Micra DIG-S – osiągi i ekologia idą w parze
Moda na ekologię trwa. Tym razem wpisał się w nią Nissan. Japończycy zaprezentowali Micrę DIG-S, która przyzwoicie przyspiesza i jednocześnie pali tyle, co nic.
Micra DIG-S = niska pojemność + kompresor
Nowy silnik miał być przede wszystkim oszczędny. Inżynierowie rozumieli zatem, że jedyną drogą do osiągnięcia celu jest mała pojemność połączona z doładowaniem. Japończycy wybrali jako bazę trzycylindrowy silnik benzynowy 1,2-litra. Następnie zamontowali kompresor oraz usprawnili układ wtrysków tak, aby zminimalizować wszelakie straty paliwa. Micra DIG-S (Direct Injection Gasoline-Supercharger) posiada w standardzie system Start/Stop oraz zaawansowany program sterujący pracą jednostki.
5-litrów w mieście – wynik na miarę diesla
Efekt starań Nissana może zaskoczyć. Ekologiczny motor rozwija 98 koni mechanicznych i 142 Nm momentu obrotowego. Duża moc w połączeniu z niską wagą dają przyspieszenie do 100 km/h już w 11,3 sekundy. Jeszcze większym szokiem są wyniki spalania. Micra potrzebuje do przejechania stu kilometrów w mieście zaledwie 5-litrów benzyny. W trasie hatchback wykorzysta tylko 3,6-litra. Dane są na tyle imponujące, że zawstydzą nawet najbardziej nowoczesne silniki wysokoprężne. Poza tym rozwiązanie DIG-S będzie uwielbiane przez ekologów. Hatchback po każdym, pokonanym kilometrze wyemituje jedynie 95 gramów CO2.
Nissan Micra DIG-S – dane techniczne |
|||||
Wersja | Moc / Moment obr. | Przyspieszenie | Prędkość maks. | Spalanie* | Emisja CO2 |
1,2 | 98 KM / 142 Nm | 11,3 s. | 180 km/h | 5,0 / 3,6 / 4,1 | 95 g/km |
1,2 CVT | 98 KM / 142 Nm | 11,9 s. | 178 km/h | 5,9 / 4,5 / 5,0 | 115 g/km |
* spalanie w mieście / na trasie / średnio
1.2 DIG-S – najszybszy i najbardziej oszczędny
Do tej pory Micra była dostępna z klasyczną wersją silnika 1,2. Wolnossąca odmiana motoru generuje moc mniejszą prawie o 20 koni i moment obrotowy niższy o przeszło 30 Nm. Skromniejsza siła odbija się na osiągach Nissana. W efekcie jednostka 1,2 12V rozpędza hatchbacka do 100 km/h wolniej o 2,5 sekundy i generuje mniejszą prędkość maksymalną. Dysproporcje widać również podczas analizy wyników spalania. Micra pozbawiona kompresora i ekologicznego osprzętu średnio potrzebuje o litr benzyny więcej od modelu DIG-S.
Nissan Micra – 1,2 12V vs. 1,2 DIG-S |
|||||
Wersja | Moc / Moment obr. | Przyspieszenie | Prędkość maks. | Spalanie* | Emisja CO2 |
1,2 DIG-S | 98 KM / 142 Nm | 11,3 s. | 180 km/h | 5,0 / 3,6 / 4,1 | 95 g/km |
1,2 12V | 80 KM / 110 Nm | 13,7 s. | 170 km/h | 6,1 / 4,3 / 5,0 | 115 g/km |
* spalanie w mieście / na trasie / średnio
Ekologiczna Micra będzie droższa
Nowoczesne rozwiązania, większa moc i niskie spalanie sprawią, że Micra w wersji DIG-S będzie droższa, niż model ze standardowym silnikiem 1,2 12V. Na razie nie wiadomo ile będzie wynosić różnica w przypadku rynku polskiego. W Wielkiej Brytanii klienci w imię ekologii muszą dopłacić równe 1.500 funtów. Gdyby przełożyć tą sumę na rodzimą walutę, otrzymamy kwotę 6.800 złotych.