Test: Volkswagen Polo 1.2 TSI (105 KM)
Dynamiczny wygląd nowego VW Polo mocno upodobnił się do Golfa. Przetestowaliśmy najnowszą wersję benzynową 1.2 TSI o mocy 105 KM.
Nowe Polo – prawie Golf
Dynamiczna sylwetka nowego Volkswagena Polo może się podobać. Wymiary nowego Polo się zwiększyły, wielkością dorównuję już Golfowi serii III. Niestety jak na prawie 4 metrowy hatchback, nowe Polo nie oferuje zbyt dużo miejsca dla pasażerów – dokładniej dużo miejsca dla pasażerów o wzroście powyżej 180 cm. Pomimo sporych wymiarów, praktycznie identycznych jak w Skodzie Fabii – konstruktorom nie udało się zrobić tak obszernego wnętrza jak popularnej Fabii.
Wnętrze może nie jest rekordowo obszerne, jest natomiast nowocześnie zaprojektowane oraz wykonane z dobrej klasy materiałów. Uwagę przykuwa deska rozdzielcza wykonana z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa ( technologia Slush). Ergonomie miejsca pracy kierowcy można uznać za wzorcową. Wnętrze Polo można uznać za uboższą ( lecz wciąż dobrą ) kopie wnętrza VW Golfa, z wszelkimi jej zaletami i wadami.
Wyposażenie testowanego samochodu ( wersja Comfortline + pakiety Cool & Sound I, Drogowy ) jest wystarczające, ale jak zwykle u VW podstawowe wersję są naprawdę ,,gołe”, po przyzwoitym doposażeniu Polo cena szybko zbliża się do Golfa.
VW Polo 1.2 TSI – test drogowy
Najnowszy silnik VW 1.2 TSI o mocy 105 KM to wydajna i nowoczesna jednostka. Silnik nie jest mocno wysilony ( 87,5 KM z litra pojemności ), podobnie jak jednostka 1.4 TSI. 2 zawory na cylinder, trubodoładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny i … tyle!
Maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest dostępny już przy 1.550 obr./min zapewnia doskonałą elastyczność i bardzo dobre osiągi. Kultura prasy silnika jest dobra, porównywalna z jednostką 1.4 TSI.
Przyspieszenie do 100 km/h zajmuję nowemu Polo jedynie 9,7 s ( nie tak dawno podobne osiągi miało Polo GTI ), prędkość maksymalna 190 km/h. Dzięki precyzyjnej 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, nawet przy szybkiej autostradowej jeździe, silnik ma stosunkowo niskie obroty, zachowując dodatkowo umiar w zużyciu paliwa.
Obiecywane przez producenta średnie zużycie na poziomie 5,3 l / 100 km jest możliwe do uzyskania … w trasie, o ile nie przekraczamy 120 km/h. Realne średnie zużycie wynosi ok 6-6,5 l/100 km – prawdopodobnie było by niższe gdyby auto było wyposażone z skrzynię DSG. Aby w 100% wykorzystać ,,ekonomiczny potencjał” jednostki należy często zmieniać biegi aby jechać na możliwie niskim przełożeniu, wykorzystując maksymalny moment obrotowy który jest już przy 1550 obr./m. Dla mnie taka jazda to katorga – Polo 1.2 TSI lepiej nadaję się do dynamicznej jazdy z pełnym wykorzystaniem silnika. Przy przyspieszaniu wolę przeciągnąć silnik na 3 biegu po czym wrzucić od razu szóstkę. Może nie jest to najoszczędniejsza metoda ale daje masę frajdy.
Komfortowo i pewnie
Często kierowcy nie dostrzegają efektów prac konstruktorów jeśli chodzi o zawieszenie. Silniki łatwo porównać: przyspieszenie, elastyczność, zużycie paliwa. Jak porównać zawieszenia? Liczą się głównie subiektywne odczucia – niewiele da się zmierzyć.
Moje subiektywne odczucia były bardzo pozytywne. Samochód jest lekki ( 1088 kg ) a prowadzi się nadzwyczaj stabilnie i pewnie. Jazda po nierównościach również nie pozwala na marudzenie, zawieszenie Polo ( podobnie jak Golfa ) to bardzo udany kompromis pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem. Nie wyobrażałem sobie dynamicznej jazdy po autostradzie z prędkościami 140-160 km/h tak małym i lekkim samochodem – a jednak – VW Polo świetnie sobie radzi w takich warunkach!
Koszty
Po ,,uzbrojeniu” VW Polo w niezbędne wyposażenie ( elektryka, klimatyzacja, radio, ESP ) cena niebezpiecznie zbliża się do lepiej wyposażonego ( dodatkowo kurtyny powietrzne ) Golfa. Za wersję Comfortline z pakietami pakiety Cool & Sound I oraz Drogowym musimy zapłacić ponad 55 tys. pln! To sporo, w zamian otrzymujemy jednak ekonomiczny, komfortowy samochód o bardzo dobrych osiągach.
Warto dodać, że nowe Polo może być samochodem ,,ciężarowym” – homologacja ( pakiet Business ) kosztuję 1800 pln.
Podsumowanie
Volkswagen Polo 1.2 TSI to ciekawa propozycja dla kierowców o wzroście do 180 cm, poszukujących kompaktowego auta o bardzo dobrych osiągach i przyzwoitym spalaniu. Dodatkowo auto można doposażyć w skrzynię DSG, dopłata wynosi 6600 PLN – to sporo szczególne, że konkurencyjna Skoda wymaga dopłaty 4500 PLN ( za tą samą skrzynię do tego samego silnika ).
Dla niektórych atutem Polo może być zdobycie w tym roku nagrody World Car of the Year! W finale Volkswagen Polo pokonał takich rywali jak Mercedes Benz E-Class i Toyota Prius!
Dlaczego warto kupić Polo 1.2 TSI ? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Volkswagen Polo 1.2 TSI – dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1197 cm3 / t.benz. / R4 / 8 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 77 / 105 / 5000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 175 / 1550-4100 |
Prędkość maksymalna | 190 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man.6 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Średnie zużycie paliwa ( katalogowe ) | 5,3 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 280 l |
Masa własna / ładowność; | 1088 kg / 490 kg |
Cena katalogowa wersja Comfortline +Pakiety Cool & Sound,Drogowy,ESP | 55 220 PLN |
Wyposażenie testowego samochodu :
|
175/1550-4100 |