższe oceny. O ile w przypadku Malibu wynik jest bezapelacyjny (aż 94% w zakresie ochrony dorosłych), o tyle Volt miał sporo szczęścia. Tylko 41% w teście ochrony pieszych, to wynik, który już w przyszłym roku wiązać się będzie z utratą jednej gwiazdki.
Mercedes B-klasa sama w sobie
Subaru XV bezpieczne dla pieszych
Rewelacyjny rezultat w teście na bezpieczeństwo dorosłych pasażerów uzyskał Mercedes B-klasy. 97% to doskonały rezultat, biorąc pod uwagę zawyżone kryteria klasy premium. B wypadł świetnie także w pozostałych kategoriach, zdobywając pewne pięć gwiazdek. Podobnie zresztą jak, nieco tylko słabszy, Mercedes C-klasy Coupe. Do udanych, testy EuroNCAP zaliczy także Subaru. Nowy SUV – XV otrzymał pełne pięć gwiazdek, wyróżniając się najlepszym w stawce wynikiem w zakresie ochrony pieszych. Zaskoczeniem nie był bardzo dobry wynik Volkswagena Beetle i Land Rovera Evoque.