Test: Skoda Octavia RS 2.0 TSI – rodzinne kombi o mocy 200KM!

Przetestowaliśmy najszybszy model Skody Octavii – wersję RS z silnikiem 2.0 TSI. Czy połączenie 200-konnego silnika z automatyczną skrzynią DSG sprawdzi się w sportowym kombi?

Jeśli chcesz jeździć samochodem nie rzucającym się w oczy, jeśli nie chcesz widywać spojrzeń innych kierowców pełnych zazdrości – nie kupuj Octavii RS w kolorze Błękit Race!

[nggallery id=34 template=”carousel”]

Skoda Octavia RS ( podobnie jak Golf GTI ) różni się od zwykłej wersji różnymi drobiazgami. Zmieniony jest zderzak przedni, chromowane końcówki wydechu, 17-calowe aluminiowe felgi,diodowe reflektory do jazdy dziennej. Zmiany są drobne, ale w połączeniu z lakierem Błękit Race sprawiają, że auto wygląda bardziej ekskluzywnie niż spodziewalibyśmy się po popularnej Octavii.

Na potrzeby Octavii RS przygotowano kilka ciekawych kolorów nadwozia: Czerń Magic, Czerwien Corrida, Srebrny Brilant, Żółty Sprint,Biel Candy, Szary Antracite oraz mój ulubiony Błękit Race. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Kolory Octavii RS

Luksusowe wnętrze

W Polsce najwięcej sprzedaję się Octavii w wersji wyposażeniowej Ambiente lub Classic ( z pakietami np. Mint ). W porównaniu do tych wersji, wnętrze testowanego RS-a jest z innej bajki. Skórzane sportowe fotele – wygodne i dobrze trzymające ciało na zakrętach. Wielofunkcyjna trójramienna kierownica, jest wygodna i praktyczna.

Wnętrze Octavii RS

W standardzie w Octavii RS jest już właściwie wszystko co potrzeba, min:

  • dwustrefowa klimatyzacja,
  • czujniki parkowania przód-tył,
  • reflektory ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów,
  • światła do jazdy dziennej – LED,
  • Radioodtwarzacz CD MP3,
  • sportowe fotele
  • skórzana tapicerka
  • oraz pokrowiec na narty – bardzo mi się ten pomysł podoba – producenta kosztuje to grosze a dla użytkownika ( nie tylko narciarza ) jest bardzo przydatne

Testowany egzemplarz był wyposażony również w elektrycznie sterowny szyberdach oraz nawigację Amundsen8.

Czujniki parkowania informują o ew. przeszkodzie nie tylko sygnałem dźwiękowym – pojawia się również odpowiednia informacja na centralnego wyświetlaczu. Bardzo pomocne rozwiązanie.

Test drogowy – 2.0 TFSI(TSI) + skrzynia DSG

Montowany w Octavii RS silnik 2.0 TFSI o mocy 200 KM to dobrze znana jednostka. Występuje również w samochodach firm Audi, Volkswagen, Seat. Dzięki zastosowaniu wtryskowi bezpośredniego oraz turbodoładowania, silnik ten zapewnia bardzo dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. Silnik pracuję z dużą kulturą, żywiołowo wkręcając się na wysokie obroty – wówczas z układu wydechowego wydawany jest przyjemy, mocny ale nie natarczywy dźwięk. W testowanej Skodzie z silnikiem TFSI współpracowała 6-cio stopniowa skrzynia DSG wymagająca dopłaty 8300 pln w stosunku do manualnej skrzyni biegów.

Jak samochód jeździ?

