Nowy samochód za 30 tysięcy złotych? Tak, to możliwe!

O samochodach segmentu A mówi się i pisze ostatnio coraz częściej. Obecnie już prawie każdy producent ma przynajmniej jednego przedstawiciela tej grupy w swojej ofercie.

Trzej faworyci, których wybraliśmy, zaskarbili sobie sympatię głównie ceną: poniżej 30 000 złotych (lub minimalnie więcej) w wersjach podstawowych i z przyzwoitym wyposażeniem. W porównaniu będą brane pod uwagę głównie takie kryteria, jak: cena, wyposażenie wersji bazowej, wymiary i pojemność wnętrza, ilość oferowanych systemów bezpieczeństwa i zużycie paliwa.

Kia Picanto – standard XXI wieku za mniej niż 30 tys. złotych

Picanto od 29 990 zł

Picanto przód

Cena wersji podstawowej to 29 990 złotych.  Odmiana M to trzydrzwiowe, 5-cio miejscowe auto. Silnik dla tego modelu to benzynowy 1.0 MPI, o mocy 69 KM. Ogromną zaletą koreańskiego malucha jest bardzo bogate (w porównaniu z konkurencją) wyposażenie. Znajdziemy tu podstawowe elementy bezpieczeństwa oraz mnóstwo ułatwiających życie funkcjonalności.

 

Oto ich spis (kolejność wynika ze stopnia przydatności) :

  • poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera,
  • poduszki powietrzne boczne,
  • pełnowymiarowe kurtyny powietrzne dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń,
  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi dla foteli przednich,
  • czujniki obecności pasażera przód i tył,
  • ABS, BAS (system wspomagania hamowania),
  • system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX,
  • wspomaganie kierownicy,
  • centralny zamek,
  • alarm obwodowy,
  • immobilizer,
  • światła dzienne,
  • składany kluczyk,
  • obrotomierz, wskaźnik optymalnego przełożenia,
  • przygotowanie do montażu radia,
  • komputer pokładowy,
  • regulacja wysokości fotela kierowcy, przednich pasów bezpieczeństwa i wszystkich zagłówków,
  • kolumna kierownicy regulowana w pionie,
  • gniazdo 12V,
  • koło dojazdowe,
  • podświetlenie bagażnika i pokrywa przestrzeni bagażowej,
  • podgrzewana szyba tylna z wycieraczką i spryskiwaczem,
  • barwione szyby,
  • osłony przeciwsłoneczne dla kierowcy i pasażera,
  • uchwyty na kubki w konsoli centralnej,
  • regulacja ustawienia wysokości świateł.

Jak widzimy długość listy jest imponująca, z całą pewnością jest to auto bezkonkurencyjne jeśli chodzi o relację ilości elementów wyposażenia do ceny. Przy tym wygląda bardzo dobrze, bez kompleksów staje w szeregu nawet z droższymi konkurentami. Oczywiście lista dostępnego wyposażenia jest jeszcze bogatsza, a skorzystanie z nich wszystkich mogłoby podwoić cenę samochodu.

Picanto z silnikiem 1.0 MPI rozwija moc 69 KM przy 6200 obr./min., jej maksymalny moment obrotowy to 95 Nm przy 3500 obr./min., prędkość maksymalna wynosi 153 km/h. Samochód przyspiesza od zera do „setki” w 14,4 s., zużywa średnio: 4,2 l benzyny na 100 km, w mieście wartość ta wzrasta do 5,4 l/ 100 km.

Długość: 3595 mm, szerokość: 1595 mm, wysokość: 1480 mm. Wnętrze pomieści 200 l bagażu albo 918 l po złożeniu tylnej kanapy. Masa własna to jedyne 845 kilogramów.

Gwarancja 7 lat 150 000 km, przez pierwsze 3 lata nie obowiązuje limit kilometrów.

