Lancia Ypsilon – Punto w luksusowej skórze
Włoski styl przyjął odświeżoną formę. Nowy Ypsilon wydostał się z domu mody Lancii i ruszył na podbój drogowych wybiegów całego świata. Z pewnością będzie to jedna z ciekawszych kreacji tego sezonu.
Miejski hatchback klasy premium
Lancia wpadła na pomysł stworzenia zminiaturyzowanej limuzyny w połowie lat dziewięćdziesiątych. W efekcie w roku 1996 świat mógł ujrzeć pierwszą generację modelu Ypsilon. Delikatna stylistyka i charakter praktycznie od razu zadecydowały o tym, że hatchback został okrzyknięty kobiecym. Niestety auto nigdy nie stało się hitem sprzedaży. Klientki skutecznie odstraszała zaporowa cena. W 2003 roku Lancia pokazała drugą generację Ypsilona. Auto było jeszcze bardziej nakierowane na płeć piękną i ponownie za sprawą wysokiej wartości nie zrobiło kariery.
Ypsilon dostał dodatkową parę drzwi
Na początek warto zauważyć, że jest to pierwszy w historii Ypsilon, który otrzymał nadwozie 5-drzwiowe. Prawdopodobnie podczas tworzenia projektu, Włosi postanowili pomyśleć o praktyczności. Jeżeli chodzi o stylistykę, to żaden fan wysmakowanych linii i delikatnych detali nie będzie zawiedziony. Przód prezentuje się obłędnie, a małe i wysoko umieszczone okna sprawiają, że hatchback nabiera kubatury. Lancia nie zapomniała również o nucie kontrowersji i awangardy. Oczywiście maniacy stylu muszą się liczyć z pewnym ryzykiem. Dbałość o stylistykę może czasami przynieść niepożądane skutki. W tym przypadku ogromnym problemem będzie widoczność do tyłu. Mała szyba wsteczna i grube słupki skutecznie ograniczą pole widzenia. Aby zminimalizować utrudnienia, warto pomyśleć o czujniku parkowania.
Wnętrze prawdziwej limuzyny
Stylizacja kabiny pasażerskiej przywodzi na myśl limuzyny klasy średniej. Materiały wykończeniowe mają wysoką jakość, całość jest przyzwoicie spasowana, a każdy detal jest dopracowany i pełen elegancji. Oczywiście nie można liczyć na nadmierną ilość przestrzeni. Rozstaw osi mniejszy, niż w Fiacie Grande Punto powoduje, że dla osób siedzących na tylnej kanapie może zabraknąć miejsca.
900 cm3 – powinno wystarczyć Lanci
Pod maskę Ypsilona trafią trzy silniki. Najsłabszy motor benzynowy ma pojemność 1,2 litra. 8-zaworowa jednostka przeszła chyba przez wszystkie, małe konstrukcje Fiata. Ponieważ jednak zapewnia przyzwoite osiągi i racjonalne spalanie, Włosi postanowili nie rezygnować z niej. Ciekawa sprawa dotyczy najmocniejszego modelu benzynowego. Mianowicie napędzające go 85 koni mechanicznych pochodzi z pojemności zaledwie 0,9-litra. Mały silnik zawdzięcza dużą siłę turbodoładowaniu. Oczywiście stylowa właścicielka Ypsilona także może chcieć jeździć oszczędnie. Dlatego w palecie znalazł się wysokoprężny MultiJet o pojemności 1,3-litra. Co więcej, to nie tylko jedyny diesel w ofercie, ale również najmocniejsza jednostka.
Nowa Lancia Ypsilon – dane techniczne |
|||||
Wersja | Moc | Moment obrotowy | 0-100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie * |
1,2 Fire | 69 KM | 102 NM | 14,5 s | 163 km/h | 6,4 / 4,1 / 4,9 |
0,9 TwinAir | 85 KM | 145 NM | 11,9 s | 176 km/h | 5,0 / 3,8 / 4,2 |
0,9 TwinAir** | 85 KM | 145 NM | 12,2 s | 176 km/h | 4,9 / 3,7 / 4,1 |
1,3 MultiJet | 95 KM | 200 NM | 11,4 s | 183 km/h | 4,7 / 3,2 / 3,8 |
* spalanie w mieście / poza miastem / średnio
** przekładnia półautomatyczna
Cena nie jest największą zaletą Lanci Ypsilon
Najmniejsza Lancia nigdy nie była tania i sytuacja nie zmieniła się do dzisiaj. Za wersję Silver z silnikiem 1,2 trzeba zapłacić 44.900 złotych. Hatchback będzie miał w wyposażeniu cztery poduszki powietrzne, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu, ABS oraz systemy Start&Stop i ISOFIX. Model oznaczony plakietką Gold kosztuje 4 tysiące złotych więcej. Za tą sumę Lancia daje klimatyzację manualną, podgrzewane lusterka, skórzaną kierownicę i radio z CD. Najbogatsza wersja Platinum wymaga dopłaty kolejnych 6.000 złotych. W zamian klient otrzyma klimatyzację automatyczną, felgi aluminiowe oraz światła przeciwmgielne. Na liście opcji znajduje się m.in. półautomatyczna skrzynia biegów. Można ją kupić wyłącznie z silnikiem 0,9 TwinAir. Dopłata wynosi 4 tysiące złotych.
Nowa Lancia Ypsilon – cennik |
||||
Silver | Gold | Platinum | ||
1,2 Fire | 44.900 zł | 48.900 zł | 54.900 zł | |
0,9 TwinAir | brak | 53.900 zł | 59.900 zł | |
1,3 MultiJet | brak | 59.900 zł | 65.900 zł |
Podsumowanie
Nie ma żadnych wątpliwości, że Lanci Ypsilon nie czeka ani potężna kariera, ani sukces komercyjny. Jeżeli jednak spotkacie takie auto na ulicy, to będziecie mieli pewność, że za jego kierownicą siedzi majętna, stylowa kobieta. Włoski hatchback stanie się bowiem niczym innym, niż idealnym dodatkiem do najnowszej kreacji znanego domu mody.