Brutalnie! Wrażenie dynamicznej jazdy potęguję układ wydechowy który wydaję się być idealnym kompromisem pomiędzy ciszą a basowym brzmieniem silnika. W porównaniu do ,,zwykłej” Octavii 1.4 TSI DSG, skrzynia biegów w RS utrzymuje silnik na nieco wyższych obrotach – dzięki temu reakcja na dodanie gazu jest natychmiastowa. Takie rozwiązanie sprzyja dynamicznej jeździe do której ten samochód został stworzony. Zwykle mocny i elastyczny silnik nie ,,wymusza” na automacie redukcji, oczywiście jeśli wciśniemy mocno gaz – skrzynia zmieni bieg na wyższy i auto wyrwie do przodu.

Dlaczego ,,wyrwie” do przodu?

200 KM i napęd na przednie koła sprawiają, że przy niższych prędkościach, podczas przyspieszania kontrola trakcji ma sporo pracy. Nawet przy prędkości 90 km/h wciskając mocno gaz ( np. podczas dynamicznego wyprzedzania ) czasem zdarza się poślizg kół przednich. Taki urok RS-a – trzeba uważać, szczególnie na śliskiej ( mokrej ) nawierzchni.

Dużą moc najłatwiej zauważyć przy wyższych prędkościach. Zwykłe samochody osobowe po przekroczeniu prędkości 100-120 km/h tracą wigor – nie tutaj! Do prędkości 190-200 km/h RS dynamicznie przyspiesza wciskając kierowcę w fotel. Przy jeździe z dużymi prędkościami samochód jest dość cichy, jednak silnik pracuje na stosunkowo wysokich obrotach – przydał by się siódmy bieg.

Ciekawostka – przy prędkości 100 km/h na ostatnim biegu RS ma wyższe obroty silnika niż słabsza o 78KM wersja 1.4 TSI DSG! Co prawda 7 przełożenie w 1.4 TSI DSG jest nadbiegiem – auto osiąga prędkość maksymalną na 6 biegu, tak samo jak RS. Sama skrzynia DSG montowana w RS jest nieco starszą konstrukcją niż siedmiostopniowa skrzynia dostępna z silnikami 1.4 TSI i 1.8 TSI. Do jej pracy nie można mieć większych zastrzeżeń, jednak jej nowsza (DSG7) wersja pracuje jeszcze lepiej – bardziej miękko i komfortowo. Jest to odczuwalne szczególnie przy powolnym zwalnianiu, dojeżdżając do świateł autem z DSG7 w przeciwieństwie do DSG6 nie czujemy ani nie słyszymy redukcji biegów.

Wir w baku – czyli jakie jest spalanie?

Niekoniecznie! Realne zużycie paliwa przy ,,normalnej” jeździe to 8-9 litrów / 100km. Przy ekonomicznej jeździe w trasie 7l /100km. W sumie niedużo więcej niż w wersji 1.4 TSI ! Oczywiście, pełne wykorzystanie mocy silnika daje sporo frajdy za cenę wysokiego spalania. Przy autostradowej jeździe ( 150-170 km/h ) komputer wskazywał 11,3 l/100km, a tym samochodem można jechać znacznie szybciej!

Stabilne zawieszenie + mocne hamulce

W porównaniu do standardowej wersji Octavii, pod względem prowadzenia to zupełnie inny samochód. Sprawia wrażenie znacznie cięższego, masywniejszego, mocniejszego samochodu. Dzięki sportowym fotelom kierowca jest ,,zrośnięty” z samochodem. Miałem wrażenie, że bez względu na ryzyko wykonywanego manewru nic nie jest wytrącić z równowagi RS-a. Obniżone (13mm) i utwardzone zawieszenie w połączeniu z 17 calowymi felgami zapewnia doskonałe prowadzenie na zakrętach oraz stabilność przy dużych prędkościach. Z drugiej strony nie jest przesadnie sztywne, jazda jest komfortowa i przede wszystkim bezpieczna.

