Test: Skoda Octavia 1.2 TSI DSG 105 KM
Czy mały silnik 1.2 TSI da sobie radę pod maską dość masywnej Skody Octavii w wersji sedan? Takie pytanie zadaliśmy sobie tuż przed jazdą testową. Jaka jest odpowiedź? Zapraszamy do lektury testu.
Skoda jak Skoda, Octavia jak Octavia
Niektórym mogłoby się wydawać, że Skoda Octavia wyposażona w tak mały silnik jak 1.2 TSI różni się od wersji napędzanych większymi jednostkami. Nic bardziej mylnego. To ta sama, dobrze wszystkim znana Octavia II generacji o tej samej masie i aerodynamice. Ten samochód nie zmienia się, od lat zachowując według jednych ponadczasową, według innych staroświecką stylistykę. Testowany egzemplarz to wersja sedan, jeżdżąca na kołach z 16” felgami. Na wstępie warto zauważyć, że takie rozwiązanie wydaje się optymalne dla Octavii, poruszającej się po drogach w naszym kraju.
Wewnątrz auta także wszystko po staremu. I znowu, jedni design Skody mogą nazwać stonowaną elegancją, inni staromodnym tandeciarstwem. Fakt, elementy wykończenia nie wyglądają efektownie, ale wbrew pozorom są trwałe. A o to właśnie chodzi większości nabywców Skody.
Moc Skody Octavii 1.2 TSI – przyzwoite 105 KM
Idea downsizingu musiała dosięgnąć także auta produkowane przez czeską firmę. Mała jednostka 1.2 TSI to najmniejszy silnik w gamie modelowej Octavii, ale nie najsłabszy. Mniejszą moc rozwijają tradycyjne jednostki 1.4 (80 KM) i 1.6 (102 KM). Doładowany TSI rozwija 105 KM i choć z technologicznego punktu widzenia jest bardziej narażony na awarie, to dzięki niskiemu zużyciu paliwa i niezłej mocy, może uchodzić za ekonomiczny. Jego głównym ,,konkurentem” jest, także znajdujący się w gamie Octavii, 1.4 TSI o mocy 122 KM. Jest większy, mocniejszy i…tylko 2 100 zł droższy.
1.2 TSI 105 KM vs. 1.4 TSI 122 KM – test drogowy
Czy warto dopłacić 2 100 zł do Octavii 1.4 TSI? Tak!
Wielu nabywców wybierając mniejszą jednostkę przy zakupie, liczy na wynikłe z tego oszczędności. W tym przypadku ten tok rozumowania nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Podczas testu Octavia z silnikiem 1.2 paliła średnio 7 l na 100 km. To dokładnie tyle samo, co redakcyjna Octavia 1.4 TSI (test długodystansowy). Zostawmy kwestię tego, że uzyskane wyniki są o prawie litr wyższe niż wynika z danych producenta. Oba silniki spalają po prostu podobne ilości paliwa. A jak jeżdżą?
Skrzynia DSG i Octavia 1.2 TSI – test drogowy
1.2 TSI daje sobie radę pod maską Octavii. Przy spokojnej jeździe nie można nań narzekać. W porównaniu do 1.4 TSI wypada jednak gorzej. Większy silnik cechuje się lepszą kulturą pracy. Jest też lepszy na starcie (sprint do ,,setki” około 1 s. krótszy). Przy dynamicznym starcie – tzw. pedał w podłodze – 1.2 TSI rusza dynamicznie ale… po pewnym czasie. Przez wyczuwalną chwilę auto stoi i nic się nie dzieje – takich problemów nie ma silnik 1.4 TSI który szybciej wprawia auto w ruch. Zmiana przełożeń dwusprzęgłowej automatycznej przekładni DSG jest identyczna w obu jednostkach – czyli szybka i prezycyjna. Małe szarpnięcia można odczuć jedynie przy redukcji biegów. W praktyce, Skodą Octavią z silnikiem 1.2 TSI bez problemów dojedziemy do pracy trzymając się przepisów ruchu drogowego, ale na autostradzie już nie poszalejemy. Z Octavią 1.4 TSI także nie ma mowy o drogowych szaleństwach, ale mamy tu większe szanse na zwycięski wyścig spod świateł, np. z Volkswagenem Golfem poprzedniej generacji.
Dla kogo jest Skoda Octavia 1.2 TSI?
Skoda Octavia 1.2 TSI to auto dość przestronne i względnie wygodne dla czterech pasażerów. Posiada duży, 580-litrowy bagażnik. Silnik z turbosprężarką jest bardziej ,,ryzykowny” niż tradycyjny, ale koszty serwisu Skody nie są wysokie. Moc 105 KM to za mało do codziennego przemierzania długich dystansów po drogach ekspresowych i autostradach, ale w zupełności wystarczy na krótsze dystanse. Spalanie średnie nie jest niskie, ale można je ograniczyć jeżdżąc bardzo spokojnie. Wyłaniający się z tych cech, rysopis kierowcy, pozwala wysnuć spostrzeżenie, że Octavia 1.2 TSI to auto dla spokojnych ludzi, raczej w wieku przedemerytalnym lub emerytów, którzy cenią sobie prostotę i jakość, kosztem wyglądu i osiągów auta. Kierowcy wymagający od samochodu czegoś więcej powinni zdecydować się na dopłatę do mocniejszej jednostki lub po prostu na inny samochód.
Ceny Octavii 1.2 TSI DSG
Octavia 1.2 TSI z automatem od 68 300 zł
Skody powoli przestają uchodzić za auta najatrakcyjniejsze cenowo. Testowana Octavia w podstawowej wersji wyposażenia kosztuje 68 300 zł, ale 7 900 zł to koszt automatycznej przekładni DSG. Mimo wszystko ta wersja jest nieco zbyt droga, zwłaszcza, że Octavia z mocniejszym i lepiej zestrojonym z DSG silnikiem 1.4 kosztuje jedynie 2 100 zł więcej. Jeśli Skoda nie obniży cen, wkrótce może zacząć obawiać się utraty pierwszych miejsc na liście najchętniej kupowanych samochodów w Polsce. Konkurencja nie śpi i oferuje coraz lepsze samochody w coraz niższych cenach. Kto może być obecnie najpoważniejszym rywalem dla Skody Octavii? Np. Chevrolet Cruze z o wiele bardziej atrakcyjnym designem, niezłymi silnikami, bogatym wyposażeniem standardowym, niższą ceną ale … bez skrzyni DSG!
Skoda Octavia 1.2 TSI DSG 105 KM – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|