Test: Renault Laguna 2.0 dCi Coupe – auto dla konesera
Renault Laguna Coupe 2.0 dCi 180 to unikatowy samochód. Atrakcyjne nadwozie, mocny silnik i… 4 koła skrętne! Czy to wystarczy? Powinno – ponieważ w tym segmencie Laguna Coupe nie ma praktycznie żadnej konkurencji!
Najpiękniejsze Renault w historii
Coupe na bazie Laguny to bardzo udany projekt. Finezyjne nadwozie Laguny Coupe jest mieszaniną elegancji i awangardy. Jak pierwszy raz zobaczyłem Lagunę Coupe – pomyślałem – gdyby nie przednie reflektory to było by to przepiękne auto. Jednak bo tygodniu obcowaniu z tym modelem, muszę przyznać, że nawet te reflektory mi się zaczęły podobać i uważam, że świetnie pasują do reszty samochodu.
Jednak prawdziwe Coupe, oprócz pięknego nadwozia musi jeszcze posiadać trzy cechy.
- Komfortowe, eleganckie, bogato wyposażone wnętrze
- Mocny silnik
- Zawieszenie dające frajdę z jazdy
I testowa Laguna 2.0 dCi spełnia wszystkie z powyższych warunków!
Dobre podejście
Wnętrze Coupe GT będące ekskluzywniejszą wersją wnętrza ,,zwykłej” Laguny może się podobać. Wzorowa ergonomia nie kłóci się z atrakcyjnym wzornictwem. Mimo iż Laguna w wersji GT ma bardzo bogate wyposażenie standardowe, kokpit nie jest przeładowany zbędnymi przyciskami.
Bardo dobre wrażenie robią sportowe fotele. Z jednej strony wygodne i komfortowe, z szerokim zakresem regulacji. Z drugiej strony, dobrze sprawdzają się nawet podczas ekstremalnej jazdy na zakrętach. Dodatkowo są wykonane z przyjemnej w dotyku skóry sprawiającej wrażenie bardzo mocne i odpornej. Zresztą, wszystkie materiały użyte we wnętrzu Laguny GT są wysokiej jakości – co w pewnym sensie uzasadnia cenę auta. Na szczęście, kupując Lagunę GT nie musimy właściwe tego auta ,,doposażać”.
Czy płacąc grubo ponad 100 tys. za auto, chcielibyście dopłacać dodatkowo np. za kartę hands-free, sportowe fotele, skórzaną tapicerkę, lakier metalik czy ksenonowe reflektory? W przypadku np. Audi A5 trzeba by było dopłacić kilkadziesiąt tys. PLN a w Lagunie Coupe 2.0 dCi w (jedynej możliwej) wersji wyposażenia te elementy oraz kilkadziesiąt innych jest w standardzie! Włącznie z układem 4 kół skrętnych (4 Control)! Oczywiście są również ,,normalne” elementy wyposażenia typu: klimatyzacja automatyczna, komplet poduszek powietrznych oraz systemów bezpieczeństwa.
Wszystkie elementy wyposażenia działają zgodnie z oczekiwaniami, poza elektronicznym hamulcem postojowym – działał lepiej niż się spodziewaliśmy. Ogólnie nie przepadam za tego typu rozwiązaniami, oprócz głównej wady – niemożliwości ,,zawracania na ręcznym” nie są to zbyt praktyczne rozwiązania. Hamulec włącza i wyłącza się z pewnym opóźnieniem, itd. W Lagunie Coupe jest inaczej – fakt, trzeba pamiętać żeby go ,,zaciągnąć”. Jednak tylko o tym! Ogólnie elektroniczne hamulce postojowe same ,,puszczają” podczas ruszenia jednak w tańszych modelach dzieje się to oporem i opóźnieniem. Tutaj ruszamy,jakby auto było na luzie, żadnego oporu czy opóźnienia – super!
Jak większość aut Coupe Laguna GT nie oferuje zbyt wiele miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Auto zostało zaprojektowane, żeby najlepiej się w nim czuł kierowca, pod jego potrzeby zostało dostosowane całe auto – to chyba normalne dla Coupe. Nie można zbytnio narzekać na pojemność bagażnika (433 litry), jednak dostęp do niego jest utrudniony przez bardzo dość wąski otwór załadunkowy – tu widać przewagę nadwozia typu hatchback.
