Test: Skoda Octavia 1.8 TSI LaurinKlement (160 KM)

Najtańszy model Skody Octavii kosztuje nieco ponad 50 tys. zł, jednak modele cieszące się największą popularnością ( TSI, TDI ) kosztują ok 70-80 tys. zł. Kto w takim razie kupi Octavię 1.8 TSI Laurin & Klement za prawie 100 tys. zł?

Elegancki i niepozorny wygląd – przewaga Skody Octavii

Testowana przez nas czarna Octavia L&C wyglądała elegancko i zgrabnie, prawie tak samo jak ,,zwykła” Octavia za 50 tys. PLN. Kilka detali wyróżnia z zewnątrz ekskluzywny model Laurin & Klement od innych modeli Octavii. Najbardziej widoczna różnica to 17 calowe aluminiowe felgi i znaczek ,,Laurin & Klement” na przednim błotniku. Dla niektórych jest to wada, dla innych zaleta. Jeśli ktoś chce wydać 100-120 tys. zł i zbytnio nie wyróżniać się nowym modelem auta to Octavia L&K jest idealnym rozwiązaniem. Największe różnice widać we wnętrzu.

Powiew luksusu – test Laurin & Klement

Kiedy zobaczyłem w katalogu pierwszą wersję Octavii  L&C ( 1999 r. ) byłem zachwycony eleganckim wyglądem wnętrza. Jakież było moje rozczarowanie, jak kilka lat później miałem okazję poznać ten model dokładniej. Wygląd wnętrza bardzo rozczarowywał, słaba jakość skórzanej tapicerki, mdła kolorystyka – ogólnie wolał bym ,,zwykłą” Octavię.  Zupełnie inaczej jest w nowym modelu.

Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement 2010

Dopiero wnętrze tegorocznego  modelu może być porównywane z takimi samochodami jak Mercedes C-Klass, czy BMW serii 3. Bardzo dobra jakość materiałów, ciekawa kolorystyka i wzorowa ergonomia bardzo pozytywnie wpływają na wrażenia kierowcy. Skoda Octavia L&C przestaje się kojarzyć z autami klasy kompaktowej, może spokojnie być porównywana z modelami klasy premium ( Audi, Mercedes, BMW, Volvo ). Jeśli porównujemy Octavię L&K z klasą premium, wówczas cena zakupu jest bardzo atrakcyjna!

Również standardowe wyposażenie przyjemnie zaskakuje, oprócz ,,standardowych” pozycji takich jak komplet poduszek ( 6 szt )powietrznych czy systemów bezpieczeństwa otrzymujemy takie elementy jak:

  • Reflektory ksenonowe z dynamiczną regulacją zasięgu
  • dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie
  • skórzana tapicerka
  • system audio z 8 głośnikami, zmieniarką na 6 płyt CD mp3


Zmiany stylistycznie nie wpłynęły na funkcjonalność samochodu. Skoda  Octavia pozostała wygodnym i praktycznym pojazdem, tyle tylko, że bardziej luksusowym.

2.0 TDI vs 1.8 TSI – test drogowy

Skoda Octavia 1.8 TSIKupując Skodę Octavię Laurin & Klement możemy wybrać wyjątkowo cichą i dynamiczną wersję benzynową 1.8 TSI o mocy 160 KM lub stosunkowo nową wersję wysokoprężną 2.0 TDI CR. Mieliśmy przyjemność testować wersję benzynową – nie sposób nie polubić tego silnika. Odznacza się wyjątkową kulturą pracy i dużą elastycznością, co ciekawe spalanie jest tylko nieznacznie wyższe niż w wersji 1.4 TSI. Przy dynamicznej jeździe średnie testowe spalanie wyniosło 7,8 l / 100 km, a przy spokojnej jeździe w trasie można spokojnie uzyskać spalanie rzędu 6l / 100 km. Idealnym dopełnieniem koncepcji luksusowej Octavii była by automatyczna skrzynia biegów ( DSG – opcja – dopłata 7300 PLN ), ale również manualna przekładnia zapewnia spory komfort jazdy dzięki bardzo elastycznemu silnikowi.