Koszty

Testowany egzemplarz kosztuje ponad 130 tys. PLN! Cena jak na Octavie astronomiczna. Jednak gdy zwrócimy uwagę na wyposażenie, osiągi, możliwości okaże się, że nic tańszego nie znajdziemy! Osobiście uważam, że cena jest ok – tylko ja po prostu za mało zarabiam :-)

Warto dodać, że Skoda RS jest również dostępna  w wersji ciężarowej

Podsumowanie

Skoda Octavia RS do idealne auto dla kierowcy potrzebującego wygodnego, przestronnego i uniwersalnego samochodu z ponadprzeciętnymi osiągami. Trzeba lubić dynamiczną sportową jazdę – wtedy wykorzystamy wszystkie zalety auta. Dodatkowo cieszy bardzo bogate wyposażenie, luksusowe wnętrze oraz kolor Błękit Race!

Jeśli chcemy mieć szybkie auto do zwykłej jazdy w zupełności wystarczy ,,zwykła” Octavia 1.8 TSI mająca nieznacznie gorsze osiągi od RS (przyspieszenie 0-100km/h – 7,9 s !) a kosztująca ok 20 tys. PLN mniej.

Dlaczego warto kupić Octavie RS 2.0 TSI DSG?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • Po spojrzeniu na Octavie RS w kolorze Błękit Race świat staje się piękniejszy ;-)
  • auto świetnie się prowadzi, b.dobry silnik i skrzynia DSG
  • samochód posiada praktycznie pełne wyposażenie już w standardzie
  • Super fotele i b.dobra ergonomia kokpitu, pojemny bagażnik
  • Za ok. 20 tys. PLN mniej możemy kupić szybką i ekonomiczniejszą wersję Octavii 1.8 TSI DSG ( przysp. 0-100 km/h – 7,9 s )
  • w cenie testowego RS-a można kupić Skodę Superb Elegance 2.0 TDI CR 170KM ze skrzynią DSG
  • już za 135 tys. możemy kupić 4 szt. Fabii Junior o łącznej mocy aż 240 KM!
Skoda Octavia RS DSG- dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1984 cm3 / t.benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 147 / 200 / 5100-6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 280 / 1800 – 5000
Prędkość maksymalna 237
Skrzynia biegów/napęd na koła aut.DSG 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,7 l / 100km
Pojemność bagażnika 580 l
Masa własna / ładowność; 1390 kg / 555 kg
Cena katalogowa 131 tys. PLN
Wyposażenie standardowe : 6 poduszek powietrznych, ESP , ABS,EBV,MSR,ASR, bi-ksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, czujniki parkowania przód-tył, dwu-sferowa klimatyzacja automatyczna,wielofunkcyjna skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD MP3 , 17″ aluminiowe felgi, zintegrowana antena dachowa, nawigacja GPS, skórzana tapicerka, szyberdach sterowany elektrycznie, przyciemniane tylne szyby
Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!

5 odpowiedzi na „“Test: Skoda Octavia RS 2.0 TSI – rodzinne kombi o mocy 200KM!””

  1. […] 7,7 l / 100 km. To bardzo dobra oferta cenowa – np. Skoda Octavia RS z tym silnikiem ( test Octavii RS ) kosztuje prawie 15 tys. PLN […]

  2. rokT pisze:

    Znajdziemy znajdziemy.Tzn.auto o porownywalnej mocy,wieksze i…diesla.Za 138tys u Peugeota jest model 508gt.Z 204konnym dieslem,automatem i bogatszym wyposazeniem.Dodatkowo to auto duzo wieksze,wygodniejsze a tylko minimalnie woloniejsze.

  3. noi.. pisze:

    No jeśli ktoś by chciał większe auto to by sobie kupił, jest ich sporo nie tylko 508, tylko wątpię czy będzie miał taką przyjemność z jazdy. Czy to jest jakiś kompleks że auto musi być tak duże? A tutaj przydałoby się jeszcze kilka kucy i 4×4 – jak w audi tts np. Ale czego nie zrobi fabryka zrobią nasi tunerzy..

  4. rycho pisze:

    alto ladne jak wiele innych.za drogie.brak wersji 4×4.ja bym kupil inny.

Dodaj komentarz