Test: Volkswagen Polo 1.2 TSI (105 KM)

Dynamiczny wygląd nowego VW Polo mocno upodobnił się do Golfa. Przetestowaliśmy najnowszą wersję benzynową  1.2 TSI o mocy 105 KM.

Nowe Polo – prawie Golf

Dynamiczna sylwetka nowego Volkswagena Polo może się podobać.  Wymiary nowego Polo się zwiększyły, wielkością dorównuję już Golfowi serii III. Niestety jak na prawie 4 metrowy hatchback, nowe Polo nie oferuje zbyt dużo miejsca dla pasażerów – dokładniej dużo miejsca dla pasażerów o wzroście powyżej 180 cm. Pomimo sporych wymiarów, praktycznie identycznych jak w Skodzie Fabii – konstruktorom nie udało się zrobić tak obszernego wnętrza jak popularnej Fabii.

Wnętrze może nie jest rekordowo obszerne, jest natomiast nowocześnie zaprojektowane oraz wykonane z dobrej klasy materiałów. Uwagę przykuwa deska rozdzielcza wykonana z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa ( technologia Slush).  Ergonomie miejsca pracy kierowcy można uznać za wzorcową. Wnętrze Polo można uznać za uboższą ( lecz wciąż dobrą ) kopie wnętrza VW Golfa, z wszelkimi jej zaletami i wadami.

Wyposażenie testowanego samochodu ( wersja Comfortline + pakiety Cool & Sound I, Drogowy ) jest wystarczające, ale jak zwykle u VW podstawowe wersję są naprawdę ,,gołe”, po przyzwoitym doposażeniu Polo cena szybko zbliża się do Golfa.

VW Polo 1.2 TSI – test drogowy

Najnowszy silnik VW 1.2 TSI o mocy 105 KM to wydajna i nowoczesna jednostka. Silnik nie jest mocno wysilony ( 87,5 KM z litra pojemności ), podobnie jak jednostka 1.4 TSI. 2 zawory na cylinder, trubodoładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny i … tyle!

Maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest dostępny już przy 1.550 obr./min zapewnia doskonałą elastyczność i bardzo dobre osiągi. Kultura prasy silnika jest dobra, porównywalna z jednostką 1.4 TSI.

Przyspieszenie do 100 km/h zajmuję nowemu Polo jedynie 9,7 s ( nie tak dawno podobne osiągi miało Polo GTI ), prędkość maksymalna 190 km/h. Dzięki precyzyjnej 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, nawet przy szybkiej autostradowej jeździe, silnik ma stosunkowo niskie obroty, zachowując dodatkowo umiar w zużyciu paliwa.

Obiecywane przez producenta średnie zużycie na poziomie 5,3 l / 100 km jest możliwe do uzyskania … w trasie, o ile nie przekraczamy 120 km/h.  Realne średnie zużycie wynosi ok 6-6,5 l/100 km – prawdopodobnie było by niższe gdyby auto było wyposażone z skrzynię DSG. Aby w 100% wykorzystać ,,ekonomiczny potencjał” jednostki należy często zmieniać biegi aby jechać na możliwie niskim przełożeniu, wykorzystując maksymalny moment obrotowy który jest już przy 1550 obr./m.  Dla mnie taka jazda to katorga – Polo 1.2 TSI lepiej nadaję się do dynamicznej jazdy z pełnym wykorzystaniem silnika. Przy przyspieszaniu wolę przeciągnąć silnik na 3 biegu po czym wrzucić od razu szóstkę. Może nie jest to najoszczędniejsza metoda ale daje masę frajdy.

Komfortowo i pewnie

polo-tsi

Często kierowcy nie dostrzegają efektów prac konstruktorów jeśli chodzi o zawieszenie. Silniki łatwo porównać: przyspieszenie, elastyczność, zużycie paliwa. Jak porównać zawieszenia? Liczą się głównie subiektywne odczucia – niewiele da się zmierzyć.

Moje subiektywne odczucia były bardzo pozytywne. Samochód jest lekki ( 1088 kg ) a prowadzi się nadzwyczaj stabilnie i pewnie. Jazda po nierównościach również nie pozwala na marudzenie, zawieszenie Polo ( podobnie jak Golfa ) to bardzo udany kompromis pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem. Nie wyobrażałem sobie dynamicznej jazdy po autostradzie z prędkościami 140-160 km/h tak małym i lekkim samochodem –  a jednak – VW Polo świetnie sobie radzi w takich warunkach!