Chevrolet Spark – klasa sama w sobie, piękno jako bonus

Spark od 26 990 zł

Spark przód

Wersja najtańsza kosztuje od 26 990 złotych. Jest to model z silnikiem benzynowym 1.0, 68 KM. Tutaj wyposażenie jest już nieco uboższe niż w małej Kii, ale i tak jeszcze bardzo ciekawe.  Trzeba pamiętać o różnicy w cenie – 3 tys. złotych. Za cenę taką jak Picanto, 29 990 zł, otrzymujemy sporo ciekawych funkcjonalności.

Wyposażenie wersji za 26 990:

  • 6 poduszek powietrznych,
  • przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami,
  • czujniki obecności pasażera – przód i tył,
  • ABS, BAS (system wspomagania hamowania), HBA (układ wspomagania nagłego hamowania),
  • system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX,
  • wspomaganie kierownicy,
  • immobilizer,
  • czterokierunkowa regulacja fotela kierowcy,
  • 3 tylne zagłówki,
  • sygnalizator  włączonych świateł,
  • podgrzewana tylna szyba z wycieraczką,
  • przygotowanie do montażu radia,
  • uchwyty na napoje.

Wyposażenie wersji +, za 29 990 zł to dodatkowo:

  • centralny zamek,
  • elektrycznie otwierane szyby,
  • radioodtwarzacz CD/MP3 z USB.

Spark z silnikiem 1.0 rozwija moc 68 KM przy 6400 obr./min., jego maksymalny moment obrotowy to 93 Nm przy 4800 obr./min., prędkość maksymalna wynosi 154 km/h, przyspiesza od zera do „setki” w 15.5 s., zużywa średnio  5,1 l benzyny na 100 km, w mieście wartość ta wzrasta do 6,6 l /100 km.

Jego wymiary to: długość: 3640 mm, szerokość:  1597 mm, wysokość:  1522 mm, masa własna 939 kg.

Warunki gwarancyjne to 2 lata bez limitu wymienne na 3 lata do 100 000 km oraz sześcioletnia gwarancja antykorozyjna.

Choć pod względem komfortu, dynamiki oraz spalania Spark ustępuje nieco Kii, jest za to po prostu ładniejszy. W kwestii wyglądu jest jednym z czarnych koni całego segmentu, a na pewno niekwestionowanym zwycięzcą tego porównania. Dużą jego zaletą jest to, że jest… Chevroletem. Mimo iż w segmencie A kwestia prestiżu jest drugorzędna, na pewno na wielu nabywców podziała magia amerykańskiej marki.

Skoda Citigo – tańszy i ładniejszy (?) Up!

Citigo od 28 990 zł

Citigo bok

Skoda Citigo – bliźniaczy model Volkswagena Up’a!. O różnicach w ich wyglądzie już pisaliśmy. Do tego zestawienia trafia dzięki swojej urzekającej skromności (w porównaniu z zarozumiałym Up’em!) i niższej cenie. Wersja podstawowa tego modelu, trzydrzwiowa Easy kosztuje jedynie 28 990 zł. Jednak nie satysfakcjonuje nas jej ascetyczne wyposażenie i to, że nie można do niej zamontować skrzyni automatycznej ani instalacji LPG, dlatego do porównania wybieramy nieco tylko przekraczającą ustalony budżet trzydrzwiową wersję Active, za 30 290 złotych. Ma ona pod maską benzynowy 1.0 MPI o mocy 60 KM.

W tej wersji znajdziemy:

  • czołowe i boczne poduszki kierowcy i pasażera,
  • ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA),
  • pasy przednie z napinaczami i sygnalizacja niezapiętych,
  • ISOFIX,
  • centralny zamek,
  • immobilizer,
  • elektryczne szyby,
  • wspomaganie kierownicy
  • regulacja wysokości kolumny kierownicy
  • światła dzienne,
  • regulacja wysokości świateł,
  • gniazdo 12V,
  • osłony przeciwsłoneczne dla pasażera i kierowcy,
  • uchwyty na butelki z tyłu,
  • uchwyt na kwity parkingowe,
  • koło zapasowe za dopłatą 200 zł.

Wymiary zewnętrzne: długość: 3563 mm, szerokość : 1641, wysokość: 1478 mm. Masa własna auta to 929 kg.  Pomieści w środku 251 albo 951 litrów bagażu.

