Renault Megane II 1.4 16V – opinia po 150 tys. km.

Renault Megane często jest uważane za auto bardzo awaryjne, w przypadku niektórych egzemplarzy nie jest jednak aż tak źle.

Zaczynamy test – lipiec 2003

W promocyjnej cenie, za kwotę 48 500 nabywamy model wyposażony w silnik benzynowy o mocy 98KM. Auto jest wyposażone min. w 6 poduszek powietrznych,klimatyzację manualną i fabryczne radio. To była dobra oferta cenowa, tańsza od konkurencji ( np. Toyota Corolla ) nawet o kilkanaście tysięcy pln!

Nowoczesny wygląd – mocna strona Megane

Zwraca uwagę ciekawy design nadwozia, samochód do teraz wygląda bardzo ,,świeżo”. Jest to zasługą innowacyjnego pomysłu na wygląd. Zaraz po premierze ( 2002 rok ) , projekt nowej Megane budził kontrowersje ( szczególnie tył auta ). Szybko się jednak okazało, że nowy projekt się ,,sprawdza”  – auto dobrze się sprzedawało. Auto do dziś wyróżnia się nowoczesnym wyglądem, nie ,,starzeje” się tak bardzo jak np. Corolla z 2003 – która wygląda już na przestarzały model.

Zalety nadwozia:

  • nowoczesny ponadczasowy design
  • wygodna pozycja dla kierowiczy
  • b.dobre wyciszenie wnętrza
  • radio fabryczne sterowane przyciskami pod kierownicą, b.wygodne rozwiązanie
  • dobra jakość tapicerki

…wady:

  • b.mało miejsca dla pasażerów jadących z tyłu samochodu
  • mały bagażnik ( wersja hatchback)

Cicha praca silnika i dopracowane zawieszenie

Na przykładzie Renaut Megane z 2003 można dowieść, że samochód może być komfortowy, pozwalając jednocześnie na dynamiczną jazdę w zakrętach. Zawieszenie wydaję się być idealnym kompromisem, akurat na Polskie, niekoniecznie równe drogi.

Silnik testowanej Meganki to sprawdzona jednostka wolnossąca o mocy 98km. W praktyce jednostka ta umożliwia sprawną i w miarę ekonomiczną jazdę. Na pochwałę zasługuję kultura pracy silnika : jest cicho, nie ma wibracji- praktycznie w każdym zakresie prędkości obrotowej.  Moment obrotowy w wysokości 127 nm, nie zapewnia dużej elastyczności silnika, dlatego też producent zastosował stosunkowo krótkie przełożenia skrzyni biegów. Zabieg ten umożliwia dość dynamiczną jazdę, efektem ubocznym są wysokie obroty silnika ( szczególnie przy wyższych prędkościach ), na szczęście silnik jest wyjątkowo cichy.

Średnie ( testowe ) zużycie paliwa wynoszące 7,5 l/100 km można uznać za dobry wynik.  Przy autostradowej jeździe z prędkościami rzędu 150-170 km/h  zużycie wynosiło 8l / 100 km/h

Eksploatacja – koniec testu wrzesień 2006

Komfortowe użytkowanie samochodu przerywały awarie. Nie było ich dużo, ale ze względu na swój nieprzewidywalny charakter -auto nie budziło już zaufania.

Problemy:

  • Przy przebiegu 110 tys. km podczas normalnej jazdy URWAŁA się półoś niszcząc mocowania i elementy mocowania silnika! Takie usterki były chyba tylko w maluchach! Naprawa poza ASO – części ( od Anglika ) + robocizna – 1100 pln
  • Problemy z odpalaniem – czasem alarm nie wyłączał się całkowicie i samochód nie dawał się uruchomić(immobilaiser) – ASO było bezradne
  • Przy przebiegu 123 tys. km auto straciło ok 50% mocy. Po wizycie u elektryka ( nie autoryzaowana stacja obsługi ) wymiana cewki zapłonowej – koszt zamiennika 300 pln ( oryginał 900 pln !!! ). Było ok przez kilka kilometrów, nie było wyjścia – wizyta z ASO. Co ciekawe – okazało się, że to wada fabryczna i pomimo braku gwarancji ASO wymieniło wszystkie cztery cewki!
  • Wymiana żarówek w przednich reflektorach wymaga wizyty u mechanika! Dostęp jest od strony błotnika, przez mały otwór – Porażka producenta!

Na plus:

  • udana konstrukcja zawieszenia
  • cichy silnik, precyzyjnie działająca skrzynia biegów
  • przeględy co 30 000 km
  • odporna na zużycie tapicerka

Na minus:

  • drogie oryginalne części zamienne
  • trudności w serwisie poza ASO, tylko serwisy specjalizujące się z naprawach Renault

Opinie o Renault Megane

Krąży wiele negatywnych opinii o Renault Megane  II ( 2003-2006).  Nie ma jednak reguł w tym przypadku, można trafić na egzemplarz który nie będzie sprawiał wielu problemów ( np. nasz testowy ), można trafić również gorzej. Wydaje się, że szukając samochodu używanego warto poszukać ,,prostego” modelu. Bez bogatego ( podatnego na awarie ) wyposażenia.

Auto samo w sobie ma bardzo dużo zalet, na pewno to udany model – diabeł tkwi jednak w … awariach 😉

Megane 1.4 16v, mod. 2003 – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1389 cm3 / benz / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 72/ 98/ 6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 127
Prędkość maksymalna 185
Skrzynia biegów/napęd na koła man.5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Średnie zużycie paliwa 6,7 l / 100km
Pojemność bagażnika 420 l
Cena katalogowa 48 500 PLN ( w 2003 roku )

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!