Koszty

Po ,,uzbrojeniu” VW Polo w niezbędne wyposażenie ( elektryka, klimatyzacja, radio, ESP ) cena niebezpiecznie zbliża się do lepiej wyposażonego ( dodatkowo kurtyny powietrzne ) Golfa.  Za wersję Comfortline z pakietami pakiety Cool & Sound I oraz Drogowym musimy zapłacić ponad 55 tys. pln! To sporo, w zamian otrzymujemy jednak ekonomiczny, komfortowy samochód o bardzo dobrych osiągach.

Warto dodać, że nowe Polo może być samochodem ,,ciężarowym” – homologacja ( pakiet Business ) kosztuję 1800 pln.

Podsumowanie

Volkswagen Polo 1.2 TSI to ciekawa propozycja dla kierowców o wzroście do 180 cm, poszukujących kompaktowego auta o bardzo dobrych osiągach i przyzwoitym spalaniu. Dodatkowo auto można doposażyć w skrzynię DSG, dopłata wynosi 6600 PLN – to sporo szczególne, że konkurencyjna Skoda wymaga dopłaty 4500 PLN ( za tą samą skrzynię do tego samego silnika ).

Dla niektórych atutem Polo może być zdobycie w tym roku nagrody World Car of the Year! W finale Volkswagen Polo pokonał takich rywali jak Mercedes Benz E-Class i  Toyota Prius!

Dlaczego warto kupić Polo  1.2 TSI ?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • wzorowa dynamika oraz elastyczność silnika
  • stosunkowo niskie spalanie
  • atrakcyjny wygląd
  • doskonałe prowadzenie
  • dopłata do lepiej wyposażonego  VW Golfa z tym samym silnikiem wynosi ok. 8 tys. pln – dobra alternatywa dla wysokich kierowców
  • podobnie wyposażona Skoda Fabia 1.2 TSI jest tańsza o 3 tys. PLN – znacznie większa w środku
Volkswagen Polo 1.2 TSI – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1197 cm3 / t.benz. / R4 / 8
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 77 / 105 / 5000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 175 / 1550-4100
Prędkość maksymalna 190
Skrzynia biegów/napęd na koła man.6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Średnie zużycie paliwa ( katalogowe ) 5,3 l / 100km
Pojemność bagażnika 280 l
Masa własna / ładowność; 1088 kg / 490 kg
Cena katalogowa wersja Comfortline +Pakiety Cool & Sound,Drogowy,ESP 55 220 PLN
Wyposażenie testowego samochodu :
  • 4 poduszki powietrzne
  • Elektrycznie sterowane szyby
  • Elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka
  • ESP z ABS, ASR, EDS, MSR
  • Czujnik parkowana z tyłu
  • Pakiet „Cool&Sound I”
    – klimatyzacja z regulacją półautomatyczną „Climatic” (PH1)
    – system radiowy RCD 210 (RFA)
  • Pakiet „Drogowy”
    – Park Pilot – czujniki parkowania z tyłu
    – tempomat
    – komputer pokładowy MFA
    – czujnik kontroli ciśnienia w oponach

 

175/1550-4100

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • Me

    Ładne autko, mógłbym kiedyś takie mieć 😉 Tylko ta cena… skonfigurowaliście na optymalną wersję (jak dla mnie niepotrzebny tylko tempomat i czujnik kontroli ciśnienia w oponach, ale to w pakiecie), a cena 55tys. zł. Niemało jak za samochód tej wielkości (choć rozumiem, że silniczek jest fajny :D).

    „4 zawory na cylinder, trubodoładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny i … tyle! ”
    Czy na pewno ma 4 zawory na cylinder? W wielu miejscach spotkałem się ze stwierdzeniem, że to jednostka 8V.

    • BE

      Rzeczywiście wkradł się błąd w opisie silnika – 1.2 TSI posiada 2 zawory na cylinder. Rzeczywiście różne źródła podają różne wartości – poniżej link do ciekawej prezentacji silnika, tam widać co i jak 🙂

      http://www.youtube.com/watch?v=PY91c8JCwv0

      Dziękujemy za korektę

  • Pingback: Hyundai i20 1.2 test | opinie | dane techniczne | 1.4 CRDi | przyspieszenie.pl()

  • Łukasz

    Jestem właśnie na etapie zakupu nowego auta tego formatu. Dzięki za artykuł, przydało się nieco więcej dowiedzieć. A oto moje spostrzeżenia po wizytach w salonach.