Najmniejsza Skoda z silnikiem 1.0 MPI rozwija moc  60 KM, jej prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, przyspiesza od zera do „setki” w 14,4 s., zużywa średnio:  4,5 l benzyny na 100 km, w mieście wartość ta wzrasta do 5,6 / 100 km.

Panda Classic – nowe egzemplarze wciąż w sprzedaży

Panda II od 26 990 zł

Panda przód

Mimo wprowadzenia na rynek nowej Pandy, model poprzedni, Panda II, teraz z przydomkiem Classic, cały czas pozostaje w sprzedaży. Ceny tego kultowego już modelu zaczynają się od 26 990 – wersja Fresh. Jest też odmiana Classic w cenie nieznacznie przekraczającej 30 tys. złotych. W ofercie są też Pandy z poprzedniego rocznika, w tym ostatnie egzemplarze odmiany My Life za 28 990 zł.

Jak można się domyślić, wersja bazowa Fresh jest mocno okrojona z wszelkich udogodnień. Za 26 990 zł otrzymamy auto z benzynowym silnikiem 1.2 / 69 KM i m.in.:

Lista wyposażenia tej wersji:

  • poduszka powietrzna kierowcy,
  • ABS + EBD + BAS,
  • immobilizer,
  • reflektory z funkcją ,,follow me home”,
  • ogrzewana tylna szyba z wycieraczką,
  •  koło zapasowe.

Nieco więcej, ale wciąż niewiele, otrzymamy dopłacając do, nieznacznie przekraczającej nasz budżet (30 990 zł), wersji Classic – m.in.:

  • regulacja wysokości kierownicy,
  • elektryczne wspomaganie kierownicy,
  • poduszka powietrzna pasażera

Wymiary Pandy II to: długość: 3538 mm, szerokość: 1578 mm, wysokość: 1540 mm. Masa własna samochodu wynosi 860 kg. Dużą zaletą auta jest fakt, iż jest ono pięciodrzwiowe.

Panda Classic z silnikiem 1.2 rozwija moc 69 KM, jej maksymalny moment obrotowy to 102 Nm przy 3000 obr./min., prędkość maksymalna wynosi 162 km/h, przyspiesza od zera do „setki” w 13,4 s., zużywa średnio:  4,9 l benzyny na 100 km, w mieście wartość ta wzrasta do 6,4 l / 100 km.

Przy zakupie Pandy II otrzymujemy od producenta dwuletnią gwarancję bez limitu kilometrów oraz assistance 24 godziny na dobę na terenie Europy.

Ceny nowej Pandy III ( z roku 2012) rozpoczynają się od 31 990 zł.

Samochody do 30 tys. złotych – inne propozycje

Mówiąc o samochodach nowych w  cenie do 30 tysięcy złotych nie sposób pominąć Dacii Sandero. Najtańsza wersja, która  skromne wyposażenie rekompensuje dużą ilością miejsca wewnątrz i pięcioma drzwiami, kosztuje 29 900 zł. Jest wyposażona w silnik 1.2 75 KM. Właściwie ze względu na te cechy zalicza się ją już do wyższego segmentu B, dlatego piszemy o niej w oddzielnym artykule.

Auta miejskie są zazwyczaj zgrabne i przyjemne dla oka. Ich przydatność jest jednak mocno ograniczona. Najlepiej użytkuje się je w mieście, ewentualnie na bardzo krótkie dystanse, np. do dojazdów na „działkę”. Główne mankamenty utrudniające beztroskie „uderzenie w trasę” to niewielka moc silnika, mało miejsca wewnątrz, sztywne zawieszenie, niedostateczne wyciszenie wnętrza i często mocno okrojone wyposażenie. Ze względu na tę ostatnią cechę przy zakupie należy bardzo uważnie czytać oferty producentów.

W każdym z wymienionych aut istnieje możliwość założenia instalacji gazowej, w przypadku Picanto, Spark i Citigo można zakupić model z fabrycznie zamontowaną instalacją. Koszt auta wzrasta wtedy o od 3500 do 4000 zł.

 

 

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!