Skoda Octavia 1.2 TSI – dostępna już w Polsce!
W nowym modelu Octavii jest już dostępny silnik 1.2 TSI o mocy 105KM (również ze skrzynią DSG). W praktyce zastąpi wysłużoną jednostkę 1.6 MPI o mocy 102 KM. Nowy silnik TSI jest droższy od silnika 1.6MPI zaledwie o 1100 pln.
Nie dość że oferuje lepsze osiągi (do 100 km/h rozpędza się 1,5 sekundy szybciej niż 1.6 MPI ) to jeszcze zużywa znacznie mniej paliwa. Średnie spalanie Octavii z silnikiem 1.2 TSI wynosi średnio 5,7 l/100 km. W porównaniu do 1.6 MPI jest to mniej o 1,7 l na każde 100 km. Zakup jednostki 1.2 TSI zwróci się już po przejechaniu 15 000 km!
1.2 TSI lub 1.6 TDI + DSG w Skodzie Octavia
Poprzednio czeski producent zastosował ten silnik w modelu Yeti. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 175 Nm (dostępny w zakresie 1550 – 4100 obr./min), sprawia, że ta wyjątkowa jednostka napędowa jest bardzo dobrym rozwiązaniem zarówno do jazdy po mieście, jak i po autostradzie. Opcjonalnie silnik można połączyć z sześciobiegową przekładnią ręczną lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów DSG.
Nie wiadomo tylko, czy nowa jednostka będzie tak trwała i wytrzymała jak sprawdzony motor 1.6 MPI. Z pewnością będzie bardziej wrażliwa na jakość paliwa i mniej odporna (ze względu na turbo) na brutalne traktowanie ( np. rajdowa jazda na zimnym silniku nie wchodzi w grę:-) ). Starsza jednostka z pewnością lepiej się nadaje do zamontowania instalacji gazowej, instalacje do silnika TSI są tak drogie, że montaż gazu jest wręcz nieopłacalny.
1.2 TSI vs 1.6 TDI
Porównując te dwa ciekawe silniki, na pierwszy rzut oka zastanawia cena obu jednostek. Dopłata za diesla 1.6 TDI wynosi ponad 11 000 pln! Do tego dochodzi droższy serwis, ubezpieczenia itd. Licząc tylko różnice w spalaniu ( katalogowym ) diesel zwróci się dopiero po 150 000 km!
Oba silniki mają niemal identyczne parametry: przyspieszenie, prędkość maks. Diesel z pewnością lepiej sprawdzi się w dalekich ( szybkich ) trasach, z kolei 1.2 TSI to idealna jednostka do poruszania się na krótkich dystansach oraz po mieście.