    Co do wielkości wnętrza, nie odczuwam,aby skoda Fabia była większa… Może minimalnie…ale to już trzebaby było z linijką mierzyć. Oba samochody oferują tyle samo miejsca w środku. Kwestia wyboru, patrząc jednak na stopień utraty wartości i ewentualne szanse odsprzedaży auta, skłaniałbym się w kierunku VW Polo. Jednak na prawdę, w niczym nie ustępuje Fabia swojemu bliźniakowi z Wolfsburga biorąc pod uwagę silnik 1.2 TSI. Faktycznie, autor ma rację z ceną DSG – drożej u VW, ale jest na to prosty sposób. Wystarczy „przycisnąć” Pana w salonie i wspomnieć o Skodzie i sam bez dłuższego wahania zaproponuje nam zejście do ceny oferowanej przez Skodę :)))

    Zastanawiam się tylko jak z ewentualną naprawą tej skomplikowanej skrzyni??? W salonach milczą i słodzą, ale złośliwość rzeczy martwych nie zna granic. Chętnie zapoznam się z opiniami użytkowników aut z DSG.

    pozdrawiam
    Łukasz

    No, może troszeczkę ładniej wygląda

    • T

      Mam ten sam problem z wyborem auta. Zastanawiam się nad vw polo, ale z silnikiem 1.4 85KM i skoda fabią z silnikiem 1.2 TSI 85 KM. Skoda tańsza o ok 6 tys. i dają gwarancję na 4 lata i ma lepsze wyposażenie. Nie przekonuje mnie jednak stylistyka nadwozia skody, choć wszystko wskazuje, że fabia wygrywa z polo to nadal mam dylemat, bo nowe polo bardzo mi się podoba.

      • Kyle

        1,4 i tylko 85 KM? 1,2 turbo i tylko 85 KM? – bez sensu silniki (Oplowski 1,2 bez turbo wyciąga 85-86KM i to jest fajny silnik). Lepiej kup 1,2 105-110 KM skoro masz się już ładować w turbo. A jak nie turbo, tylko 1,4 to nie tak słabe jak 85 KM czy nawet 95 KM, bo w dzisiejszych czasach z takiej pojemności, bez turbo wyciska się znacznie więcej.

        • Kyle

          Nawet biorąc pod uwagę, że pisałeś to 3 lata temu, to już wtedy były silniki Opel 1,2 litra, bez turbo 85-86 koni.

  • grot

    Czy auto jest ekonomiczne to…gdzie by nie czytac sa rozne wartosci spalania VAGow z TSI.
    W biezacym nr.Auto Swiat jest podsumowanie takiego testu na dystansie 100tys km wlasnie takiego Polo 1.2Tsi.
    Polo znioslo test niezle(19pozycja na ponad 100aut w tescie na 100tys km)ale srednie zuzycie paliwa na tych 100 000km wynioslo ponad 8.5l/100km!!!A przy jezdzie ponad 140km male Tsi pochlanialo ponad 14l(!!!)na setke
    A przeciez to male autko z silnikiem 105km…

    • Zen

      Jak każda turbobenzyunówka może w trasie palić np. 5l i 2x tyle czyli np 10, jak trzeba jeździć żeby z w silniku 1.2 spalic 14 litrów – nie wiem 🙂 Chyba z gazem w podłodze!

  • Sparow

    Mam takie mało cudo z tym silniczkiem i skrzynia DSG;) i w trasie jak nie przekraczam setki to spalanie wynosi 4,9-5,1 l.
    Powyżej setki wyraźnie skacze średnie spalanie przy 110 km/h wynosi 7 litrów.
    W mieście ruszanie na zimnym silniku na krótkie trasy 2-3 km komputer wskazuje 9,5l.
    Potem po ponownym odpaleniu jest juz tylko lepiej 😉 7-7,5l.
    Jest to autko wybitnie do miasta więc proszę nie dziwić że jak depniemy to spalanie radykalnie się zwiększy

  • addam44

    Obecne Polo to ladne autko.
    Ale uwazam ze w dluzszej perspektywie to zaden silnik turbo do miasta a szczegolnie na krotkie trasy sie nie nadaje.Wczesniej czy pozniej to- w porownaniu do silnika atmosferycznego- wygeneruje jakies koszty napraw.

  • Romek

    Ludzie , guzik mnie to obchodzi ile moja polówka spala . Pieprzenie że komuś spala 5,5 a innemu 6 litrów jest totalnym absurdem . Jade na stacje i tankuje do pełna , co to ma za znaczenie że zapłace 220zł lub 240zł . A już głupotą totalną jest jak ktoś sugeruje żeby jeździć na wyższych biegach bo mniej pali. Jazda jest przyjemnoscią , kupiłem vw poto żeby korzystać z jego całych możliwości a nie zastanawiać się w trakcie jazdy ile trace pieniędzy jadąc na jakimś biegu . Lepiej piszcie komentarze do gościa niedzielnego , albo zajmijcie się tematem segregacji śmieci a nie wypowiadajcie sie na temat vw polo .
    I jeszcze jedno nie porównujcie skody do volkswagena to tak jak byście porównali hulajnoge do promu kosmicznego !!!