Renault Megane II 1.4 16V – opinia po 150 tys. km.
Renault Megane często jest uważane za auto bardzo awaryjne, w przypadku niektórych egzemplarzy nie jest jednak aż tak źle.
Zaczynamy test – lipiec 2003
W promocyjnej cenie, za kwotę 48 500 nabywamy model wyposażony w silnik benzynowy o mocy 98KM. Auto jest wyposażone min. w 6 poduszek powietrznych,klimatyzację manualną i fabryczne radio. To była dobra oferta cenowa, tańsza od konkurencji ( np. Toyota Corolla ) nawet o kilkanaście tysięcy pln!
Nowoczesny wygląd – mocna strona Megane
Zwraca uwagę ciekawy design nadwozia, samochód do teraz wygląda bardzo ,,świeżo”. Jest to zasługą innowacyjnego pomysłu na wygląd. Zaraz po premierze ( 2002 rok ) , projekt nowej Megane budził kontrowersje ( szczególnie tył auta ). Szybko się jednak okazało, że nowy projekt się ,,sprawdza” – auto dobrze się sprzedawało. Auto do dziś wyróżnia się nowoczesnym wyglądem, nie ,,starzeje” się tak bardzo jak np. Corolla z 2003 – która wygląda już na przestarzały model.
Zalety nadwozia:
- nowoczesny ponadczasowy design
- wygodna pozycja dla kierowiczy
- b.dobre wyciszenie wnętrza
- radio fabryczne sterowane przyciskami pod kierownicą, b.wygodne rozwiązanie
- dobra jakość tapicerki
…wady:
- b.mało miejsca dla pasażerów jadących z tyłu samochodu
- mały bagażnik ( wersja hatchback)
Cicha praca silnika i dopracowane zawieszenie
Na przykładzie Renaut Megane z 2003 można dowieść, że samochód może być komfortowy, pozwalając jednocześnie na dynamiczną jazdę w zakrętach. Zawieszenie wydaję się być idealnym kompromisem, akurat na Polskie, niekoniecznie równe drogi.
Silnik testowanej Meganki to sprawdzona jednostka wolnossąca o mocy 98km. W praktyce jednostka ta umożliwia sprawną i w miarę ekonomiczną jazdę. Na pochwałę zasługuję kultura pracy silnika : jest cicho, nie ma wibracji- praktycznie w każdym zakresie prędkości obrotowej. Moment obrotowy w wysokości 127 nm, nie zapewnia dużej elastyczności silnika, dlatego też producent zastosował stosunkowo krótkie przełożenia skrzyni biegów. Zabieg ten umożliwia dość dynamiczną jazdę, efektem ubocznym są wysokie obroty silnika ( szczególnie przy wyższych prędkościach ), na szczęście silnik jest wyjątkowo cichy.
Średnie ( testowe ) zużycie paliwa wynoszące 7,5 l/100 km można uznać za dobry wynik. Przy autostradowej jeździe z prędkościami rzędu 150-170 km/h zużycie wynosiło 8l / 100 km/h
Eksploatacja – koniec testu wrzesień 2006
Komfortowe użytkowanie samochodu przerywały awarie. Nie było ich dużo, ale ze względu na swój nieprzewidywalny charakter -auto nie budziło już zaufania.
Problemy:
- Przy przebiegu 110 tys. km podczas normalnej jazdy URWAŁA się półoś niszcząc mocowania i elementy mocowania silnika! Takie usterki były chyba tylko w maluchach! Naprawa poza ASO – części ( od Anglika ) + robocizna – 1100 pln
- Problemy z odpalaniem – czasem alarm nie wyłączał się całkowicie i samochód nie dawał się uruchomić(immobilaiser) – ASO było bezradne
- Przy przebiegu 123 tys. km auto straciło ok 50% mocy. Po wizycie u elektryka ( nie autoryzaowana stacja obsługi ) wymiana cewki zapłonowej – koszt zamiennika 300 pln ( oryginał 900 pln !!! ). Było ok przez kilka kilometrów, nie było wyjścia – wizyta z ASO. Co ciekawe – okazało się, że to wada fabryczna i pomimo braku gwarancji ASO wymieniło wszystkie cztery cewki!
- Wymiana żarówek w przednich reflektorach wymaga wizyty u mechanika! Dostęp jest od strony błotnika, przez mały otwór – Porażka producenta!
Na plus:
- udana konstrukcja zawieszenia
- cichy silnik, precyzyjnie działająca skrzynia biegów
- przeględy co 30 000 km
- odporna na zużycie tapicerka
Na minus:
- drogie oryginalne części zamienne
- trudności w serwisie poza ASO, tylko serwisy specjalizujące się z naprawach Renault
Opinie o Renault Megane
Krąży wiele negatywnych opinii o Renault Megane II ( 2003-2006). Nie ma jednak reguł w tym przypadku, można trafić na egzemplarz który nie będzie sprawiał wielu problemów ( np. nasz testowy ), można trafić również gorzej. Wydaje się, że szukając samochodu używanego warto poszukać ,,prostego” modelu. Bez bogatego ( podatnego na awarie ) wyposażenia.
Auto samo w sobie ma bardzo dużo zalet, na pewno to udany model – diabeł tkwi jednak w … awariach 😉
Megane 1.4 16v, mod. 2003 – dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1389 cm3 / benz / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 72/ 98/ 6000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 127 |
Prędkość maksymalna | 185 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man.5 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 420 l |
Cena katalogowa | 48 500 PLN ( w 2003 roku ) |