Rodzina Dacii Logan – część pierwsza – sedan.
Rodzina Dacii Logan składa się z czterech przedstawicieli. Są to sedan, duże kombi MCV, van i pickup. Jak w każdej rodzinie, jedne auta są bardziej wartościowe, a drugie mniej. Warto jednak bliżej poznać rodzinę Dacii. Na początek zaznajomimy się bliżej z Dacią Logan w wersji sedan.
Dacia Logan sedan
Dacia Logan była prekursorem nowej definicji taniego auta. Powstały we współpracy z Renault samochód był dla rumuńskiej fabryki (która zakończyła własną inwencję twórczą na modelu Dacia Nova) nie krokiem, a wręcz skokiem w przód. Tanie auto, w dodatku firmowane przez znany koncern, okazało się sporym przebojem. Jednak tak naprawdę Logan był tylko prekursorem prawdziwego hitu, jakim okazała się Dacia Sandero. Logan trafił do produkcji w 2004 roku. Opracowanie samochodu nie kosztowało drogo. Konstrukcję auta oparto o platformę podłogową Renault Modus, zastosowano zawieszenie z Renault Clio II i silniki z Renault Thalia (benzynowe) i Megane II (wysokoprężne). W 2008 roku auto przeszło modernizację.
Dacia Logan sedan – stylizacja zewnętrzna
Już w momencie wejścia auta do sprzedaży, projektanci dali wprost do zrozumienia – tanie auto nie może być ładne. Ta idiotyczna teza zmieniła się dopiero wraz z wejściem do sprzedaży modeli Sandero i Duster. Powróćmy jednak do bohatera tego artykułu. Prawa jest taka, że auto w chwili debiutu odstawało wyraźnie pod względem stylistyki od innych, sprzedawanych w Europie samochodów. Można wręcz stwierdzić, że auto było brzydsze od znajdujących się na rynku wtórnym kilkulatków. Opel Astra I czy Ford Escort prezentowały w swojej sylwetce znacznie więcej nowoczesności, niż nowy Logan. Nie wiadomo, na czym wzorowali się projektanci, lubujący się w kanciastych kształtach samochodu. Na Alfie Romeo 145? Dzisiaj Dacię Logan w wersji sedan może kupić chyba jedynie sadomasochista, który chce się samodzielnie katować brzydotą samochodu. Tym bardziej, że jeśli ktoś zdecydował się na Dacię, za te same pieniądze może kupić Sandero. Samochód ma prostą, spokojną, kanciastą sylwetkę. To właśnie zastosowanie tych kantów (szyby w drzwiach, tył) powoduje wrażenie samochodu nie z tej epoki. Proste światła, a zwłaszcza kształt tylnych reflektorów powodują wrażenie pudełkowatości samochodu, tak samo jak zbyt mało nachylone boki. Auto jest po prostu brzydkie. Czy inne ukształtowanie blach i okien zmieniło by cenę?
Dacia Logan sedan – wnętrze samochodu i wyposażenie
Pięcioosobowe auto ma dość obszerne wnętrze. Na tylnej kanapie może swobodnie podróżować pięć osób. Bagażnik Dacii Logan w wersji sedan ma 510 litrów objętości. Deska rozdzielcza jest prosta, ale czytelna. Na wnętrze auta trzeba patrzeć przez pryzmat ceny i nie ma co mieć wielkich oczekiwań wobec samochodu za 29990zł. W podstawowej wersji kierowca może liczyć na obrotomierz, ogrzewanie tylnej szyby i koło zapasowe. Mało, ale prawdę mówiąc wystarczy. Warto też dodać, że samochód posiada miękko zestrojone zawieszenie. W powiązaniu z dużą ilością miejsca sprawia to, że auto doskonale spełni się w roli samochodu rodzinnego. Wspomaganie kierownicy, centralny zamek i klimatyzacja dostępne są w wersjach od 34550 zł.
Dacia Logan sedan i systemy bezpieczeństwa
Konstrukcja auta ma dodatkowo wzmocnione słupki klatki pasażerskiej. W drzwiach znajdują się wzmocnienia boczne, a silnik oddzielono od kabiny pasażerskiej poprzeczną belką. W testach Euro NCAP pojazd zdobył trzy gwiazdki. W podstawowej wersji wyposażenia samochód posiada jedynie poduszkę powietrzną kierowcy. Nawet w droższej wersji poduszka pasażera jest dostępna tylko za dopłatą. Maksymalnie auto może posiadać cztery poduszki powietrzne: dwie czołowe i dwie boczne. Cieszy za to układ ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania, dostępny już w podstawowej wersji. Standardowo w samochodzie znajdują się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu oraz zagłówki z przodu (z regulacją wysokości) i z tyłu.
Dacia Logan sedan – jednostki napędowe
Aktualnie samochód oferowany jest z dwoma silnikami – jednym wysokoprężnym i jednym benzynowym. Istnieje możliwość fabrycznego przystosowania samochodu z silnikiem benzynowym do zasilania LPG. Wszystkie wersje korzystają z pięciobiegowej przekładni manualnej.
Dacia Logan sedan – silniki | |||||
Silniki | Pojemność | Moc | Paliwo | Spalanie* | Vmax |
1.2 16V 75 | 1 149 cm3 | 75KM | Pb | 7,6/4,9/5,9 | 161km/h |
1.2 16V 75 LPG | 1 149 cm3 | 75KM | Pb/LPG | 8,0/5,1/6,0** | 161km/h |
1.5 dCi 75 FAP | 1 461 cm3 | 75KM | ON | 5,0/3,7/4,1 | 162km/h |
*cykl miejski/pozamiejski/mieszany
**zużycie gazu – 10,2/6,5/7,6
Dacia Logan sedan – ceny
Dacia Logan sedan – cennik | ||||
wersja | silnik | cena | ||
Access | 1.2 16V 75 Euro5 | 29900 zł | ||
Ambiance | 1.2 16V 75 Euro5 | 33550 zł | ||
SL Arctica | 1.2 16V 75 Euro5 | 34800 zł | ||
SL Arctica | 1.2 16V 75 LPG Euro5 | 38700 zł | ||
SL Arctica | 1.5 dCi 75 Euro5 | 41300 zł | ||
Laureate BL | 1.2 16V 75 Euro5 | 36250 zł | ||
Laureate BL | 1.2 16V 75 LPG Euro5 | 40150 zł |
Dacia Logan sedan – podsumowanie
Samochód jest nieładny, słabo wyposażony (zwłaszcza razi brak poduszki powietrznej pasażera) i w ogóle dziwi fakt, że jeszcze jest sprzedawany, skoro w salonach znajduje się już następca o nazwie Sandero, który jest znacznie bardziej nowoczesny. Dacii Logan w wersji sedan kupić nie warto. Gdyby ktoś się jednak uparł na zakup, to jej największym plusem jest duża przestrzeń wewnątrz i duży bagażnik, dzięki czemu samochód może pełnić rolę auta rodzinnego. Plusem są też niskie koszty eksploatacji – zgodnie z raportem ADAC auto zostało uznane za najtańsze w eksploatacji w swojej klasie.