Test: Skoda Fabia II 1.2 HTP (70 KM)
Skoda Fabia 1.2 HTP po liftingu zmieniła się nieznacznie pod względem wyglądu. W ofercie pojawią się jednak nowe jednostki napędowe. Przetestowaliśmy model wyposażony w sprawdzoną jednostkę o mocy 70 KM.
Nadwozie Skody Fabii – przede wszystkim praktyczność
Pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback okazuje się bardzo praktyczne. Wnętrze jest obszerne ( jak na tą klasę ) głównie dzięki dużej wysokości samochodu ( Fabia jest wyższa o 20 mm od VW Golfa VI ). Dzięki wysokim drzwiom wsiadanie i wysiadanie z pojazdu jest bardzo łatwe.
Ładne i przestronne wnętrze
Na pierwszy rzut oka przykuwa uwagę eleganckie, dwukolorowe wnętrze ( wersja Style ). Dzięki wysokiej jakości wykończenia wnętrza, samochód sprawia wrażenie bardziej ekskluzywnego niż jest w rzeczywistości. Cieszy duża przestrzeń dla kierowcy, każdy znajdzie dla siebie odpowiednią pozycje. W wyposażeniu standardowym każdej Fabii jest kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach – to bardzo dobry ,,standard”.
Ergonomia kokpitu ogólnie jest bardzo dobra. Prawie wszystkie przełączniki są łatwo dostępne i wygodne w obsłudze.
Prawie wszystkie, ponieważ testowany egzemplarz był wyposażony w radio sterowane przyciskami znajdującymi się pod kierownicą.
Niestety obsługa radia przy wykorzystaniu tego modułu jest trudna, znajduję się za nisko żeby kierowca mógł sterować radiem bez odrywania ręki od kierownicy. Dodatkowo element do sterowania radiem czasem przeszkadza w używaniu migaczy, kierowca ,,zahacza” o niego chcąc włączyć kierunkowskaz. Ogólnie – nie polecam tego rozwiązania. Dużo lepsze rozwiązanie jest stosowane w Octavii, sterowanie radiem przyciskami znajdującymi się na kierownicy ( a nie pod kierownicą ).
Ciekawym rozwiązaniem stosowanym w Skodzie Fabii jest wskaźnik informujący o niskiej temperaturze silnika. Dopóki kontrolka nie zgaśnie producent zaleca delikatną jazdę. Koncepcja wydaję się słuszna. W testowanej wersji 1.2 HTP kontrolka gaśnie po przejechaniu ok 3 km – czy silnik jest wtedy nagrzany do optymalnej temperatury ? ( ok 90 stopni cel. ) – oczywiście, że nie!
Szczególnie w silnikach diesla, zawierzenie kontrolce może być zgubne. Miałem okazję jazdy Fabią 1.4 TDI w której również kontrolka ,,zimnego silnika” gasła po przejechaniu ok. 3 km – silnik nie pracował wtedy w optymalnej temperaturze. Pełne wykorzystanie mocy turbodoładowanego silnika w takich warunkach zaowocuję szybkim zużyciem turbiny. Wg mnie kontrolka powinna się świecić dłużej, aż silnik nabierze optymalnej temperatury pracy.
Testowany model był wyposażony w skrętne reflektory projekcyjne z funkcją doświetlania zakrętów – świetne rozwiązanie w przystępnej cenie ( 1100 PLN ). Znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy po krętych, nieoświetlonych drogach.
Skoda Fabia 1.2 HTP – test drogowy
Opinie o silniku 1.2 HTP są bardzo zróżnicowane – jedni kochają tą prostą jednostkę inni nienawidzą
Trzycylindrowa benzynowa jednostka o pojemności 1.2 litra to dobrze znana konstrukcja stosowana min. w VW Polo, Seat Ibiza oraz w Skodzie Fabii. Testowana Fabia posiadała silnik o mocy 70 KM posiadający 4 zawory na cylinder. Silnik pracuje z charakterystycznym warkotem, dźwięk silnika nie jest dokuczliwy, można nawet go polubić ;-).