Laguna 2.0 dCi – test drogowy
W Lagunie Coupe jest montowana 180 konna wersja znanego z innych modeli Renault silnika 2.0 dCi. Oprócz znakomitej kultury pracy, świetnych osiągów, silnik ma jeszcze jedną-główną zaletę – niskie spalanie. Katalogowe spalanie wynoszące 6,2 l /100km jest zupełnie realne co przy tej mocy silnika jest b.dobrym wynikiem. Tym bardziej, że biorąc pod uwagę dużą moc i elastyczność silnika(400Nm@2000-2500 obr./m)- Laguna GT ma dość ,,krótkie” biegi idealnie sprawdzające się przy dynamicznej jeździe. Na każdym biegu, przy praktycznie każdej prędkości Laguna 2.0 dCi wciska w fotel! Przy prędkości 150km/h silnik pracuje b.cicho ale ma ok 3 tys. obr – nie jest to bardzo mało – co jednak nie wpływa negatywnie na spalanie. Silnik 2.0 dCi 180 w połączeniu z manualną skrzynią biegów pozwala na dynamiczną jazdę, przyspieszenie 0-100km/h – 8,5 s, prędkość maksymalna wynosząca 223 km/h jest osiągana dość szybko i łatwo ją (licznikowo) przekroczyć.
Trochę szkoda, że tego najbardziej uniwersalnego silnika nie można nabyć w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Miłośnicy ,,automatów” muszą wybierać pomiędzy nieco ,,ubogą” wersją 2.0T 16V lub bardzo drogimi wersjami V6
4-Control – przewaga Renault Laguny Coupe
Auta takie jak Laguna Coupe muszą zapewniać frajdę z jazdy – to jedno z głównych powodów dla którego kierowcy kupuję te w sumie mało praktyczne auta. Laguna jest wyposażona w system 4 kół skrętnych – trzeba przyznać – rozwiązanie rewelacyjne. Przy dynamicznych, krótkich zakrętach przy mniejszych prędkościach, tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich – takie rozwiązanie zwiększa zwrotność i poręczność auta. Jednak przy wyższych prędkościach było by zabójcze – jest na to sposób. Przy znacznych prędkościach tylne koła skręcają ( minimalnie ) się w tą samym kierunku co przednie – efekt – mniej ,,czuła” kierownica pozwala na bezpieczną i precyzyjną jazdę przy dużych prędkościach.
Próbowaliśmy sprawdzić jak mocno skręcają się tylne koła – kręcenie kierownicą na parkingu nie wpływa na skręt tylnych kół – system 4 Control działa tylko podczas jazdy – zrozumiałe – jego działanie jest przecież ściśle uzależnione od prędkości oraz innych ,,parametrów” jazdy. Więc zrobiliśmy inny test – maksymalne, choć dość powolne skręty przy małej prędkości – tu system działa w najbardziej widoczny sposób.
Jak widać, tylne koła skręcają się i to dość znacznie. Trzeba też brać pod uwagę, że skręt tylnych kół w pewnych sytuacjach jest ,,wydajniejszy”. Jak to można sprawdzić zwykłym autem? Np parkując na kopertę – łatwiej zaparkować(w wielu sytuacjach to jedyna możliwość), jadą do tyłu – czyli tak jak byśmy mieli tylne koła skrętne i jechali do przodu. Możliwości fizyczne(promień skrętu) są niezmienne, inna jest natomiast możliwość manewrowania na drodze. Dlatego nawet mały, dodatkowy skręt tylnych kół bardzo poprawia zwrotność.
System 4 Control działa w różny sposób, nie tylko na zakrętach – również np. przy hamowaniu. 4 control to dobra nazwa – kierowca ma rzeczywiście większą kontrolę nad autem, a przynajmniej samochód lepiej reaguje na ruchy kierownicy. W jednych sytuacjach bardziej dynamicznie, w innych mnie bezpośrednio.
System 4 kół skrętnych ma tylko jedną, potencjalną wadę. Kupując takie Renault trochę bym się obawiał czy krajowe ASO będą w stanie właściwie takie auto serwisować i ew. naprawiać. Ciekawa jest też sprawa trwałości i bezawaryjności działania samego systemu. Szczególnie, że na naszych drogach zawieszenie może się dość szybko zużyć.
Rozwiązanie to jest stosowane od kilku lat w autach firmy Infiniti z którą od niedawna Renault wspólnie pracuje nad nowymi modelami aut.
Podsumowanie
Niebanalne – tak jednym słowem można opisać Renault Laguna Coupe 2.0 dCi. Eleganckie nadwozie, bardzo bogate wyposażenie i wyszukana technologia sprawiają, że trudno to auto porównać z innym (w tym przedziale cenowych). Auto świetnie wygląda i tak samo się prowadzi. Zapał studzi nieco cena – 130 tys. PLN – niby dużo. Jednak ile jest jednak równie pięknych, dobrze wyposażonych i innowacyjnych aut? Tak – nie ma żadnego porównywalnego modelu w tej cenie!
Renault Laguna Coupe GT 2.0 dCi 180 dane techniczne |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Tempomat | Dostępny | Standard | |
---|---|---|---|
Układ wspomagania ruszania na pochyłościach (HSA) |