ZX Grand Tiger – chiński tygrys z Lublina

Wiele osób ociera łzy po ostatnich „polskich” samochodach, które powstawały w FSO na Żeraniu. Tymczasem okazuje się, że polscy inżynierowie nie rozłożyli bezradnie rąk w oczekiwaniu na ratunek. Lubelska firma Warfama rozpoczęła produkcję i sprzedaż samochodu ZX Grand Tiger.


Stare przysłowie mówi, że kiedy się nie ma co się lubi, to się lubi, co się ma. Tak jest też w przypadku samochodów. Jak na razie nie ma nawet najmniejszych nadziei na to, że kiedykolwiek ujrzymy nowe auto z napisem FSO na masce. Dlatego też powinniśmy się cieszyć, że nie wszyscy opuścili bezradnie ręce. Nie zrobili tego z pewnością inżynierowie z lubelskiej Warfamy. Podpisali oni umowę z chińskim koncernem ZX na montaż w Polsce modelu Grand Tiger. Auto przeszło w Polsce kilka istotnych modyfikacji, dzięki czemu przeszło wszelkie badania i zostało dopuszczone do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej, uzyskując szereg niezbędnych homologacji. Każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, wie, jak chińskie samochody przepadały z kretesem w walce o homologacje na europejskim rynku. Wystarczy przypomnieć sobie Landwinda, będącego kopią Opla Frontery.

ZX Grand Tiger – stylizacja zewnętrzna Tygrysa

Auto może się podobać, ale nowoczesną sylwetką raczej nie poraża. Sylwetka jest klasyczna jak dla aut tego typu, ale trochę za bardzo pudełkowata (razi nieco zbyt kanciasty kształt boków i tylnej skrzyni ładunkowej). Już nawet indyjski Tata Xenon ma w sobie więcej uroku osobistego, nie wspominając o Mitsubishi L200 czy Nissanie Navara. Samochód bardzo przypomina Mazdę B albo poprzednią wersję Mistubishi L200. Ładny jest za to przód auta z dużym, chromowanym grillem i klasycznie wyprofilowanymi reflektorami. Tył to stuprocentowy standard w tej klasie. Auto posiada pięcioosobową kabinę, otwartą skrzynię ładunkową (powierzchnia dwa metry kwadratowe, łączna nośność auta wraz z pasażerami wynosi 1150 kilogramów). Samochód posiada ramową konstrukcję nośną. Dużo uroku dodaje orurowanie skrzyni ładunkowej, które jest dostępne w standardzie.  Także lakier metalik nie wymaga dopłaty.

ZX Grand Tiger wnętrze

ZX Grand Tiger – wnętrze kabiny i wyposażenie

Projektanci starali się tak opracować wnętrza auta, aby było ono jak najbardziej funkcjonalne. Wysoka pozycja za kierownicą i szereg ergonomicznych przełączników pozwala na spokojną pracę kierowcy. Wnętrze samochodu jest przestrzenne i pozwoli na wygodne przewożenie pięciu dorosłych osób. Metalowe stopnie po bokach kabiny, pokryte tworzywem antypoślizgowym pełnią nie tylko funkcję ozdobną, ale także pozwalają na wygodne wsiadanie do auta. Wytrzymałe siedzenia wykonane są ze stalowych profili o kształcie T. Siedzenia z tyłu kabiny można złożyć, celem uzyskania dodatkowej przestrzeni bagażowej. Producent starał się także wyciszyć kabinę materiałem dżwiękochłonnym, który znajduje się w przedniej części kabiny.  Tygrys posiada w standardzie klimatyzację, wspomaganie kierownicy,  elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz systemy ABS i EBD. Kierowca trzyma dłonie na skórzanej kierownicy, jazdę umili mu odtwarzacz CD z MP3 i wejściem USB. Samochód posiada także centralny zamek i immobiliser. Trzeba przyznać,  że wyposażenie standardowe jest całkiem niezłe.

 

ZX Grand Tiger i bezpieczeństwo

Ele­men­tem nośnym samo­chodu jest prze­strzenna kon­struk­cja ramowa pod­wo­zia. Producent zastosował także belki ochronne we wszystkich drzwiach. Wzmocnienie konstrukcji ma także zapewnić konstrukcja rurowa, zamontowana za kabiną pasażerską. Auto wyposażone jest w dwie czołowe poduszki powietrzne.

ZX Grand Tiger silnik

ZX Grand Tiger i napęd

Globalizacja pełną gębą. Auto pochodzi z Chin, montowane jest w Polsce, posiada koreański turbodoładowany silnik wysokoprężny Hyunday D4CB i koreańską skrzynię biegów(manualną, pięciobiegową) oraz amerykańską (Borg Warnet) skrzynkę rozdzielczą. Samochód jest oczywiście wyposażony w napęd na cztery koła. Steruje nim przełącznik elektroniczny, umożliwiający wybór trybu jazdy 4H, 4L, 2H.

ZX Grand Tiger – napęd
Silnik Pojemność Moc Paliwo Spalanie Przekładnia
D4CB 4WD 2500 cm3 170 KM ON 8,8 / 11,5 * 5bieg – manualna

*średnio / miasto    litr/100km

Przednie, niezależne zawieszenie auta, składa się z zespołu podwójnego wahacza, sprężyny śrubowej i amortyzatora gazowego z poziomym drążkiem reakcyjnym. Zawieszenie tylne składa się z zespołu resorów piórowych i amortyzatorów gazowych.

ZX Grand Tiger – dane techniczne

Dane techniczne
Długość 5080 mm
Szerokość 1750 mm
Wysokość 1735 mm
Rozstaw osi 2900 mm
Długość skrzyni ładunkowej 1455 mm
Wysokość skrzyni ładunkowej 480 mm
DMC 2737 kg
Hamulce przód tarczowe
Hamulce tył bębnowe
Pojemność zbiornika paliwa 73 l
Rodzaj napędu 4WD

ZX Grand Tiger – podsumowanie

Samochód nie ma jeszcze w stu procentach ustalonej ceny. Przedstawiciele firmy w kilku wypowiedziach dla mediów mówili o cenie około sześćdziesięciu pięciu tysięcy złotych.  W tym wypadku cena byłaby największą zachętą do kupna Tygrysa. Jedynie indyjski Tata Xenon ma podobną cenę, ale za to jest dużo gorzej wyposażony (auto nie ma nawet airbagów, ma za to nowocześniejszy silnik 2.2 Dicor). Dużym plusem montowanego w Polsce Tygrysa jest też bardzo dobre wyposażenie. Niestety, ale przed autem istnieje bardzo ciężka droga do pokonania. Raczej ciężko będzie przekonać rodaków do kupna chińskiego samochodu, którego sieć sprzedaży i serwisu dopiero raczkuje. Klienci mogą się także obawiać wysokiej awaryjności i niskiej jakości wykonania samochodu, tak charakterystycznej dla wyrobów z Państwa środka. Czy pomoc i zmiany wprowadzone przez polskich inżynierów pomogą zmienić nastawienie do chińskiej motoryzacji? Zobaczymy.

Warto też zastanowić się na koniec, czy inżynierowie z Warfamy  przetarli nową drogę dla polskiej motoryzacji? Być może niedługo inne firmy rozpoczną w Polsce montaż aut na przykład  BYD, Geely, Dadi czy Great Wall? Skoro tak robią firmy z branży AGD czy elektronicznej, być może teraz czas na samochody.

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!