Główną zaletą tego silnika ( poza ceną ) jest trwałość. Rozrząd jest napędzany bez-obsługowym łańcuchem, choroby wieku dziecięcego 1.2 HTP ma już za sobą, serwis jest prosty i tani. Prosta budowa i brak turbosprężarki sprawia, że silnik jest odporny na brutalne traktowanie i jazdę w niekorzystnych warunkach ( np. krótkie miejskie odcinki ).
Główna wadą silnika jest niska moc. Fabia to pojemne i uniwersalne. We wnętrzu wygodnie podróżują 4 osoby. Jeśli chcemy wykorzystać ten fakt i pojechać troszkę dalej z kompletem pasażerów pojawiają się problemy. Na prostej, pustej drodze można uzyskać w miarę komfortową prędkość podróżną – 120-130 km/h. Niestety takich dróg w Polsce jest bardzo mało 🙁
Samochód tylko do miasta?
Skoda Fabia 1.2 HTP niezbyt nadaję się na trasę
Wyprzedzanie Fabią 1.2 HTP to zajęcie dla odważnych. Skórzana kierownica wchłania wilgoć ze spoconych rąk kierowcy stresującego się czy zdąży wyprzedzić Nyskę jadącą 70km/h, czy nie. Redukcja biegów niewiele daje – trzeba długo czekać i tyle. Czasem nie da się wyprzedzić wolno jadącego pojazdu przez wiele kilometrów, a jazda za np. kopcącym starym autobusem do przyjemnych nie należy.
Wniosek – jeśli chcesz użytkować Skode Fabie nie tylko w mieście nie kupuj silnika 1.2 HTP. Warto zwrócić uwagę na nowe czterocylindrowe silniki TSI o mocy 85 i 105 KM. Oferują wiele lepszą dynamikę zużywają znacznie mniej paliwa. Co ciekawsze można je ,,doposażyć” w automatyczną skrzynię DSG za 3000 PLN – to bardzo ciekawa opcja!
Wysokie zużycie paliwa to kolejna cecha Fabii 1.2 HTP obiecywane przez producenta wartości są bardzo trudne ( niemożliwe ? ) do osiągnięcia. Przy jeździe w trasie spalanie wynosiło 6-6,5 l / 100 km zamiast obiecywanych ( nierealnych ) 4,9 l /100 km. Fizyki się nie oszuka, wysokie nadwozie o sporym oporze powietrza( Cx=0,33) oraz silnik pracujący na stosunkowo wysokich obrotach – te wszystkie czynniki ,,zawyżają” zużycie paliwa.
Testowe spalanie było prawie identyczne jak w Skodzie Octavii 1.4 TSI DSG !
Na pochwałę zasługuje bardzo przyjemnie pracująca skrzynia biegów. Skoki lewarka są dość krótkie i bardzo precyzyjne. Końcówka drążka zmiany biegów ma bardzo praktyczny kształt.
Zawieszenie Fabii zapewnia dobry komfort i dość stabilne zachowanie na drodze. Jedynie przy większych prędkościach Fabia staję się bardziej ,,nerwowa”, szkoda – szczególnie, że fotele z dobrym trzymaniem bocznym zachęcają do dynamicznej jazdy.
Podsumowanie
Skoda Fabia 1.2 HTP to idealne auto dla osoby jeżdżącej na krótkich dystansach, szukającej trwałego i miarę taniego w eksploatacji samochodu. Jeśli potrzebujemy samochodu uniwersalnego, i do miasta i na trasę – szukajmy Fabii 1.2 TSI lub 1.6 TDI.
Dlaczego warto kupić Fabię II 1.2 ? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Skoda Fabia II 1.2 HTP- dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1198 cm3 / t.benz. / R2 / 12 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 51 / 70 / 5400 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 112 / 3000 |
Prędkość maksymalna | 163 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man.5 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,9 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 315 l |
Masa własna / ładowność; | 1035 kg / 530kg |
Cena katalogowa wersji testowej ( cena bazowa 41 200 PLN ) | 54 190 PLN |
Wyposażenie testowego samochodu :
|