0-100 km/h 7,8 s!

Moc silnika 1.8 TSI jest więcej niż wystarczająca. Dzięki dużej wartości momentu obrotowego ( 250 Nm ) dostępnego już przy 1500 obr./m auto dynamicznie przyspiesza nawet na 6 biegu.  Najszybsza, 200 konna Octavia RS przyspiesza do 100 km/h tylko 0,5 sekundy szybciej!

Opcje  – skrzynia DSG lub napęd 4×4

Zarówno silnik Skody Octavii 1.8 TSI jak i 2.0 TDI można doposażyć w automatyczną skrzynię biegów DSG. Dopłata wynosząca 7300 PLN nie jest mała, ale warto. Wersja 1.8 TSI wyposażona w siedmiobiegową skrzynię DSG nie dość, że zapewnia identyczne ( czyli w praktyce lepsze ) osiągi, to zapewnia jeszcze mniejsze spalanie! ( średnio 0,3 l / 100 km mniej ). Automatyczna skrzynia znakomicie pasuje do luksusowego charakteru Octavii Laurin & Klement. Jednak po doposażeniu Octavii w skrzynie DSG, nawigację i kilka dodatków auta może przekroczyć 120 tys PLN!

Wersję kombi można doposażyć w sprawny napęd na 4 koła ( technologia Haldex – napęd na tylne koła jest dołączany automatycznie w momencie utraty trakcji kół przednich ).  Cena zwiększy się wówczas o 9300 PLN. Niestety nie można kupić wersji z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią DSG.

Zdecydowanej większości kierowców bardziej się przyda skrzynia DSG niż napęd na 4 koła, szczególnie, że przy mocy 140-160 KM i napędzie na przednie koła Octavia nie ma większych problemów z trakcją.

Podsumowanie

Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement to unikalny samochód. Z jednej strony luksusowo wyposażony i drogi, z drugiej strony to ta sama, popularna Octavia. Testowy egzemplarz wyposażony w wiele dodatkowych elementów kosztował prawie 120 tys. PLN – kwota szokuje. Jeśli jednak poszukamy konkurencyjnego modelu, tak wyposażonego, z podobnym silnikiem i okaże się, że Skoda  Octavia 1.8 TSI wcale nie jest najdroższa!

To bardzo ciekawa propozycja dla osób szukającego bardzo dobrze wyposażonego samochodu, nie rzucającego się nadmiernie w oczy.

Skoda Octavia 1.8 TSI – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1798 cm3 / t.benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 118 / 160 / 4500-6200
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 250 / 1500-4000
Prędkość maksymalna (km/h) 223
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,9 l / 100km
Pojemność bagażnika 560 l
Masa własna / ładowność 1290 kg / 690 kg
Cena katalogowa 99 000 PLN
Cena wersji testowej 117 600 PLN

