Test: Opel Astra 1.4 Turbo vs. Skoda Octavia 1.4 TSI DSG

Porównaliśmy Opla Astrę 1.4 Turbo z popularną Skodą Octavią 1.4 TSI, oba samochody były wyposażone w skrzynie automatyczne. Czy Skoda wygra pojedynek dzięki nowoczesnej skrzyni DSG?

Nowa Astra urosła i… przytyła

Testowy Opel Astra Sports Tourer  ważył aż 1500 kg czyli tyle ile Skoda Superb 1.4 TSI kombi!

Porównanie: Opel Astra vs. Skoda OctaviaMały silnik testowanego Opla Astry wzbudził niepokój naszej redakcji, gdy przyjrzeliśmy się bliżej gabarytom samochodu. Z nadwoziem typu kombi (Sports Tourer) i bogatym wyposażeniem, egzemplarz ważył, według naszych szacunków, około półtorej tony! Postanowiliśmy zestawić wóz z firmową Skodą Octavią (także kombi z silnikiem 1.4 TSI 122 KM). Wizualnie Astra góruje nad Skodą w każdym calu. Nadwozie prezentuje się dobrze. Auto sprawia wrażenie dynamicznego. Oczywiście nie jest to stylistyczny majstersztyk, ale przyznać trzeba, że czwarta generacja niemieckiej Gwiazdy nareszcie wygląda tak jak powinna. Wewnątrz także jest nieźle, by nie rzec bardzo dobrze. Urok egzemplarza testowego psują jedynie słabo wykonane welurowe fotele. Poza tym jakość elementów wykończenia nie pozostawia wiele do życzenia. Obsługa centralnej konsoli jest prosta, a pozorny nadmiar przycisków w rzeczywistości nie powoduje wielu komplikacji. A jak jeździ Astra z silnikiem 1.4 Turbo?

Skoda Octavia 1.4 TSI vs. Opel Astra 1.4 Turbo

Porównaliśmy Astrę 1.4 Turbo z redakcyjną Octavią 1.4 TSI DSG

Opel Astra Grand Tourer 1.4 TurboAstra jest o około 200 kg cięższa od Octavii, co łatwo odczuć podczas jazdy. Choć katalogowe osiągi obu aut są porównywalne, to sposób ich uzyskiwania różni się znacząco. Samochody posiadały automatyczne skrzynie biegów. W Astrze był to klasyczny, sześciostopniowy automat, w Octavii volkswagenowska DSG. Skrzynia Astry pracuje bardziej komfortowo przy niskich prędkościach, za to Octavia z DSG ma sporo szybszy start. Masywna Astra rozpędza się wolniej, ale w sprincie do ,,setki” dogania Octavię, by osiągnąć rezultat bliski katalogowym 10,8 s. W przyspieszaniu na prostym odcinku nie ma wielkich różnic, ale na trasie lepiej wyprzeda Skoda, która po prostu szybciej ,,wystrzeliwuje” do przodu. Czym nadrabia Astra? Jest bardzo stabilna przy dużych prędkościach i doskonale trzyma się drogi, co niewątpliwie zawdzięcza sporej masie i dobremu zawieszeniu. To spisuje się świetnie na nierównościach. Nie wpadamy z hukiem w dziury, także dzięki dużemu, jak na ten segment, rozstawowi osi – 2685 mm.

Ile pali Opel Astra 1.4 Turbo 140 KM – test drogowy

Skoda Octavia Combi pali mniej niż Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra, Skoda Octavia - spalanieWbrew pozorom 140 KM wystarczy Astrze do w miarę dynamicznej jazdy po mieście jak i w trasie. Mały silnik Ecotec nagrzewa się szybciej niż TSI Octavii, ale na wysokich obrotach wydaje bardzo nieprzyjemny odgłos. 140 konie męczą się strasznie ciągnąc półtoratonowy wóz. Pracujące pod maską Octavii, 122 wierzchowce mają mniej problemów, ale i 200 kg mniej obciążenia. Taka sytuacja musi mieć swoje odzwierciedlenie w spalaniu. Podczas testu obie maszyny pokonały identyczną trasę, w takich samych warunkach. Skoda spaliła średnio przyzwoite 5,7 l na 100 km. Astra dokładnie 7 litrów. Wyniku Opla nie można uznać za słaby, biorąc pod uwagę klasę kompaktowych kombi, ale jak widać konkurencja nie śpi i produkuje coraz bardziej oszczędne jednostki. Oczywiście 1.4 Turbo Ecotec spaliłby o wiele mniej, gdyby Astra nie była tak masywnym autem, ale to już kwestia wyboru konstruktorów.

Astra Sports Tourer – komfort jazdy

Bagażnik Astry w wersji kombi ma 500 l pojemności

Astra posiada przyzwoitej wielkości bagażnik. 500 l przed i 1550 l po złożeniu siedzeń, to co prawda mniej od Octavii, ale wystarczająco dużo, by zmieścić rodzinę i spory bagaż. Oba auta posiadają dużą ilość przestrzeni z tyłu. Jest sporp miejsca nad głową oraz na nogi. Przednie fotele testowej Astry niczym się nie wyróżniają. To klasyczne siedziska starej daty. Nie można narzekać na to, że są niewygodne, ani też chwalić za doskonały komfort. Kierowca siedzi dość nisko, ale to nie utrudnia widoczności. Osoby o wzroście powyżej 180 cm docenią to rozwiązanie.

Czym jest Astra a nie jest Octavia?

Ceny Astry Sports Tourer 1.4 z automatem zaczynają się od 82 150 zł

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Ecotec jest droższy niż Octavia z silnikiem o tej samej pojemności. Za podstawową wersję tego modelu – Enjoy z automatyczną skrzynią biegów, trzeba zapłacić  82 150 zł. Wersja najlepiej wyposażona wymaga dopłaty prawie 5 tysięcy złotych, ale to i tak nie zwalnia nas z poniesienia kosztów opcjonalnego wyposażenia dodatkowego. Astra kosztuje więcej, ale jest samochodem w pełni komfortowym, czego nie można powiedzieć o Octavii. To auto do spokojnego, ale wygodnego poruszania się po drogach. Skrzynia automatyczna nie generuje szarpnięć, zawieszenie spisuje się doskonale, koła trzymają się drogi. Do tego dochodzi duża przestrzeń załadunkowa i wygodny bagażnik bez progu. Gdyby nieco niższy był uśredniony wynik spalania, Astra zasługiwałaby na wyróżnienie w tym teście. Ale i tak jest nieźle. Zresztą, oszczędni zawsze mogą wybrać diesla, np. 2.0 CDTI 160 KM.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Ecotec 140 KM

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1364 cm3 / benz. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140 /4900-6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 200/1850-4100
Prędkość maksymalna (km/h) 198
Skrzynia biegów / napęd na koła aut. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa* 6,8 l* / 100km (test 8,4 l)
Pojemność bagażnika 500/1550 l
Masa własna 1278-1618 kg
Emisja CO2 cykl mieszany g/km 159
Cena modelu testowego od 82 150 zł do 87 100 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, BA, ESP
  • klimatyzacja automatyczna
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • regulacja wysokości kierownicy
  • kierownica wielofunkcyjna, skórzana
  • nawigacja GPS
  • tempomat
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • elektryczny hamulec postojowy
  • reflektory przeciwmgłowe
  • aluminiowe obręcze kół
  • tapicerka materiałowa
  • uchwyty ISOFIX
  • relingi dachowe

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!