Nowe Renault Espace – czy pokona Grand Scenic?
Renault nieco odświeżyło dość przestarzały model Espace. Koncepcja auta identyczna, silniki podobne ale całość znacznie bardziej dopracowana.
Renault Espace – 28 lat istnienia, 1,2 miliona sprzedanych egzemplarzy…
Renault jak mało która firma wie jak robić vany. Espace, następnie Scenic i Grand Scenic przez lata wyznaczały standardy w swojej klasie. Jednak po niedawnym liftingu Renault Scenic, większy model Espace aż prosił się o modernizację – w końcu przyszła kolei i na niego.
Zmiany drobne choć dobrze widoczne
Nowe Renault Espace wygląda niemal identycznie jak starszy model jednak projektantom udało się naprawić główną jego wadę – brak świeżości. Czasem naprawdę niewiele trzeba żeby zrobić ,,nowy” model (VW jest w tych technikach niekwestionowanym mistrzem) – nowy zderzak, reflektory + kilka detali i mamy nowy-stary model. Jeśli chodzi o nadwodzie, Espace miło jedną główną wadę i ta wada pozostała – brak drzwi przesuwnych. W tak dużym i z założenia praktycznym samochodzie takie rozwiązania powinny być w standardzie.
2.0 dCi – moc bez zmian, obniżone spalanie
W wersji o mocy 150 KM, silnik 2.0 dCi (M9R) współpracujący z mechaniczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów zużywa zaledwie 5,7 l/100km* (0,8 l mniej niż w poprzednim modelu). Natomiast silnik 2.0 dCi (M9R) współpracujący z automatyczną skrzynią biegów emituje 169 g CO2/km* (-20 g), zużywając przy tym 6,4 l/100km* (-0,8 l). Oznacza to oszczędność 1,7 l na każde 100 km i 27 g CO2 na każdy km w ciągu ostatnich 6 lat, czyli od czasu inauguracji silnika 2.0 dCi w modelu Espace w 2006 roku.
W celu uzyskania takich wyników, konstruktorzy skupili swoje wysiłki na:
- udoskonaleniu silników Diesla: zastosowaniu technologii ESM (odzyskiwanie energii podczas hamowania), termostatowanej pompy oleju, technologii „thermo-management” oraz układu recyrkulacji schłodzonych spalin EGR,
- dalszym dopracowaniu nadwozia i układu jezdnego: poprawie współczynnika SCx o 3% dzięki lepszemu wyprofilowaniu spodu nadwozia, zastosowaniu nowych opon o obniżonych oporach toczenia, zastosowaniu układu kierowniczego z elektrohydraulicznym wspomaganiem.
Czy nowy Espace będzie hitem? Czy wygra z Grand Scenic?
Największą konkurencją dla Renault Espace jest… Renault Grand Scenic. Teoretycznie to inne auta do innych potrzeb, ale patrząc realne, jeśli chcemy okazjonalnie przewieźć 7 osób, to jest duża szansa, że w śród nich są dwie o wzroście do 170 cm czyli wystarczy Grand Scenic (właśnie testujemy taką wersję). Może Grand Scenic ma nieco mniejszy bagażnik, ale za to łatwiej można schować trzeci rząd foteli.
Renault Espace wygrywa z Grand Scenikiem jeśli potrzebujemy auta do częstej jazdy z kompletem pasażerów (7 osób). Jednak w większości przypadków tańsze Renault Grand Scenic będzie bardzie uniwersalnym samochodem – więc po co dopłacać? Może, żeby nieco wyżej siedzieć?