Wyposażenie Skoda Octavia Laurin & Klement

  • 6 poduszek powietrznych;
  • ESP z ABS+ASR+MSR+HBA+EBV+EDS+DSR;
  • elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne;elektrycznie sterowane, podgrzewane oraz składane lusterka;
  • Climatronic – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna;
  • Skórzana tapicerka;
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie,
  • czujnik parkowanie przód, tył;
    ksenonowe reflektory z dynamiczną regulacją zasięgu;
  • system audio z 8 głośnikami i zmieniarką na 6 płyt CD mp3,
  • 17 calowe felgi aluminiowe
Wyposażenie dodatkowe:
  • MDI (Mobile Device Interface) – 500,00 zł;
  • System nawigacji satelitarnej Columbus z wejsciem AUX IN – 5 500,00 zł;
  • Wielofunkcyjna 4-ramienna skórzana kierownica + obsługa GSM – 100,00 zł;
  • Przygotowanie pod telefon GSM II – 900,00 zł;
  • Sound System (12 głośników, cyfrowy equalizer) – 1 500,00 zł;
  • TPM system kontroli cisnienia w ogumieniu – 500,00 zł;
  • Elektrycznie sterowane okno dachowe – 3 500,00 zł;
  • Niezależny system ogrzewania i wentylacji – 3 600,00 zł;
  • Podgrzewane zewnetrzne miejsca tylnej kanapy – 600,00 zł;
  • Podwójna osłona przeciwsłoneczna – 200,00 zł;
  • Alarm z funkcja monitorowania wnętrza i czujnikiem przechyłu – 1 200,00 zł;
  • Przednie reflektory przeciwmgielne z funkcją Corner – 400,00 zł;
  • Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej – 250,00 zł
<table border=”0″ cellspacing=”2″ cellpadding=”0″ width=”100%”>
<tbody>
<tr>
<td valign=”top”>
<table class=”table_dane” width=”100%”>
<tbody>
<tr class=”table_naglowek”>
<td class=”table_wiersz_naglowek” colspan=”2″ align=”center”>
<h3 class=”naglowek_dane”>Skoda Fabia 1.2 TSI – dane techniczne</h3>
</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory</td>
<td class=”table_wiersz”>1197 cm3  / t.benz.  /  R4  / 8</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Moc maksymalna (kW/KM/obr./min)</td>
<td class=”table_wiersz”>77 / 105 / 5000</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)</td>
<td class=”table_wiersz”>175 / 1550-4000</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Prędkość maksymalna (km/h)</td>
<td class=”table_wiersz”>191</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Skrzynia biegów / napęd na koła</td>
<td class=”table_wiersz”>man. 5  /  przednie</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Przyspieszenie 0-100 km/h</td>
<td class=”table_wiersz”>10,1 s</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Średnie zużycie paliwa</td>
<td class=”table_wiersz”>5,3 l / 100km</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Pojemność bagażnika</td>
<td class=”table_wiersz”>315l</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Masa własna / ładowność</td>
<td class=”table_wiersz”>1075 kg / 530 kg</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Cena katalogowa</td>
<td class=”table_wiersz”>53 500 PLN</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Cena wersji testowej</td>
<td class=”table_wiersz”>53 500 PLN</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
<td valign=”top”>
<table class=”table_dane” width=”100%”>
<tbody>
<tr class=”table_naglowek”>
<td class=”table_wiersz_naglowek” align=”center”>
<h3 class=”naglowek_dane”>Wyposażenie</h3>
</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>
<div id=”wyposazenieContent”>
<ul id=”WZwartosc”>
<li>ACS – system pokolizyjny</li>
<li> schowek pod fotelem pasażera i w podsufitce</li>
<li> automatyczny wyłącznik oświetlenia wnętrza</li>
<li> Pakiet schowków (kieszenie w drzwiach tylnych,elastyczna listwa mocująca i schowki w bagażniku)</li>
<li> przednie reflektory projekcyjne (z modułem DE)</li>
<li> podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej</li>
<li> czujnik parkowania z tyłu</li>
<li> Radio Swing (2DIN) z CD, MP3 z wejściem AUX-IN</li>
<li> obręcze kół ze stopów lekkich 6Jx14″ ANTRES z oponami 195/55 R15</li>
</ul>
</div>
<div id=”wyposazenieContent”>Wyposażenie dodatkowe:</div>
<div>
<div id=”wyposazenieContent”>
<ul id=”WZwartosc”>
<li>mały pakiet skórzany (czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obsługująca radio i telefon) – 300zł</li>
<li> nawigacja Amundsen – 3000 zł</li>
<li> dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera – 200 zł</li>
<li> kurtyny powietrzne</li>
<li> ESP PLUS, ABS, MSR, ASR,EDS,HBA,HHC i TPM – 2 500 zł</li>
<li> Climatrnic – klimatyzacja automatyczna – 999 zł</li>
<li> elektrycznie sterowane szyby tylne – 750 zł</li>
<li> przednie skrętne reflektory projekcyjne z funkcją doświetlania zakrętów i z Day Light – 1 100 zł</li>
<li> zieleń Rallye z białym dachem – 2 550 zł</li>
</ul>
</div>
</div></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!